Vågar jag köpa?

J

Jackie_nova

Nyligen vet.besiktades en underbar 3 åring som jag såg fram emot att köpa, longering på volten gick bra, men vid böjprovet på hela hö fram frambenet visade den smärta och lite halt. Veterinären böjde bara hö framkota på frambenet och då visade den ännu mera hälta. Hästen har gått på 7 v bete och stallades in för 2 veckor sedan hos unghästberidare.
Ägaren stod som ett frågetecken och jag med, veckan innan då vi provred och hoppade hästen några små skutt, pigg o framåt, visade den inget som ögat kunde se?
Man undrar vad som hänt??, jag frågade om hästen kanske "vrickat" sig i hagen eller likn, men ägaren har inte sett någon svullnad och inget har hänt i stallet enl. proffsutbildarna som nyligen red hästen.
Hästen reds in som 2,5åring och har gått 3 årstest m mkt bra poäng, bla 8 p veterinärt på benställning.
Skulle ni vågat köpa denna häst? Snälla hjälp?:bow:
Jag brinner fortfarande för denna underbara pärla...

Sv: Vågar jag köpa?

finns så mycket friska hästar så jag hade inte köpt.. men om man verkligen vill ha just den hästen så gör en ordentlig koll med röntgen och allt och sen se om det finns nått eller inte

Låt hästen vila x-antal veckor och böj sedan om den och se om hältan sitter kvar.

Min häst sträckte sig (gissar jag) i hagen för ett tag sedan då de körde sin kvällsgalopp. Han var inte svullen, inte varm, inte öm, inget såg eller kändes konstigt, men han var grymt halt på ena bakbenet och ville inte röra sig ur fläcken + att han stretade emot när jag böjde benet. Kotan gick bra att böja, men att böja hasen mer än att lyfta någon dm över marken ville han inte. Övervägde att ringa vet men han blev stadigt bättre de följande dagarna och efter 4-5 dagar gick han helt rent, men att han klarat ett böjprov efter 5 dagar trots att han gick rent tvivlar jag på.

Gör en hältutredning, behandla, få hästen friskförklarad och igångsatt - därefter ställ frågan igen.

Ponera att det är en benbit som ställer till det. Försäkringsbolaget betalar inte operationen - är du fortfarande nöjd om du köper?

Det sämsta man kan göra enligt mig är att vila bort symptomen. Problemet kvarstår, köparen tar hem hästen - bam! hästen halt och problemen börjar.

Tanken är att hästen ska vila i 2-3 veckor, därefter ska ägaren ta ut en veterinär och böja kotan på nytt. Klarar hästen det ska hästen klinikbesiktigas igen och exp.röntgas (sist hann jag ju inte röntga hästen pga den ej gick i genom böjprovet, som då gjordes först).
Oj nu vet jag varken in eller ut.. jo egentligen vet jag! Glöm hästen och leta vidare efter en ny. Men jag har så svårt att släppa denna superbegåvade vackra häst.

Nyligen vet.besiktades en underbar 3 åring som jag såg fram emot att köpa, longering på volten gick bra, men vid böjprovet på hela hö fram frambenet visade den smärta och lite halt. Veterinären böjde bara hö framkota på frambenet och då visade den ännu mera hälta. Hästen har gått på 7 v bete och stallades in för 2 veckor sedan hos unghästberidare.
Ägaren stod som ett frågetecken och jag med, veckan innan då vi provred och hoppade hästen några små skutt, pigg o framåt, visade den inget som ögat kunde se?
Man undrar vad som hänt??, jag frågade om hästen kanske "vrickat" sig i hagen eller likn, men ägaren har inte sett någon svullnad och inget har hänt i stallet enl. proffsutbildarna som nyligen red hästen.

Det är ganska ovanligt med personer som har sådan proffskoll att dom vet exakt vad hästen gör 24 timmar/dygn. Det kan vara en akut tillfällig smärtprocess,, det kan även vara en tidigare fört snabbt tagen individ som därför behöft vila i 7 v på bete och sedn stallats in för igångsättning som inte höll.

Jag håller inte med dom som rekomenderar vila,heller inte att på egen bekostnad behandla,, jag saknar mer grundläggande information om vilka frågor som ställdes till besiktningsveterinären och hur den personen resonerade.

Helt seröst så skulle hästen omgående in på en klinik för en ordentlig hältutredning, en hästägare som är seriös och frågande skulle till varje pris ta på sig det ansvaret och kostnader.

Att rekomendera vila för att sedan göra en ny besiktning är väl ett av dom mest kända klassiska kännetecken på hur man döljer ett belastningsproblem.

Det börjar bli höst snart och det kommer explodera säljannonser på s.k. beteshästar vilket alltid senare framkommer orsaken till.

Helt seriöst så får man den bästa utredningen när man precenterar sin häst i sitt sämsta skick,, att låta den vila för att sedan göra en utredning leder ofelbart till många dolda problem i ett mkt senare läge kommer framkomma som väldigt synliga.

En seriös ägare skulle med tanke på lagen om dolda fel omgående bekosta en utredning som friskriver säljaren från framtida dolda fel.

Frågan är inte om du vågar köpa,, frågan är om säljaren vågar få svar på den för dagen orsakade hältan. Det kan vara en bagatell men det kan även vara ett mer långt gående trauma.

Man undrar ofta vad som kan ha hänt och bästa sättet för att finna svaret är att omgående utreda orsaken i stället för att långt senare drabbas av en överaskning.

Lycka till och bli inte hemmablind.

Ägaren sa till veterinären att hon ville utreda hästen med en gång. Veterinären sa att ägaren då fick boka ny tid till utredning. Vilket ägaren förmodligen gör på sin hemort. Kan tänka mej att ägaren ringer och diskuterar med de som utbildar hästen hur de nu kommer gå vidare. Får ringa och höra i morgon. Tack för svaren jag får , livet känns lättare då...

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 691
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 685
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 539
Hästvård Letar efter häst och har hittat en riktigt trevlig häst som uppfyller alla kriterier, men... den hostar. Har enligt ägaren hostat ca...
2
Svar
20
· Visningar
2 692
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar