Vänja vid gräs

musen21

Trådstartare
En fråga till er som har olika vinter-/sommarhagar. Hur gör ni för att vänja in hästarna vid gräs innan ni släpper dom på bete? Hur länge får dom beta till att börja med osv. Hur gör ni som har shettisar?
 
Sv: Vänja vid gräs

Mina ponnyer, en New Forest och en shettis får redan i början av april börja gå i sommarhagen. De får starta med att gå ca 2 timmar om dagen som jag utökar lite i taget. När maj månad börjar så brukar de vara uppe i ca 8 timmar per dag. I maj månad får de gå ca 12 timmar för att sedan stå på stall under natten. De får då lite hö för att ha något att sysselsätta sig med. Under sommarmånaderna juni - augusti går de också ca 12 timmar men får vara ute på natten i en hage med liiiite gräs för att de inte ska få så mycket mage att släpa på...
//marti
 
Sv: Vänja vid gräs

Är det själva omställningen som är viktig, att det inte går för fort i början? Om man vänjer hästarna till en lr två timmars bete om dagen,spelar det då egentligen nån roll om dom äter en timme lr tio timmar? Är det viktiga att hästens mage hinner ställa in sig på gräs eller själva gräsmängden? Nån som vet hur hästens mage fungerar egentligen?
 
Sv: Vänja vid gräs

halbloden får först gå en halvdag på betet och efter det brukar det gå bra att ha de hela dagar på betet, gjorde också så här med min c-ponny... ibörjan går de oftast i en hage med mindre gräs och sedan en hage med mer gräns...sedan då riktiga betes hagen är klar får de börja gå ute dynget runt... shettisen har haft fång och får inte gå på bete... han kan få gå i ett mindre område med gräs där storhästarna betat ner i princip allt som finns redan...
 
Sv: Vänja vid gräs

Har aldrig haft problem förr men i och med att jag har fått hem en shettis så är jag jätte kinkig. Vill att han ska gå på bete med min häst och samtidigt undvika fång. Förra ägaren hade alltid sina shettisar på riktigt bete och till och med på vall utan fång. Nu går dom ca 45 min på gräs per dag. Är det ok att öka med en halvtimme/timme per dag? Är ju snart dags för dygnet runt bete...
 
Sv: Vänja vid gräs

Våra hästar går i en hage där de kan börja beta av gräset direkt när det börjar växa. Då anser, iallafall jag, att de vänjs in succesivt eftersom gräset till en början är så kort och de inte får i sig så mkt. Vågar inte släppa in dom direkt i en hage med dm-högt gräs så jag kör vidare på mitt sätt...dvs att de vänjs in i takt med att gräset växer.
 
Sv: Vänja vid gräs

Det anser ju jag vara det bästa men jag har tyvärr inte haft möjlighet att göra så i år :cry: Vi sådde in en åker förra året som vi ska göra hage på i år. Eftersom jag väntar på stängselmaterial (har beställt) så hinner gräset växa... Har dock hägnat in en liten ruta där jag vänjer dom successivt.
 
Sv: Vänja vid gräs

Det är ju som ett ordentligt foderbyte, så både mängden och "att det är nåt nytt" spelar roll. Vi brukar öka "bettiden" långsamt i början, och sen öka snabbare allt eftersom hästarna blir vana...
 

Liknande trådar

Foder & Strö Vi har väldigt mycket bete på endast tre hästar. Just nu går hästarna i den första beteshagen, vi har 6 stora beteshagar till att flytta...
Svar
3
· Visningar
571
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Min häst ska flytta till nytt stall om ungefär två veckor och kommer då gå ut på skogsbete dygnet runt. Där hon står nu så står hon i...
Svar
10
· Visningar
1 052
Senast: Rosett
·
Foder & Strö Hej, Min ena häst är för överviktig för att släppa på bete vind för våg i sommar utan han kommer bredvid övriga och så ska han få...
Svar
7
· Visningar
1 088
Senast: Anna-Bella
·
Anläggning Helt plötsligt har vi fått in åkerfräken i sommarhagen. Växer i mängder - i mina ögon. Törs man släppa hästar på bete med mycket...
Svar
8
· Visningar
1 211
Senast: Windy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp