"Vädergallor"?

the_connemara

Trådstartare
Min häst var gallig i bakbenen redan när han kom som 2.5-åring och de har inte ändrats nämnvärt på 7 år trots inridning osv osv. Däremot är han bara gallig sommartid när det är varmt, riktiga värmeböljor är de bitvis lite hårda. Vår, höst vinter inga gallor alls. Ibland men sällan gallor pga hårdare träning. De andras i princip inget över dagen (stall på natten) eller vid motion (skritt som hård). Nu tex med 17 grader, blåst och bitvis skurar är benen helt rena.

Någon som känner igen sig?

Sv: "Vädergallor"?

Ja, jag.. Mitt sto är likadan. Rådfrågat flera veterinärer men de anser inte att det är något farligt.
Min får främst bak.

Mvh Domino_s

Precis så är det för min 7 åring också och hon har haft så så länge jag kan minnas.
Hon har inga besvär av det.

Det kanske jag oxå borde lagt till, alla hittills har bara sagt att "vissa är sådana" och "ändras de inte så är det ingen fara" samt att det aldrig varit några problem såklart.

Jag har funderat om det kan ha o göra med hans veka kotor men gallorna har varken ändrats när han blivit starkare o korrektare med tiden och inte heller efter typ 9 månader med ny hovis och enligt vad jag kan se lite mer "raka" (haha :-D) bakkotor.

Hej!

Min är likadan. Jag får alltid berätta för mina hästvakter som inte känner henne att hennes ben svullnar när det är varmt och är toksmala helt utan svullnader när det är kallt. Veterinärerna anser på henne också att det är som det är.

/Lavinia, föredrar nästan svullna benen, arabbenen är så himla smala!!!

Precis likadant på min men jag har alltid tolkat det som att det är gräset/ vad hon får i sig som orsakar gallorna. Det hänger ju ihop med vädret. Näringsinnehållet skiftar med vädret.

Gammelpållan fick det sommartid. Hon hade det under alla år och eftersom hon blev 28 år så var det ingenting som spelade någon roll för hållbarheten.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka