Världens sämsta hö??

M

moondance

Min kompis har fått ett stort problem, hon köpte in ett parti hö av en bonde, då hennes nuvarande bonde hade helt slut på sitt. Givetvis var denna nya bondes hö inte analyserat då hon fick hem det, så det fick hon fixa själv. Hon fick bita ihop hårt & idag kom analysen, vilken inte var en dröm. :eek:

Ts: 84 %
Smrp: 18 g/kg
MJ: 8 MJ/kg
Ca: 1.5 g/kg
P: 2.0 g/kg
Mg: 0.7 g/kg

Kompisen är lika dålig som jag på att räkna foderstater, men jag har gjort massa försök nu här efter lunch, men har inte lyckats få ihop det. Så, är det någon som vill hjälpa??? Vore tacksamma.

Häst 1:
Engelskt fullblod, 500 kg, tävlar msv hoppning
Går på nu 125 MJ Smrp/MJ 7 (14 kg hö, 2 kg havre, 0,5 kg betfor + mineraler & vitaminer)

Häst 2:
Engelskt fullblod, 550 kg, konvalecent
Går på nu 100 MJ Smrp/MJ 7 (14 kg hö, 0,2 kg betfor + mineraler & vitaminer)

Häst 3:
Shetlandsponny, 225 kg, tävlar lätt hoppning
Går på nu 40 MJ Smrp/MJ 6,4 (5 kg hö, 0,5 kg halm, 0,2 kg betfor + mineraler & vitaminer)

Häst 4:
Shetlandsponny, 275 kg, dräktig månad 10
Går på nu 42 MJ Smrp/MJ 7 (5 kg hö, 0,5 kg havre, 0,2 kg betfor + mineraler & vitaminer)


Givetvis vill hon har foderstaterna så 'billiga' som möjligt med havre & betfor, men det är väl inte möjligt?? Alla förslag är välkomna! ;) :bow:
 
Sv: Världens sämsta hö??

Är hästarna fina på nuvarande foderstater? Isf räknar jag bara med samma siffror.
 
Sv: Världens sämsta hö??

Ja, dom är fina på dom nuvarande foderstaterna. :) Dock är det lite osäkert på det dräktiga stoet, om behoven verkligen är täckta?? Även förslag på foderstat till denna ponny i månad 11, digivningen också, så vore vi tacksamma. :) :bow:
 
Sv: Världens sämsta hö??

Förslag

Häst 1:
11 kg hö
1 kg lucern
1 kg havre
1 kg Krafft Protein
400 g soja
200 g betfor
120 g Miner Blå

Ger: 125 MJ, smrp/MJ =7, Ca/P =1,38.

Eller:
12 kg hö
1 kg lucern
1,2 kg Krafft Protein
400 g soja
200 g betfor
120 g Miner blå

Ger: 126 MJ, smrp/MJ =7, Ca/P =1,44.


Häst 2:
10 kg hö
0,5 kg lucern
800 g Krafft Protein
500 g soja
200 g betfor
120 g Miner Blå

Ger: 102,5 MJ, smrp/MJ =6,8, Ca/P =1,37

Häst 3:
4 kg hö
0,5 kg halm
350 g Krafft Protein
180 g soja
50 g betfor
100 g Miner Blå

Ger: 41,5 MJ, smrp/MJ =6,2, Ca/P = 1,54


Häst 4, månad 10:
4 kg hö
300 g lucern
400 g Krafft Protein
180 g soja
50 g betfor
110 g Miner Blå

Ger:42 MJ, smrp/MJ =7,2 Ca/P =1,77.

Månad 11:
4 kg hö
700 g lucern
400 g Krafft Protein
160 g soja
50 g betfor
60 g Miner Blå

Ger: 45,4 MJ, smrp/MJ =7,5 Ca/P = 1,77

Digivningsmånad 1-3:
5 kg hö
1,7 kg lucern
800 g Krafft Protein
200 g soja
100 g betfor
60 g Miner Blå
2 mått Fosforbalans

Ger: 67,7 MJ, smrp/MJ =9 Ca/P= 1,7. Behoven är täckta även utan fosforbalans, det har jag lagt till för att få ner Ca/P kvoten från 2.)
 
Sv: Världens sämsta hö??

:bow: :bow: Tack tack, vänligt av dej. Jag ska printa ut dina foderstatsförslag & visa min kompis. Hon blir nog mer än nöjd att någon verkligen lyckas få fram vettiga foderstater av detta urkassa höet. :) Fast hon kommer nog att tycka att det blir liite väl dyrt med så mycket krafft protein. Men det finns inget billigare med mycket protein i som man kan ge, förutom soja då, som har en maxgiva?? Fast jag ska återkomma när jag visat min kompis, det ska nog gå bra. Tack så mycket än en gång, snällt att du tog dej tid!!!! :bow: :bump: :banana: :)
 
Sv: Världens sämsta hö??

Jag ringde precis upp min kompis & tänkte berätta om foderstaterna. Hon sa då att hon har köpt hem ett parti silage också med SUPER värden när hon idag var hos sin foderhandlare. :) För hon förstod att det kommer att bli mycket proteintillskott & att det kommer att bli dyrt. Så hon har köpt 25 kg balar silage & har räknat på att hon kan ge en halv sådan bal + hö varje dag + kraftfoder. Så hmm, dags & fortsätta att försöka räkna hur foderstaterna kan se ut.

Om någon vill räkna så är analysen:
Ts: 55 %
Smrp: 54 g/kg
MJ: 5,4 MJ/kg
Ca: 1.8 g/kg
P: 1.0 g/kg
Mg: 0.5 g/kg


:bow:
 
Sv: Världens sämsta hö??

Appråpå protein-innehåll så innehåller ju betfor ganska mkt protein så det kanske hon kan öka o dra ner på lite krafft protein. Fast jag har ju inte räknat på det..
 
Sv: Världens sämsta hö??

:confused:
Betfor innehåller lite protein, och speciellt i förhållande till energi! Kvoten ligger bara på 5, mot KP som ligger på 27,5.

Man vill ju ha en kvot på 6 i totalfoderstaten, så hur betfor skulle kunna fixa det förstår jag inte?
 
Sv: Världens sämsta hö??

Ah, men gud så smart!! :bow:

Jo, det blir ju lite skillnad i pengar med ett bättre grovfoder i grunden mot att fodra upp ett kasst hö. Speciellt den lilla dräktiga är det svårt till...

Visst finns det billigare proteinfodermedel än Krafft Protein, men de har inte samma "extrema" värden, så då får man ge mer foder ändå. Det är också svårt att hålla nere energin, speciellt åt småhästarna, då kvoten i fodret är lägre.

Återkommer med nya förslag. :)
 
Senast ändrad:
Sv: Världens sämsta hö??

Ja, visst va det smart. :) :bow: Dock kan hon ju inte ge mer än en halv silage bal ihop till hästarna, alltså dom måste dela på 12,5 kg av det braiga silage, hö kan dom få 'hur mycket som helst', för att detta dåliga hö finns det gott om. Det är bara frågan hur man ska dela upp dessa kg av silagen. Jag håller på & försöker räkna nu, men dessvärre lyckas jag inte få ihop det. :crazy:

Vi är tacksamma för nya förslag!!! Tack för att du tar dej tid!!!! :bow: :banana:
 
Sv: Världens sämsta hö??

Jag återkommer imorgon med foderstaterna, hinner inte räkna mera idag ser jag.

Det kommer dock att bli en del proteintillägg ändå, eftersom de kan få så lite av det bra silaget.
 
Sv: Världens sämsta hö??

Okej, tack så mycket. :) Jag sitter själv & försöker att knåpa ihop något, men jag lyckas inte så bra. :smirk:

Man kan nog använda sej av mer än 12,5 kg silage ihop till hästarna per dygn. Hon fick hem det i morse & sa att det var mer än vad hon trodde så 2/3:e dels bal kan hon räkna med att kunna ge = 16,5 kg. Så hmm, nu får man klura lite hur det ska delas upp. :)
 
Sv: Världens sämsta hö??

Nu ska vi se om jag lyckats få till allt! ;)
Jag har i dessa foderstater förbrukat 14,5 kg hösilage/dag, och det var väl ok?
Längre fram i dräktigheten går det åt något kg till, men det borde det finnas utrymme för, annars får man gör aen liten justering.

Observera att jag räknat med Miner Grön istället för Blå nu! Det passade bättre...
Och fodermedlen är de samma i övrigt, men det går åt mindre av "de dyra". :)

Häst 1:
10 kg hö
4 kg hösilage
1 kg lucern
600 g Krafft Protein
450 g soja
200 g betfor
150 g Miner Grön

Ger: 125,3 MJ, smrp/MJ =7, Ca/P =1,4

Häst 2:
8 kg hö
3 kg hösilage
1 kg lucern
300 g Krafft Protein
500 g soja
200 g betfor
130 g Miner Grön

Ger: 101 MJ, smrp/MJ =7, Ca/P =1,44

Häst 3:
2,5 kg hö
3 kg hösilage
150 g soja
100 g betfor
90 g Miner Grön

Ger: 39,3 MJ, smrp/MJ =6,9, Ca/P =1,39

Häst 4, Månad 10:
2 kg hö
4,5 kg hösilage
50 g soja
100 g betfor
150 g Miner Grön

Ger: 42 MJ, smrp/MJ =7,2, Ca/P =1,62


Månad 11
2 kg hö
5 kg hösilage
80 g soja
100 g betfor
200 g Miner Grön

Ger: 45 MJ, smrp/MJ =7,6, Ca/P =1,65

Digivningsmånad 1-3:
3,5 kg hö
5,5 kg hösilage
500 g Krafft Protein
200 g soja
100 g betfor
140 g Miner Grön
1 dosmått Foderkrita (Eller annat "kalciumkoncentrat", fattas ca 7 g Ca)

Den sista foderstaten, under de första dimånaderna, justeras efter betestillgången efter hand.
 
Sv: Världens sämsta hö??

Och slutligen: Nej, detta är inte världens sämsta hö! Vi har 10,9 g smrp i vårt, grannstallet har 10 g... :p

(I vårt stall finns dock ett kanonsilage att komlpettera med, så jag har sluppit dessa dyr, krångliga foderstater till min häst.)
 
Sv: Världens sämsta hö??

Vad duktig du är!!!! Tack så mycket!!! :bow: :) Så vänligt av dej att ta dej tid.

Jag har själv suttit nu på förmiddagen & räknat lite, men jag vet inte om jag lyckas. :D Får öva. ;)

Foderstaterna ser ju jätte bra ut. 14,5 kg silage/dag är helt okej, hon trodde att hon kunde använda 16,5/dag, så det går ju bra. :)

Jag ska bara räkna ut hur mycket dina foderstatsförslag kostar. :smirk: Sen ska jag höra med ägaren. Jag vet ju att hon helst vill använda 'billiga' fodermedel, havre, betfor, soja mm, men går det inte på annat vis så får man ju använda sej av 'dyrare' fodermedel. Men jag återkommer, tack återigen!!!! :bow:
 
Sv: Världens sämsta hö??

Ojoj!!! :o Vilka dåligt smrp!!!! :eek: Vad va det för smrp/MJ i det höet då?? Fick ni & grannstallet verkligen ut några vettiga foderstater med det höet????

Tur att du iallafall hade ett bra silage att komplettera med. :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Världens sämsta hö??

Soja är ju ett billigt proteinfoder medel, men där ligger alla hästarna på max, så det måste till något annat.
Jag valde Krafft Protein för att det har en väldigt hög kvot, vilket gör att det inte blir så fasligt dyrt i längden. Man behöver ju liksom inte ge så mycket... :D

Hippo Alfa finns ju, men då skulle man behöva ge så väldigt många kilon av det för att komma upp i lagom proteinmängd.

Förresten så kanske det går att "förhandla bort" lucernet, som ju kostar en del. Men då går det åt mera KP istället...
Jag tänkte också på att hästarna verkar vara vana vid stora mängder strå, och genom att ge lucernet i hackad form så får de behålla tuggandet, trots att hömängden har minskat något mot tidigare foderstater. :idea:
 
Sv: Världens sämsta hö??

Jodå, i vårt stall funkar det hyfsat, med några undantag där folk har proteinskräck och nöjer sig med att ge större delen hö i foderstaterna. :eek:

I grannstalet är det en tjej som köpt till ett bättre hö att komlpettera med, och har en uträknad foderstat. Men vissa hästar börjar verkligen se för taskiga ut muskulärt nu frampå vårkanten... Ett dräktigt sto ska födas på det höet också...

Ibland är det jobbigt att se på, men man KAN inte lägga sig i hur mycket som helst heller, tyvärr. :angel:
 
Sv: Världens sämsta hö??

Jag tänkte på att häst 3 behöver bara en Smrp/MJ på 6.

Nu har jag suttit & klurat lite själv & lyckats få fram foderstater som är lite billigare, 20:- billigare/dag än dina sistnämda förslag + att miner blå innehåller vitaminer ju. Men jag är inte så duktig, så jag är ganska så osäker...

Men vad tror du om??

Häst 1:
8 kg hö
5 kg silage
1 kg lusern
2 kg havre
500 gr soja
200 gr betfor
100 gr miner blå

126 MJ
Smrp/MJ 7
Ca/P 1,4

Häst 2:
7,5 kg hö
4,5 kg silage
1 kg lusern
500 gr soja
200 gr betfor
100 gr miner blå

100 MJ
Smrp/MJ 7
Ca/P 1,6

Häst 3:
3,5 kg hö
2 kg silage
200 gr soja
100 gr betfor
80 gr miner blå

42 MJ
Smrp/MJ 6
Ca/P 1,5

Häst 4:
3 kg hö
2 kg silage
500 gr lusern
200 gr soja
100 gr betfor
60 gr miner blå

42 MJ
Smrp/MJ 7,1
Ca/P 1,8

Månad 11:
3 kg hö
2,5 kg silage
500 gr lusern
500 gr havre
200 gr soja
100 gr betfor
60 gr miner blå

49,5 MJ
Smrp/MJ 7,4
Ca/P 1,6

Digivningsmånad 1-3:
3 kg hö
4 kg silage
1 kg havre
500 gr krafft protein
200 gr soja
100 gr betfor
60 gr miner blå

65 MJ
Smrp/MJ 9,1
Ca/P 1,5

Denna foderstat justeras ju efter betet.

Puhh.. Det va jobbigt att räkna ut det. Men blir det bra??? :) Jag måste ha någon som kontrollera & säger att det ser okej ut?? Då jag inte är så haj på detta själv.... ;)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 948
Senast: Bee
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 447
Senast: Irival
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 143
Senast: ufot
·
Foder & Strö Hej även jag skulle vilja ha lite tips hur jag ska tänka vad gäller foder. Halvblod, fri tillgång på hösilage. TS 77% Råprotein 108 g...
Svar
17
· Visningar
1 215
Senast: Zamira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Tänka på som nybliven kattägare?
  • Hundförarjacka

Hästrelaterat

  • Shettistråden del II
  • Träna bommar
  • Blöta BoT-stallpaddar?!

Omröstningar

Tillbaka
Upp