vägrar äta höet?! *Förtvivlad*

diabla

Trådstartare
jag har precis köpt ett ton hö som min häst bara plockar lite i och inte äter! :crazy: Åh! Jag kan ju knappast slänga allt och köpa nytt! Det var jätte dyrt! Vad ska jag göra?

Höet ser fräsht ut, luktar gott hö, är inte dammigt.

Hela vintern har hon ätit samma hö från samma bonde och det tyckte hon om och åt mycket av. Men detta höet gillar hon inte.

Om hästen inte äter krafft fodret så kan man ju blanda med t.ex. olja eller nåt liknande. om hästen inte dricker vattnet så kan man hälla i lite betfor eller saft och så dricker dom, finns det nått sånt man kan göra med höet?

jag blir galen!
 
Sv: vägrar äta höet?! *Förtvivlad*

Är du helt 100 % säker på att det verkligen är fräscht? I så fall kan det ju vara så att hästen inte tycker om omställningen till nya höet, inte helt ovanligt att det ibland krävs en tillvänjningsperiod för vissa kräsna djur... (har haft en kamel som bara åt ett nytt hö första veckan, sedan ratade det - då blir man snabbt fattig och gråhårig!)
 
Sv: vägrar äta höet?! *Förtvivlad*

Det kan ju vara av dålig hygienisk kvalité, det syns inte om du inte analyserar det.
 
Sv: vägrar äta höet?! *Förtvivlad*

Jag tycker snarare att det är tvärtom. Hö som är uppenbart dåligt (lutkar, dammar) bedöms som tjänligt efter analys.

Eller menar du egentligen näringsanalys?
 
Sv: vägrar äta höet?! *Förtvivlad*

Nej, jag tänker på den hygieniska analys man kan göra, för att se förekomst av mögelsporer osv. Men det vi har skickat har sett ok ut, så jag har inte någon egentlig erfarenhet av motsatsen. (Och svaret har varit ok också.)
 
Sv: vägrar äta höet?! *Förtvivlad*

Är det gamla höt saltat men inte det nya? Hästar verkar gilla när maten är lite 'kryddad'. ;)
 
Sv: vägrar äta höet?! *Förtvivlad*

saltat hö? det har jag aldrig hört talas om? saltar man det själv eller gör dom det när dom packar det?

Höet är analyserat. men ingen hygienisk analys, utan en näringanalys.

Men jag tror att det bara var något tillfälligt som min primadonna hade för sig, för igår när jag kom till stallet så hade hon käkat upp vartenda litet strå!
 
Sv: vägrar äta höet?! *Förtvivlad*

Saltar gör man när man tar in höet för att saltet drar åt sig fukt och då minskar risken för mögelbildning.

Hästar kan reagera på om höet är av olika grovhet. Ofta gillar de inte det mest fintrådiga höet. Om inte annat så kan det skiljt mellan dessa partier så att din häst reagerade på att det var olika.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 491
Senast: Irival
·
Foder & Strö hej! Jag skulle vilja ha lite tips på foder till min äldsta herre. Som rubriken lyder är han 34 år och har alltid varit precis...
Svar
10
· Visningar
1 361
Senast: Blubbis
·
Foder & Strö Hur är Equi Jewel lämpat att ge till PPID häst? Krafft Muskel?? Krafft Groov?? Hästen ratar Kwick/ Speedi bett & Lucern. ( tidigare...
Svar
5
· Visningar
4 481
Hästvård Hejsan! I lördags eftermiddag fick min ena häst gaskolik. Antagligen beroende på att hon äter metacam för knä- och kotledsinflammation...
Svar
2
· Visningar
896
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp