Vänja vid proteintillskott?

milly

Trådstartare
Hur långsamt ska man göra det? Till en stor häst...
Har dåligt hö och måste ge extra proteintillskott. Hon har sedan tidigare fått lite protein genom b-jäst (2dl), betfor (7dl)och linfrökaka (4dl)...
Har lagt till lusern, började med bara 1-2dl och efter en vecka gick jag upp till 5-6dl och efter ytterligare en vecka får hon 8dl. Är det för snabbt??

Ska börja med soja också, hur lite ska man börja med? Är en dl LAGOM eller ska det vara ännu mindre? Och hur länge ska man då ge denna lilla givan innan man höjer till 2dl osv osv?
Hon ska få 500gram (ca 6-7dl, tror jag) senare.

Vad kan hända om hästen överreagerar?? Fång? Kolik? Andra symtom?
 
Sv: Vänja vid proteintillskott?

Jag vet inte riktigt hur en häst visar att den fått i sig mat för snabbt mer än att den kan bli dålig i magen och få rubbad tarmbalans.

Lucernen tycker jag var en bra invänjningshastighet och sojan borde man kunna höja med 2 dl/vecka iaf. 1 dl låter bra att börja med. Det väger ju ganska lite så proteinmängden i 1 dl borde en häst klara av. Gör den inte det är det bara att sluta och sedan börja igen fast mycket försiktigare. Du vet att det är en maxgiva på soja? Max 100 g/100 kg häst.
 
Sv: Vänja vid proteintillskott?

Okej... Tack för ditt svar!

Jo, jag vet att maxgiva är 100gr/100kg häst. Min väger över 600kg så 500gram är ju okej!

1dl soja är ca 70gram så det är ju inte så mycket, nä.
Tror också att det är lagom att höja med 1dl/vecka, känns lagom!

Fler åsikter??
 

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 566
Senast: super
·
Foder & Strö Nu söker jag alla tips som kan finnas när det gäller att få hästen att äta mer. Hon är nyligen avmaskad, jag behandlade för magsår i en...
13 14 15
Svar
285
· Visningar
35 398
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Nu står jag inför problemet att hästen jag har fått hålla igen på varje grässtrå i vanliga fall går ner i vikt av sig själv. Han är...
Svar
16
· Visningar
2 107
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Här kommer en tråd jag aldrig trodde jag skulle behöva posta. Jag trodde mig köpa en lättfödd häst, men tji fick jag. Min häst börjar...
Svar
11
· Visningar
4 509
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp