Val av fadder/faddrar?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Lupin

Trådstartare
Hej alla! Är ju bara halvvägs (v 21) så frågan är väl lite tidig, men man funderar ju över så mycket när man är gravid. Kom att tänka på det här med faddrar/gudföräldrar igår. Hur väljer man? Vi ska inte ha kyrkodop utan i så fall nån fin namn-ceremoni hemma. Faddrar kan man ju ha ändå! Tog upp frågan med sambon igår och han sa spontant att han tyckte hans systers äldsta påg skulle vara fadder, nyss fyllda 10. Jag tyckte det var lite väl ungt med tanke på "uppdraget", å andra sidan blev jag gudmor åt min yngsta bror och jag var 12 då. Med tanke på vår ålder (jag 36 o sambon snart 35) är det risk att detta blir vårt enda barn, så jag funderar på att man kanske kan välja en fadder ur resp familj? Och då går mina tankar till min yngsta bror.

Hur har ni andra tänkt och valt?
 
Sv: Val av fadder/faddrar?

Har inga egna barn men när min bror och sambo fick barn så valde de sina syskon till att bli faddra. Men när jag får barn så är jag inte så säker på hur det blir. Kanske min bror eller en av mina bästa vänner.
 
Sv: Val av fadder/faddrar?

Hmm nej det är ingen lätt fråga. Har hört om släktingar som blivit väldigt förnärmade för att just de inte blivit tillfrågade! Samtidigt kan man ju inte välja en hel skock...
 
Sv: Val av fadder/faddrar?

Ingen aning! Men fler än två känns lite onödigt många? Vet vissa som struntat helt i faddrar för inte riskera såra någon.
 
Sv: Val av fadder/faddrar?

Slumpade sig så att jag hade en systerson o sambon hade en systerdotter som fick bli faddrar(de var 12). Kan ju bli lite känsligt det där...så det är ju bra om man tar en från vardera sida...Skulle jag få en till skulle jag välja min kusin o min sambos kusin (om de nu skulle ställa upp....)Annars har vi ju båda syrror...hm vilka funderingar jag fick igång så här på eftermiddagen.

Men mer än två känns ju väl bra.
 
Sv: Val av fadder/faddrar?

Jo, jag känner också att OM vi ska ha faddrar så får det bli en från varje sida. Men vem håller isåfall barnet? Eller turas de om enligt nåt schema? Hmm vad man kan få igång tankarna ibland...
 
Sv: Val av fadder/faddrar?

Hålla i barnet gör oftast nån av föräldrarna. Vid vårt dop fick den ena faddern hälla upp vattnet o den anda hänga upp en droppe i ett träd.
Fadern höll sonen. Jag har själv varit fadder o då fick jag läsa dikt 8fick jag göra på sonens dop oxå...råkar alltid ut för sånt...)
 
Sv: Val av fadder/faddrar?

När jag stod som gudmor åt min yngsta bror så fick jag hålla honom i kyrkan. Stod där framme med mina föräldrar och den "lille" i famnen. Kan berätta att mina armar kändes dubbelt så långa efter ett litet tag! En 12åring har inte riktigt samma armstyrka som en vuxen...hehe. Men jag bet ihop och brorsan blev döpt.

Vi ska ju ha nån privat ceremoni i så fall, inget kyrkodop.
 
Sv: Val av fadder/faddrar?

Gudmor/gudfar är ju ett gammalt påhitt, någon som skulle vara behjälplig med uppfostran och vägledning av barnet.
 
Sv: Val av fadder/faddrar?

Vi skulle ju ha NÅGON åt Hampus,men vi kom liksom aldrig på vem denna NÅGON skulle bli,så det slutade med att vi skippade fadder helt.
 
Sv: Val av fadder/faddrar?

Så kan det bli! Eller som för min bror o hans sambo, de skulle inte heller ha kyrkodop utan nåt trevligt hemma.....men det har runnit ut i sanden av olika anledningar och nu är tösabiten 14 månader gammal. Tror inte det blir nåt alls!
 
Sv: Val av fadder/faddrar?

Vi gjorde olika. Första barnet blev våra bästa vänner gudföräldrar. Andra barnet; min syster och min mans bror.
 
Sv: Val av fadder/faddrar?

Ok, tack för ditt svar! Vi får se hur vi gör när det närmar sig. Blir kanske som för brorsan, att man glömmer bort alltsammans hihi.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Min ena storebror köpte i höstas en cross till våran andra systers pojk (som är lika gammal som min 6 år) Sa då att det var en...
2
Svar
21
· Visningar
2 246
Senast: Petruska
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Lukt från kattlådan
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp