Vad tycker ni om detta? (träpellets)

Vogue

Trådstartare
Jag har läst mycket om träpellets och eftersom att det verkar vara helt okej för hästarna (:confused:) och väldigt många är nöjda så skulle jag vilja testa det till min donna! :)
Hon har stått på torv, halm & vanligt spån och jag tycker bara att det blir en kiss sörja till slut, hur noga jag än är! Spelar ingen roll om hon har bädd eller inte och jag är PETNOGA! med mockningen.

Pissmärr..:angel::D

Och eftersom att det verkar råda 50/50 när det kommer till om halmpellets är bra eller ej så skippar jag det och testar träpellets istället, där övervägande verkar vara nöjda!

Men nu till frågan då, vart ska man köpa? Jag fick nys om att några använder sig av:

Bauhaus pellets, 8mm (ren naturprodukt, inga konstiga medel i!)
Pallpris, 52 säckar: 1 921.40kr (37,40kr/säck)
Tyckte att det verkade jättebilligt?

Någon, vad tycker ni, ska man testa? :laugh:

Sv: Vad tycker ni om detta? (träpellets)

Jag kan inte ge några prisuppgifter, vet bara att vi använder pellets från Cleanosol (stavning).

Tycker att det är helt OK som underlag till hästen i boxen. Min medryttarhäst står på ovan nämnda pellets, som vattnas först så det spricker upp och blir till spån.
Medryttarhästen är en pissmärr utan dess like, ligger det för lite spån vid boxdörren så rinner det ut på stallgången. :angel:
Kissespånet blir som en kaka som man bara kan lyfta ut med grepen vid mockning, mycket smidigt!

Ja nej priset är inte så noga med, det som funkar funkar och oavsett om det skulle vara dyrare att köpa in så blir det ju billigare i längden! :laugh:

När jag hade torv kunde det gå åt en pall i månaden, alltså 18 torvbalar! :crazy: Ca 18,000kr bara på strö för en häst varje år! :crazy:

Det låter kanon, även om min inte kissar riktigt så mycket så kissar hon i alla fall så att det blir geggigt (så att man sjunker ner :cool:) i bakre delen av boxen och det är det jag vill få bort så att säga, så att hon kan lägga sig gott varje dag och inte bara när man fyllt på med 3 nya balar! :cool:

När jag hade torv till mitt sto, fy vad det såg ut i boxen. :eek: Spelade ingen roll hur mycket jag stod och
petade - precis som du skriver.

På halm och spån tog det dock mycket kort tid att mocka (Mycket renlig.)

Men nu står hon på halmpellets. :love: Kisset blir till en kaka och bajset är bara att lyfta ur, och det går nästan
inte åt något strö alls vid mockning. Det går rekordfort att mocka, och jag vattnar på pelletsen så att det blir
till en tjock bädd som hon inte kan riva upp. Det tråkiga är ju dock att det är brungult, istället för vitt som med spån. :p

Men träpellets måste ju vara något liknande?

Åh, låter kanon, så vill jag ha det! :laugh:
Ja tydligen skall träpellets vara ljusare, som spån ungefär!

Detta skall testas! Är verkligen trött på att det är kissigt och nertrampat över hela boxen! Man märker ju att hon försöker hålla det fint (om man nu kan säga så) men att det liksom inte går! :crazy::(

Jag har spånpellets till min ena. Vi köper från RS. Finns de hos er?

Helt super är det iaf! Tom mina små svin är lättmockade i det där.

Jag har spånpellets till min ena. Vi köper från RS. Finns de hos er?

Helt super är det iaf! Tom mina små svin är lättmockade i det där.

Är exakt samma som bränslepellets bara lite dyrare för att det är till häst :angel:

Jag har bauhaus pellets till mina dock vet jag inte om alla varuhus har samma sort då de som visas på hemsidan inte är samma som jag köper i varuhuset i Malmö även om de också är märkta med Bauhaus namn. De som säljs här är i alla fall Fågelfors som tillverkar och den stora fördelen med dem är att de specifikt har dammfria pellets och de är verkligen dammfria ryker varken när man lägger in dem eller när de är söndertrampade i boxen. För en gångs skull verkar det som att man får det bästa till billigast pris för inte hittat någon annan som är billigare. Körde 8 mm först men har sedan gått över till deras 6 mm (samma pris och tillverkare) vet faktiskt inte vilket som är att föredra jag bytte för att det blir mer pelletsar när de är mindre och därmed enklare att sprida ut mer jämt när man bara fyller på en säck (blir ju inte mkt av en säck i en box).

Jag kommer att köpa i Göteborg och jag vet inte exakt vilka dom har där heller, men tänkte åka förbi med pappa (han gillar det stället mer än mig ;)) och kolla! :laugh:

Vad roligt att du är så nöjd och att det inte spelar någon roll om man får tag i 6mm eller 8mm!

Jag räknar med ca 15 säckar på en 12kvm box att fylla upp med efter vad jag har läst här och på andra ställen? (stor häst, 600kg och "yvig i boxen")

När jag gjorde mina bäddar så blandade jag pellets och vanligt spån för att få till lite tjockare bäddar tycker det blir lätt platt om man bara för pellets eller rättare sagt man får lägga in så mkt för att få samma tjocklek. När jag lade in mina så la jag först två spånbalar i botten (pelletsen bli väldigt hala mot golvet innan de trampat sönder en del) sen 4 säckar pellets och till sist en spånbal ovanpå sen fick de packa till dessa bäddar (kör med permantentbäddar så rör aldrig om ner i dem utan mockar ut lortarna bara) succesivt så kom mer och mer finkornigt spån från pelletsarna upp efterhand som de trampade sönder dem till slut var hela ytan finkornigt spån sen har jag bara fyllt på med pellets efterhand och det märks inte ett spår av den vanliga spånen mer än att bäddarna är tjockare och mjukare än utan men i det lösa lagret överst finns bara det finkorniga pelletsspånet, underbart lättmockat.

Ok förstår, låter smart! Men jag har tyvärr ingen möjlighet att använda vanligt spån, endast torv eller halmprodukter!

Men nu kom jag på en sak, hur går det ihop sig! :confused:

En tjej (hittade en gammal tråd) hade kollat och då vart halmpellets och träpellets samma, men hur kan dom då vara som spån? :confused:

Om träpellets räknas som spån får jag välja på halmpellets eller torv och då blir det ändå dyrt och tråkigt! :/

Träpellets är spånpellets består alltså till 100% av spån bara mkt mer finfördelad och torkad än vanligt spån och jämförbar med mkt torr sågspån.
Så får du inte använda spån så går träpellets bort.

Nu glömde jag av mig igen.... :angel: :D

Kollade nu upp halmpellets och hittade en hemsida där dom säljer halmpellets för:

Pallpris (65 säckar) 845 kg/pall 46 kr/säck och dessutom ingår hemkörning om man bor inom 12 mil!
(13kg i varje säck så det lät ju gå åt minst 15 till att strö upp en box!)

Då har jag 50 kvar och de beräknar åtgång till ca 70kg pellets i månaden = ca5,4 säckar i månaden ;), det räcker ju ett bra tag då om hästen följer tabellen! :angel:;)

Låter bra? :laugh:

När jag hade torv till mitt sto, fy vad det såg ut i boxen. :eek: Spelade ingen roll hur mycket jag stod och
petade - precis som du skriver.

På halm och spån tog det dock mycket kort tid att mocka (Mycket renlig.)

Men nu står hon på halmpellets. :love: Kisset blir till en kaka och bajset är bara att lyfta ur, och det går nästan
inte åt något strö alls vid mockning. Det går rekordfort att mocka, och jag vattnar på pelletsen så att det blir
till en tjock bädd som hon inte kan riva upp. Det tråkiga är ju dock att det är brungult, istället för vitt som med spån. :p

Men träpellets måste ju vara något liknande?

Jag har ju testat på spånpellets och halmpellets, och spånpelletsen bildar inte alls lika tydliga kakor som halmpellets. Det är ljusårs skillnad i det fallet mellan dessa två, jag har ju en herre på halmpellets som vandrar. Så för att få halmpelletsen lite lösare blandar vi i spånpellets mellan varven, det är skillnad på kaka och kaka här.

Jag hade halmpellets förra året. Det gick åt ungefär hälften mot vad tillverkaren rekommenderade, pallen räckte i över ett år. Då hade jag bädd och flyttade/bytte box tre gånger.

Jag hade halmpellets förra året. Det gick åt ungefär hälften mot vad tillverkaren rekommenderade, pallen räckte i över ett år. Då hade jag bädd och flyttade/bytte box tre gånger.

Beror nog helt på vad man har för häst när jag hade halmpellets till en kisseralla så gick det åt mer än dubbelt så mkt som rekommenderat och då kunde man ändå lätt ha slängt in dubbelt så mkt ytterligare om man inte bryr sig alls om kostnaden. Gick alltid minst 2 säckar i veckan oftast tvunget med 3 tom.

Efter 3 månader fick jag nog då var hela bädden totalt genomkissad och började bli sörjig så då åkte den ut istället.

Och jag har ett svin, han står inte på bädd eftersom han gräver upp den så då är det ingen vits. När vi hade torv så fick jag lägga in en torv i veckan, med halmpellets så lägger jag in mellan 2-3 i månaden. Spånpelletsen har inte alls samma förmåga att bilda kakor, den blir lösare och genom det så gick det mera eftersom man tvingades ta bort runtomkring mycket mer än vad som annars hade varit läge för.

Jag har på prov nu papperspellets, garanterat dammfritt och vansinnigt ekonomiskt. En häst på bädd har jag där nu, den andra står kvar på halmpellets.

det är billigare att köpa i Luleå där du nu bor än Gbg vad jag minns.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka