Vagn till både liten och stor

Royal_724

Trådstartare
Jag har köpt mig en till shettis och har tänkt att köra par med dem senare. Men jag har ju även en stor häst. Så nu är min fråga.

Kan man hitta en vagn som man kan använda till både shettis och halvblod. Så man bara byter ut skacklarna mot parstången när man ska köra?

Sv: Vagn till både liten och stor

Vagnen kommer bli alldelles för tung och stor om den skall passa shettis om den skall passa halvblod. För ett halvblod kommer det troligt viss bli för litet.

Det gåt inte tänka så tyvärr.

Min maratonvagn kan jag använda till enbet, häst alt D ponny samt byta till parstång för mindre ponnier. Dock vet jag inte om shettispar orkar dra den. 2 welshar däremot har dragit den.

Alternativet är att du skaffar en mkt lätt maratonvagn som är för lätt för en häst men som kanske är lätt nog för shettispar. Kolla med Tidaholmsvagnar om inte de kan hitta på något.

Precis bomlös!

Tänkte mer på om det fanns en lättare maratonvagn eller nåt i den stilen!
Bara undrade, men ursäkta då!

Visst går det! :D (om du inte tänker tävla m vagnen).
Till våran 111 cm ponny (enbet) har vi en trevlig flakvagn som passar henne. Bad min hovis att fixa skackler så att vi även kunde sätta för min 150 cm fjording... och det fungerade bra!!! Och såg väl inte helt galet ut heller... :angel: (ska se om jag kan rota fram någon bild på fjordingen, det var så många år sen)

*hi-hi*
Hittade en från inkörningen (ursäkta utrustning med balsnören... det är för att snabbt få loss skacklerna om det trasslar, vi hade två medhjälpare med!)

150 cm fjording
23626277.jpg

Samma vagn med 111 cm ponny
11609059.jpg

Nej för skaklarna kommer ju vara för korta för halvblodet och för långa för shettisen.

Skacklarna går ju att byta mellan långa/korta och parstång! :idea:
Problemet är väl mest vikten på vagnen och, f.f.a. sikten över hästen, d.v.s. höjden på kuskbocken... (se bilder ovan)

Ingenting är omöjligt:angel:
En shettis är stark och det finns lätta vagnar som även passar stora hästar.

En maratonvagn!! Säkrast, smidigast.

Har man en parstång och ev lokselar bör det funka alles utmärkt till shettisarna:idea:

Skacklarna är ju inga problem då jag bara tänkt köra par med shettisarna och då blir det ju en kortare parstång.

Kanske inte är omöjligt. Men nu när jag sett lochs fjording så vet i hundan om det går. Det funkade ju bra mellan lochs hästar, men kommer nog inte funka så bra med mina då shettisarna ligger mellan 1-1.05 m och halvblodet 1.70 m.
Så det kommer nog bli svårt att hitta nåt som ser lite mer properioneligt ut som passar båda raser.

Kanske inte är omöjligt. Men nu när jag sett lochs fjording så vet i hundan om det går. Det funkade ju bra mellan lochs hästar, men kommer nog inte funka så bra med mina då shettisarna ligger mellan 1-1.05 m och halvblodet 1.70 m.
Så det kommer nog bli svårt att hitta nåt som ser lite mer properioneligt ut som passar båda raser.

Kul att jag kunde vara till hjälp!
Visst är det lättare att se på än bild än att få det förklarat för sig!

Ja, det är det!
Trodde inte det skulle va sån jätteskillnad men det är det ju verkligen!

Ja de kommer inte att se så bra ut som sagt men det skulle funka:angel:

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
625
Senast: Mli
·
Träning Jo jag har en IC som jag är lite intresserad av att köra in. Men tyvärr har jag inte så bra körvägar där vi bor (egen gård), utan för...
Svar
9
· Visningar
507
Senast: yamyam
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
1 001
Senast: Cattis_E
·
Trav Hej Trav-Buke! Verkar lite dött på travsidan men hoppas det hänger några här fortfarande. Vad ska man tänka på när man köper hjul till...
Svar
3
· Visningar
458
Senast: Pegasus63
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Väska/väst/annat?
  • Valp 2025
  • Oseriös avel 2023