Liten
Trådstartare
Nu har jag bokat kontrollvägning av mitt hästsläp - blir 375 riksdaler fattigare men får ett intyg på vikten och därmed bekräftat om siffrorna på registreringsbeviset "stämmer" eller inte. Tyvärr visade det sig att det inte bara är att välja närmsta besiktningsstation, utan det behöver vara en som har en ingenjör (kommer inte ihåg vilken "typ" som nämndes..) på plats.
Men det fick mig att fundera inför nästa släpköp, som jag håller på och velar kring f.n. Just hur mycket lastvikt man har att spela på i förhållande till totalvikten, är ju i högsta grad relevant. Hur vanligt är det egentligen att hästtransporten är vägd med inredningen (ev. mellanvägg, standardbommar, ev. lös gummimatta osv) i vikterna på registreringsbeviset?
När man köper ett begagnat släp, är det då rimligt att begära att det vägs innan affären? Och vem ska isf stå för kostnaden om släpet visar sig ha för lite lastvikt för att släpet ska vara intressant att köpa?
Om jag väljer att "byta upp mig" till ett boggiesläp i år, så kommer jag troligast inte att ha möjlighet att köpa ett hur tungt släp som helst. Dels beroende på om jag hinner ta BE innan köp, dels pga min nuvarande bil inte får dra mer än 1600kg även på BE. Det blir ett "mellansläp", helt enkelt, och då är det ju inte säkert att det finns en jättestor/tillräcklig (säg 300kg om man ska vara safe med inredningen?) marginal i lastvikten för att chansa. Så att säga. Samtidigt känns det ju sådär lockande att lägga kanske 1200-2000:- på att väga släp som visar sig ha en ej tillräcklig lastvikt..samtidigt som jag delvis kan förstå om säljare tycker att det är för drygt att hålla på med - det är inte alltid helt lätt att få en passande tid för vägning, man måste åka iväg, det kostar en slant..osv. Om jag väntar tills jag har tagit BE blir det såklart lite lättare iom att man får se till bruttovikten istället för "pappersvikten", men hur tungt det blir spelar ju ändå roll iom bilens max dragvikt. Och jag vill ju ha en viss lastvikt av en anledning.
Hur gör/tänker/resonerar ni kring just vikterna på registreringsbeviset vs den "verkliga" vikten? Litar ni på vad som står på pappret? Begär ni att släpet ska vara vägt vid köp? Är jag bara fånig och krävande?
Men det fick mig att fundera inför nästa släpköp, som jag håller på och velar kring f.n. Just hur mycket lastvikt man har att spela på i förhållande till totalvikten, är ju i högsta grad relevant. Hur vanligt är det egentligen att hästtransporten är vägd med inredningen (ev. mellanvägg, standardbommar, ev. lös gummimatta osv) i vikterna på registreringsbeviset?
När man köper ett begagnat släp, är det då rimligt att begära att det vägs innan affären? Och vem ska isf stå för kostnaden om släpet visar sig ha för lite lastvikt för att släpet ska vara intressant att köpa?
Om jag väljer att "byta upp mig" till ett boggiesläp i år, så kommer jag troligast inte att ha möjlighet att köpa ett hur tungt släp som helst. Dels beroende på om jag hinner ta BE innan köp, dels pga min nuvarande bil inte får dra mer än 1600kg även på BE. Det blir ett "mellansläp", helt enkelt, och då är det ju inte säkert att det finns en jättestor/tillräcklig (säg 300kg om man ska vara safe med inredningen?) marginal i lastvikten för att chansa. Så att säga. Samtidigt känns det ju sådär lockande att lägga kanske 1200-2000:- på att väga släp som visar sig ha en ej tillräcklig lastvikt..samtidigt som jag delvis kan förstå om säljare tycker att det är för drygt att hålla på med - det är inte alltid helt lätt att få en passande tid för vägning, man måste åka iväg, det kostar en slant..osv. Om jag väntar tills jag har tagit BE blir det såklart lite lättare iom att man får se till bruttovikten istället för "pappersvikten", men hur tungt det blir spelar ju ändå roll iom bilens max dragvikt. Och jag vill ju ha en viss lastvikt av en anledning.
Hur gör/tänker/resonerar ni kring just vikterna på registreringsbeviset vs den "verkliga" vikten? Litar ni på vad som står på pappret? Begär ni att släpet ska vara vägt vid köp? Är jag bara fånig och krävande?