Våga köra...?

Mim

Trådstartare
Då jag fick ta bort en häst i vinter så har jag fått låna en nordsvensk som sällskap till min andra.

Jag själv har bara kört andras hästar väldigt sällan och senaste gången var nog 14 år sen. :sneaky:

Nu till min fråga, denna häst har min styvfar fattat tycke för och vill ut och köra, en jag känner mej osäker då det är oklart hur länge sen denna häst kördes med vagn, hon som äger den har aldrig kört honom och hon har väl haft honom i kanske fem år.

Vi har tog på honom körsele och tömkörde honom på ridbanan och allt gick toppen!:) Det kunde inte gått bättre, han lyssnade på min styvfar och var väldigt lyhörd och snäll.:)
Och eftersom det gick så bra så ville han naturligtvis lägga till skaklar men då stoppade jag honom och efter en kort diskussion:meh: så togs hästen in.

Min styvfar hade häst i sin ungdom och körde en hel del, han hjälpte sin granne med deras körhäst tills dom sålde den så han kan väl körning mer än mej, men jag tycker han har dåligt med risktänkande.:crazy:

Jag vill inte gå för fort fram men han tyckte att det gick så bra att det är ingen fara. Hästen är cool att rida, inte rädd för trafik eller rasande snö osv.

Vad tycker ni, var jag för försiktig och fjantig som jag fick höra då eller bör man skynda långsamt med en häst som inte körts på så många år?

Hur skulle ni ha gjort? :)

Sv: Våga köra...?

Jag kört in hästen på nytt. Man vet ju inte varför hästen slutade att köras. Det kan ju faktiskt ha hänt något. Funkar varje moment går det ju fort. Annars vet ni ju innan om det nu skulle vara något vajsing.

Ägaren säger att det ska inte finnas ngn anledning till att inte köra, hon har bara inte det intresset. Och jag tror också på att skynda långsamt. Får se om jag kan få min styvfar att inse det också. ;)

Intressant, har du aldrig råkat ut för ngt som gjort att du känner behovet att "risktänka"?
Eller känner du att; det som händer det händer...? :sneaky:

Är uppriktigt nyfiken då jag inte riktigt kan förstå hur vissa människor tänker igenom alla möjliga scenarion innan en aktivitet och sen finns det de människor som kastar sej huvudstupa in i det ena efter det andra och är uppriktigt förvånad över att det gick åt helvete.:crazy:

Om ägaren säger att hästen är ordentligt inkörd och körd utan problem så hade jag kört den. Men jag hade nog tagit det lite lugnt så att man kan lära känna hästen och hur den reagerar för olika saker. Tagit den på en promenad först eller en ridtur, tömkört, satt den framför vagnen och om hästen är lugn och accepterar allt så hade jag vågat spänna för den.

Jodå, jag har risktänkt allt för mycket i mina dar och det är väl därför jag inte alltid gör det numer. Det mesta brukar gå bra och det som inte går bra tar man hand om då :)

I det här exemplet hade jag förmodligen tittat på hästen och konstaterat att den var lugn och fin, den är körd förr och så hade jag spänt för. En medhjälpare hade jag nog däremot haft med mig men det beror mest på att jag har travarerfarenhet och de brukar inte direkt stå still om man är ensam och ska spänna för. Och så hade jag inte gett mig ut i trafik det första jag gjorde, den här tiden är det ju utmärkt att ta första turen med släde i djupsnö :D

Det kan gå bra men det kan mycket väl också gå åt helskotta, om man inte vet varför hästen slutade köras. Vet man det är det en annan femma.

Hade som någon annan skrev kört in på nytt fast en mycket kortare version, kanske gå lite fortare fram men ändå gå igenom en sak i taget. Det är liksom inte alls värt den ev sparade tiden som blir när man skyndar på, om det skulle hända något.

Visst får man ta risker men det är skillnad på risk och risk.

Nu vet jag inte riktigt varför du svarade mig men i det här fallet visste man ju varför den inte körts på senare tid, ägarens ointresse. Det i kombination med att tömkörningen gick bra hade gjort att jag spänt för men som jag skrev så har jag ju kanske inte så mycket risktänkande. TS däremot verkar sansad och risktänkande så jag tror inte alls att hon/han kommer att göra något överilat.

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 733
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 908
Senast: Svartkatt
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 107
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 545
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar