vad tycker ni???

Gullan86

Trådstartare
islandshäst på 4år i år.
igångsättning (inridning/inkörning)
400kg
ca 140 i växt.(baken högre än manken)
lättfödd, lite halvfet. behöver muskler.
lagom pigg(behöver ej bli piggare).

ja vad tycker ni vore ett lämpligt foder till denne?

han ska få detta:

fri tillgång på ensilage
betfor(hur mkt är lämpligt?)
mineraler(pulver)
morötter 2kg =1kilo havre har ni med hört det???
äpplen=någon som hört nåt negativt om det?
potatis=kokt eller rå? vad har ni hört om detta ska jag ge det?.
tycker ni något fattas? får han tillräckligt med protein? vad kan jag ge som innehåller det?

han kommer att få kraftfoder+mineral vid arbete och annars varannan dag. vad tycker ni om det?.

otroligt tacksam för alla svar jag får :bump:
 
Sv: vad tycker ni???

OMÖJLIGT att veta utan analys på grovfodret ;)
Som sagt.. :angel:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: vad tycker ni???

Jag har hört 7 kg. morötter = 1 kg havre
Potatis ska vara ok med invänjning, För mycket äpplen kan vara skadligt.

Vad är det som du räknar som kraftfoder? morötter och betfor brukar jag räkna som saftfoder.

Ska jag vara tråkig tycker jag det är tidigt att arbeta en islandshäst om den bara är 4 år- vänta till hösten åtminstone då den går mot 5 år....
 
Sv: vad tycker ni???

okej ska fråga om analysen.
jasså 7kilo då e det nog ingen risk att man ger för mkt iaf.varför kan för mkt äpplen vara skadligt? har hört det förut men har aldri fått någon förklaring är det för att de jäser eller?.
jag räknar allt förutom grovfodret som kraft(extra tillskott=sånt som hästen inte brukar äta i naturligt). men hästen får väl energi av betforen? eller tycker du det hör till typ mineraler och sånt som bygger upp. vad är saftfoder då?. har du nåt förslag på vad jag ska ge i så fall utöver betforen.?
hehe du är inte tråkig men jag hade tänkt att börja förbereda hästens kropp och huvud inför arbetet. han blrv sutten och körd lite med vagn i sommras(3år) inte utav mig men det fick honom lixom att fatta vad det handlar om, utan för stora krav i sommar hade jag tänkt köra in honom lite försiktigt och ej hård sedan kanske rida lite i nåra veckor utan krav i sommar sedan blir det vila. allt detta på inrådan av ägaren/uppfödaren som jag köper honom av. allt beror på hur hästen är (färdigvuxen, i huvud och kropp= mogen m.m men vissa verkar tro att ju längre man väntar med att låta hästen stå destå bättre då lever den längre det är HELT fel eftersom leder, senor och skelett måste vänjas vid större tyngd m.m man kan ju inte bara hoppa upp o rida runt bara för att hästen är 6år(inridning). hästen ska ju inte bära runt på en människa igentligen och då är det bra att vänja kroppen vid det under växten och utvecklingen men man ska vara föriktig med skelettet eftersom det inte rikitg har slutit sig( fortfarande lite mkt mjuk brosk som inte blivit stelnat till skelett) i kroppen fortarande..

oj va jags kriver va bara tvungen hehe men du visste säkert allt detta inna jag har lärt mej detta på min skola(naturbruk, häst) och av eftarenheter=)
 
Sv: vad tycker ni???

På betforsäckarna finns förteckning över hur mycket det innehåller av alla ämnen. Som sagt behövs analys. Beöver du något med protein kan lucern kanske funka? beror som sagt på analysen... Betforens innehåll brukar stå per kilo torr produkt (finns angivet på säcken), det får man tänka på när man börjar väga och räkna.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Finns det något foder UTAN vete, betfibrer, majs,korn, havre? (utom olja och lusern som redan ges) Behöver ge mer kalorier. Har ett...
Svar
10
· Visningar
1 442
Övr. Hund Sitter och kollar runt på foder och ser detta, vilket är ett nytt foder för mig. Jag är mest nyfiken om vad ni tycker och tror om den...
Svar
13
· Visningar
1 410
Senast: svea
·
S
Foder & Strö Hejsan:) Jag har funderat lite på vilket foder min ponny ska ha. Han är en 4årig halvlods arab 146cm hög. Jag ger han nu 5-6kg hö har är...
Svar
6
· Visningar
987
Senast: heidi maria
·
L
Foder & Strö Vi har två lättfödda islandshästar som fortfarande går på bete och inte får komplement i form av hö eller kraftfoder. De går på stor yta...
Svar
13
· Visningar
1 957
Senast: Egonson
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp