Vad trött jag blir...

Thera

Trådstartare
Igår var allt frid och fröjd. Hästen var bättre i sitt lymfangitben och strömmen kom tillbaka efter elva (11!) dagar. :smirk:
Idag var det kolmörkt i stallet igen och hästskrället var svullen i benet igen.

Hon fick ju diagnosen lymfangit förra fredagen och har sedan dess gått på Ethacilin och Finadyne, alltså i 7 dagar nu (Finadyne 5 dagar). Och det vill inte ge med sig... :(
I förrgår såg det bättre ut och veterinären tyckte jag skulle låta såret vara (har skrubbat med jodopax innan..) för att benet skulle kunna läka. Igår trodde jag det var på väg att läka, men sen idag så.. ahhh... blir tokig... :devil:
Eftersom såret såg öppet ut la jag på ett jodopax-omslag, hoppas det drar ut skiten. Ska ringa till vet. imorgon så får vi se.. hon kan ju inte gå på penicilin i evigheter heller...

Var bara tvungen att skriva av mig... Kanske nån som har liknande erfarenheter?

Sv: Vad trött jag blir...

Ja, usch =( Lider med dig. Jag vet precis hur det känns. Lita aldrig på ett lymfangitben =) När man tror att man kan sluta linda/tvätta/pyssla osv så kommer det tillbaka som ett brev på posten. Hoppas det ordnar sig!

Hej. Jag lider verkligen med dig. Men det jag reagerar på är att så många här inne använder jodopax och omslag. Har haft min lymfangithäst i 13 år nu och har lyckats hålla det i hyfsat schack (blommar upp vid mugg och småsår) genom "oändligt pyssel". Men ett par gånger har vet fått komma då hon bla haft 40 i feber och elefantben. Men aldrig någonsin de har rekommenderat jodopaxomslag. Antibiotika, sulfasalva m.m Frågade en vet om detta och han ville absolut inte ha jod då han tyckte det var för starkt på känsliga ben så det måste vara delade meningar om detta, eller?

Jag har också en lymfangit häst, när det händer så lägger jag på ett asolspritsomslag över natten.
Fungerar varje gång.

Hej!

Min häst har lymfangit och har nu haft det till o från i 2 ½ mån. Det började med mugg och av det (tror vet.) blev det lymfangit. Han fick penicillin (2 olika sorter) som inte hjälpte så efter ca en vecka fick vi åka till klinik med honom där han stod i 6 dagar med intravenöst penicillin. Han blev av med både lymfangit och mugg ca 2 veckor efter att vi kommit hem. 2 veckor efter det fick han en ny omgång mugg som genast gjorde att benet svullnade upp igen. Han fick då Hippotrim och en ny Celestonsalva. (med gentamicin eftersom comp. inte hjälpte den gången) Han har gått i hage nästan varje dag och jag har ridit som vanligt förutom när han fått penicillin. Då har vi bara skrittat ut lite lungt. Jag blev tillsagd att linda honom på nätterna men då han svullnade både över och under bandaget slutade jag. Enl. vet. ska jag fortsätta smörja med salvan och rida som vanligt så ska svullnaden ge med sig vartefter. Hoppas jag inte skrämde upp dig nu för det var inte min mening. Det behöver absolut inte gå så långt som det gjort med min häst. Lycka till och hoppas hästen blir frisk snart. :banana:

Jag har tyvärr liknande erfarenheter.
Man blir helt desperat av att svullnaden aldrig går ner. Och jag håller med om att jodopaxbandage inte är bra, lägg bandage med alsolsprit istället. Mycket effektivare mot svullnaden och även skonsammare mot huden (tyvärr dyrare också).
I övrigt så är det skritt, skritt, skritt och återigen skritt som gäller. Flera timmar (man får i värsta fall ta ledigt från jobbet...) Gärna trav också om de inte har feber.
I mitt fall har det löst sig med ovanstående behandling + stallbyte och därmed renare hagar.

Alsolspritbandage är super.Så gärna motion morgon och kväll,med hage där emellan.

Liknande trådar

Hästvård Hästen stod för 13 dagar sedan i hagen med ett gäng väldigt ytliga skrapsår på över- och underarmen, lymfangit ner till knät, lite feber...
Svar
8
· Visningar
2 003
Senast: Bluefish
·
Hundhälsa Varning för bild på sår. För ett par veckor märkte jag att Bruce tvättade sig lite väl maniskt på ena baktassen. Jag tittade och...
Svar
6
· Visningar
952
Senast: iNHALE
·
Hundhälsa Jag ska till veterinären imorgon, men vill höra era tankar. Hund modell mindre, 17 kg, 35 cm hög. Väldigt fin i kroppen. 9,5 år, har...
Svar
6
· Visningar
2 852
Senast: Dino
·
Kropp & Själ För en dryg vecka sedan opererades jag akut för inflammerad galla. Efter en vecka ska man vara igång "som vanligt" men så är inte...
Svar
2
· Visningar
517
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka