Vågar man transportera dräktigt sto till en betesmark som ligger 2h resväg bort?

Tinen

Trådstartare
Ja, frågan lyder som rubriken.

Lite bakgrundsfakta för den som orkar läsa:
Jag har min häst uthyrd till en fodervärd som ska ta föl efter henne. Stoet är 16 år gammalt och ska ha föl för första gången. Vi har provat betäcka henne två år tidigare och hon har då tagit sig omedelbart med sedan kastat (ena gången tidigt och andra gången efter 5 månader).
På sommaren brukar jag låna hem stoet på bete eftersom det är min enda möjlighet att spendera tid ihop med henne.
Både jag och fodervärden är båda väldigt måna om att inte öka risken för ytterligare en kastning och funderar därför på att inte transportera henne mellan fodervärden och mig denna sommar (2 h resväg).

Så nu vill jag ha lite objektiva svar här. Tror ni att en resa på den sträckan kan vara riskabel? Stoet är ett gammal tävlingshäst så stressar inte upp sig nämnvärt och är väldigt lätt att lasta osv.
Hon betäcktes v.23.

En annan fråga. NÄR börjar man räkna dagarna på fostret, är det sista dagen på brunsten eller hur fungerar det?

Är jättetacksamma för objektiva svar från folk!! :bow:

Sv: Vågar man transportera dräktigt sto till en betesmark som ligger 2h resväg bort?

Man räknar första dagen efter sista betäckning eller sista semindag som dag 1.

Om stoet åker bra så är självaresan och tiden inte problemet utan snarare stressen som kan bli av att åka samt att komma till en ny miljö.
Stona är extra känsliga mellan dygn 30 och 45 då embryot fäster i livmoderväggen så under den tiden bör de inte utsättas för stress, resor, nya hästar etc.

Är det samma hingst alla 3 ggrna?

Men tanke på att stoet kastat båda gångerna (ni har flyttat hem henne båda de ggr?) så hade jag låtit stoet vara.
Åka och hälsa på stoet istället alt. behåll stoet hemma hela tiden.

Sv: Vågar man transportera dräktigt sto till en betesmark som ligger 2h resväg bort?

Tack för svar!!

Det är egentligen hennes tidigare "hemmiljö" som hon kommer till. Jag har ägt henne i 11 år och under alla år har hon alltid flyttats till detta bete på sommaren. Så miljön är inte ny. Hästkompisarna skulle isf bli samma som hon alltid gått med förut på somrarna, men dessa går hon ju inte ihop med just nu.

Det är samma hingst som har används alla gånger (naturlig betäckning).

Det är väl fel att kalla första "misslyckandet" för en kastning, snarare en resorbering. Jag skulle dräktighetsundersöka henne på dygn 23 och hon var då inte dräktig.. Fick PG och därefter kom hon inte i brunt på hela sommaren. Vi åkte då upp till en klinik som gjorde en utökad gynundersökning och konstaterade att det hade växt ett foster, så de var lite misstänksamma till att vetten jag hade ute hade missat fostret och sprutat bort det, men ingen vet...

Andra gången väntade vi med att köra ner henne tills hon var konstaterad dräktig på dygn 40 (minns ej exakt, men rätt sent iaf). Då brunstade hon inte på hela sommaren och inte heller efter att körts tillbaka till fodervärden. Dock började hon störtbrunsta i november (runt 6 månader efter betäckning) och det visade sig då att hon hade tappat fölet. Så denna kastning skedde långt efter att jag körde upp henne (slutet av augusti).

Hoppas denna infon kunde klarlägga lite mer :)

Jag ska absolut häsla på stoet som det är nu, men det är klart knepigt när man inte har egen bil och förbindelser saknas. Hon är utlånad pga studier, så somrarna är min enda möjlighet att vara tillsammans med henne, men det får ju inte bli på bekostnad av ett föl heller...

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder hur länge ska man vänta på att en ägare hör av sig innan hästarna ska räknas som dumpade? Verkar som om jag jämt...
2
Svar
23
· Visningar
7 091
Senast: Lobelia
·
Avel Snälla kära bukare med avelsvana, det vore verkligen supersnällt om ni kunde svara på mina frågor för nu är jag en ruskigt orolig...
Svar
14
· Visningar
2 325
Senast: elfi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka