Växelbete

lady_vip

Trådstartare
Jag har en tanke om att ha någon typ av växelbete inom ett par år, men har aldrig praktiserat det själv så jag skulle gärna ta emot råd.

Tanken är väl att ha hästar och getter, framförallt. Alternativt får, men det är en framtida fråga.

Jag tänker att man måste ha vettiga staket från start, som funkar till båda djurslagen. Funkar eltrådar på olika nivåer för getter tro? Det måste ju också vara rovdjurssäkert, så där får jag läsa på vad som krävs.

Hur gör ni som har växelbete idag? Hur stora arealer och hur många djur har ni?
 
Sv: Växelbete

Eltråd tätt på låg nivå och normal nivå fungerar för både getter och får.
Ang växelbete så ska du växla mellan två hagar eller ha dom i samma hage så sa en person jag pratade med på parasitologen i uppsala att du ska tänka samma vikt på djuren som ska växelbeta för att det ska bli bra. Har du tex två hästar på 500Kg st så ska du ha motsvarande kg getter.
 
Sv: Växelbete

Förr växelbetade vi med både får och kor.
Hade 5 trådar ganska tätt, den understa ca 20cm från marken och sen jämt fördelat upp.
Höll både får, kor och hästar i hagen samt vargen på utsidan :)
 
Sv: Växelbete

På den tiden jag hade egen gård hade vi en skock får utöver hästarna. Jag hade två hagar som var fårsäkra med fårstängsel och två stycken eltrådar över. Ett spänt fårnät tycker jag är helt okej som stängsel även till hästar. Jag har aldrig varit med om att hästarna stoppat igenom ben eller annat genom stängslet. Det är faktiskt så att det i de hagarna varit minst tillbud av både smitningar och olyckor.

Tittar man i andra länder är det betydligt vanligare där att det är kombinationsstängsel än vad vi har i Sverige. Men så har vi inte så mycket får och getter heller antar jag.
 
Sv: Växelbete

Jag tänker att det är enklare att spänna eltråd och underhålla. Fast jag har ingen erfarenhet av fårstängsel får jag ju tillägga:)

Hade du stor nytta av fåren för underhåll av marken?
 
Sv: Växelbete

Vi har haft hästar och får, med växelbete i ungefär 10 år.

För oss har stängselfrågans lösning varit rovdjursäkra fårstängsel i form av flertrådiga elstängsel. Om man bor i ett län som har rovdjur, så finns det möjlighet att söka bidrag för sådana stängsel. Vi har byggt huvuddelen (men inte allt) med hjälp av bidrag.

För att inte gå in i detalj hur stängslen byggs, så kan jag bara nämna några av fördelarna: det blir välbyggda stängsel, som kräver minimalt med underhåll, stänsglen håller tamdjuren inne, och oönskade djur som t.ex. vargar och vildsvin ute.

Växelbetandet kan göras på flera olika sätt, vilket har lite olika fördelar respektive nackdelar. Vilken/vilka sätt man vill och kan använda beror på hur stora arealer man har tillgång till, om det finns hagar som fungerar bra eller dåligt vid vissa årstider, vad som är praktiskt för en själv med mera.

Man kan låta båda djurslagen gå i samma hage samtidigt. Fungerar utmärkt när väl fåren vant sig (hästarna tycker nämligen ibland att får kan användas som "leksaker"...), men är lite opraktiskt när man vill ta ut/in hästar i hagen, risken finns att fåren (getter borde väl göra samma sak) passar på att sticka ut ur hagen. Vi har mest gjort så när hästarna har "sommarsemester", eller om det av någon anledning finns en ensam häst på gården, eller om det gäller unghästar som inte tas ut dagligen.

Oftast vill vi ha hästar och får i separata hagar. Det är helt enkelt enklare att se till deras separata behov så. Man kan ställa ut mineralbalja till får i fårhagen, och mineralbalja till häst i hästhagen t.ex.

Eftersom vi har lättfödda kallblod, så brukar det fungera bra att låta en hage bli lite förväxt, så att gräset inte är så näringsrikt längre, låta hästarna beta av det höga gräset, låta hagen vila några veckor så att det kommer nytt näringsrikt spätt gräs och sedan låta fåren beta det riktigt kraftfulla gräset. Under tiden har en hage hunnit bli lite förväxt osv...

I synnerhet på våren, när det växer så det knakar, och jag vill hålla nere vikten på hästarna, så gör vi istället så att fåren får äta först, och så får hästarna komma efter, när det är tämligen nergnagt.

Vi brukar alltid se till att den första hagen på våren som hästarna går i, betades sist på hösten av får, och vice versa.

Vi har ungefär 14 hektar kulturbetesmark, och en del vallar som kan användas för efterbete, till tre vuxna hästar och några unghästar/föl samt ca 20 vuxna tackor och 2-3 avelsbaggar. För att kunna rotera betena på ett bra sätt, och för att kunna dela upp både hästar och får i flera mindre grupper vid behov (t.ex. grupper med ungbaggar, sintackor, tackor med lamm, vuxna baggar, bagglamm respektive tackor/tacklamm som ska till slakt, blivande livdjur, sto med föl, unghästar, "hästar som rids/körs dagligen" m.m.) så har vi delat upp stora hagar med rovdjurstängsel med enklare "mellanstängsel" med grindar som vi kan ha stängda, eller öppna i olika kombinationer. Så en hage på t.ex. 5 hektar kan vara 5 hektar sammanhängande via grindar, eller två hagar, eller t.o.m. 4 hagar om alla grindar är stängda.

Oavsett metod, så har båda djurslagen haft väldigt låga parasitantal, eller t.o.m. fått "noll" vid träckprov.
Dessutom behöver man inte alls, eller bara sällan betesputsa. Djurslagen väljer olika växter och växter i olika utvecklingsstadier, och fåren brukar äta upp växtligheten som blir vid hästarnas "toaletter".
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 379
Senast: Mabuse
·
  • Artikel
Dagbok Det känns som jag har en rejält sen 30-årskris, alternativt en förtidig 40-årskris. Jag måste byta jobb. Jag vantrivs där jag är nu...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 251
Senast: starcraft
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
25 794
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
13 198
Senast: LovingLife
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp