VÄgrar Fatta HÖger Galopp.....

T

tusse

Fattar ej höger gallopp…
Jag har ett vbl på 10 år. Som ej fattar höger gallopp. Men har
gjort detta tidigare...:confused: han galopperar jätte fint/bra i
vänster galopp...
Undrar om ni har några bra övningar man kan öva på…..

Sv: VÄgrar Fatta HÖger Galopp.....

Hej! troligen svag i ena bakbenet och säkert kort i högersidan.
Prova lite förvänd sluta på volten, samt om du får den i galopp, ställa utåt och försöka få tag lite i yttre bakbenet så han går lite i sluta men felställd. Det stärker den.
sen är det bra om du kan göra bakdeslvändningar i skritt det stärker den. Mkt galoppfattningar tillsut när den kan fattar galopp. de enda tips ja kan klämma ur mig nu.

Lycka till.

Cut3Leo skrev:
Hej! troligen svag i ena bakbenet och säkert kort i högersidan.
Prova lite förvänd sluta på volten, samt om du får den i galopp, ställa utåt och försöka få tag lite i yttre bakbenet så han går lite i sluta men felställd. Det stärker den.
sen är det bra om du kan göra bakdeslvändningar i skritt det stärker den. Mkt galoppfattningar tillsut när den kan fattar galopp. de enda tips ja kan klämma ur mig nu.

Lycka till.

Det var väl bra tips!

I vä varv ska du även i trav arbeta med att rätta bogen inåt så att den inte går med vä bakben innanför. I hö varv leder du ut bogen och ställer inåt. Jobba på att hästen ska ta stöd i vä tygel också.
Eftersom den troligen biter i höger tygel ska du hålla koll på den och inte ge efter i fattningen utan hålla upp på hö sida också. Du får nog inget stöd på vänster sida i bettet och släpp då inte häger också utan håll där.
Om det här är nytt ska du också fundera på om det kan finnas risk att den har ont i ett bakben eller problem i munnnen, alt ryggen ev.

Fungerar det när du står på marken och tömkör eller longerar? Studera hö galopp från marken och försök se om hästen har problem där.

Du måste också fundera på om du sitter rakt över hästen eller om du genom din sits gör det svårare för den.

Hur har den kunnat fatta höger förrut? Är det annrolunda ute i skogen?

Har han fattat bra galopp förut men inte gör det nu, varken under ryttare eller vid longering, kan det vara idé att kolla upp så att han inte har ont någonstans. Fattar han bra på longering men inte under ryttare så kontrollera din sits och dina hjälper.

Tack så mycket för alla bra tips...
Han har gått på banan i ca 2 år..
men har tävlats i både hoppning o dressyr.
köpte honom för några månader sedan. Då hade de
förra ägarna börjat lite med höger galopp.
men ska testa detta & se. :banana:

pröva att longera hästen.
mycket voltarbete.
när du rider och får hästen att fatta rätt galopp - begär inte att hästen ska galoppera i höger varv i flera minuter utan berömm den så fort den gör rätt.
så fort den har fått upp styrkan, balansen och konditionen kommer ni kunna galoppera både vänster och höger, men det kommer ta tid.

Jag skulle misstänka att hästens bäcken sitter snett om han helt plötsligt vägrar att fatta en galopp.

Kolla den här länken så får du läsa lite om det. Det räcker med att hästen har ett av ssa symptom så KAN det vara detta som är problemet..

http://www.hakanlundell.se/5.html

Jag håller med lilith C-case att det låter väldigt mkt som ett fysiskt problem om han bara helt plötsligt har fått problem med höger galoppen. Jag skulle låtit vet. undersöka honom först och främst.

När hästar vägrar fatta ena galoppen så har i alla fall jag erfarenhet av att det mkt väl kan bero på roterat bäcken! Ta ut kotknackare och kolla igenom hästen ordentligt!

han har inte slutat fatta höger gallop....
de förra ägarna hade precis börjat träna upp höger galopp
lite...
i går när mina hästar galloperade i hagen hade han höger gallop.
behöver övningar för att få honom att galoppera i höger även när jag rider. om man gör en vanlig gallopp skänkel i höger varv, travar han bara fortare och fortare.
om han har fel på ngn kota el dyl, hade väl vetrinären märk det för några månader sedan när de kolla i genom honom.... :confused:

Liknande trådar

Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 271
Senast: JohannaB
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
857
Senast: igbest
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 395
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 284
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama