Vad täcker en försäkring (inte hästförsäkring) egentligen...?

Y

Yossarian

Jag har (förutom djuret försäkrad) en vanlig hem och olycksfall, och Hemplus, i Trygg Hansa.

Jag funderar lite på vad jag har för försäkring egentigen, utöver vet.vård och olycksfall på mig...

Ponera att hästen går omkull eller rullar sig med sadeln, ersätter Hemplus eller nåt detta? Om jag lånar en sadel och pajjar den, är det min eller ägarens försäkring?

Rena olycksgrejer med icke inlåsta saker, tex att min häst har sönder någons sadel när han står på gången? Eller om hästen kommer lös ur boxen när ingen är där och har sönder inredning eller saker?

Det enda jag har kollat upp är stöld ur sadelkammaren: det skulle ersättas med max 35000.

Jag har verkligen noll koll och förstår ingenting av försäkringsbolagens mumbojumbo...:o Någon som har lust att reda ut saker och ting? :)

Sv: Vad täcker en försäkring (inte hästförsäkring) egentligen...?

Hemplus motsvarar en vanlig allriskförsäkring, eller drulleförsäkring som den kallas och täcker oförutsedda händelser på föremål upp till 35000 kr , du betalar givetvis självrisk och får sedan ut det belopp som föremålet anses vara värt. Oftast är det bra att ha kvitto på grejerna för att kunna få ut rätt belopp. Denna försäkring täcker saker såsom ; tappat saker i golvet, varit oaktsam och ex lämnat sadel ute i regn osv. Oftast gäller försäkringen inte om ett sällskapsdjur har skadat saken, ex hunden har bitit sönder din soffa, hästen har bitit sönder sitt täcke osv. Detta beror också lite på vilket bolag man har och hur skaderegleraren tolkar skadehändelsen. Det man kan säga är att har man denna typ av försäkring har man det extra skydd som krävs för att kunna få ut på försäkringen om något oförutsett händer, det finns såvitt jag vet inga andra försäkringar som täcker sånt här. Man bör akta sig för att ha saker framme som ett djur kan skada då försäkringen oftast har förbehåll just för sånt, då det inte räknas som plötslig oförutsedd händelse.

Hej!

Jag vet inte vad just hemplus innehåller.
Däremot vad Ifs otur gäller för eftersom jag har den själv.

Otursförsäkringen täcker "annan skada eller förlust av
försäkrad egendom än sådan som ersätts enligt 3,3"

Låter konstigt men det menas att allt som inte ersätts av den vanliga hemförsäkringen jan gå på otur.

Det finns några undantag tex ersätts inte pengar, djur, cykel och golfutrustning. Skadan måste dessutom skett plötsligt, rost eller nötning ersätts ej.

En bekant till mig gick omkull vid ett hinder. Hon fick sin sadel, sitt träns och alla sina kläder ersatta. Max beloppet är 30 000 kr.

OBS! En sak till försäkringen gäller bara för dina saker. Har du sönder
någon annans egendom KAN det gå på hemförsäkringens ansvarsskydd. KOntakta alltid bolaget du har om du har sönder något.
De utreder om du är ansvarig, är du det ersätter bolaget.

En sista sak, om du undrar över något är det alltid bäst att ringa sitt bolag. De anställd finns där för att hjälpa till.

Jag har alltid fått superservice.

Frans

Yossarian skrev:
Det enda jag har kollat upp är stöld ur sadelkammaren: det skulle ersättas med max 35000.
Jag har Länsförsäkringar och "vanlig" hemförsäkring täcker inte stöld ur sadelkammaren om du har eget stall hemma! Ersättter bara om du är installad hos någon annan. Helknäppt tycker jag. Jag har alltså blivit tvingad att teckna en "verksamhetsförsäkring" för att mina två ponnyers utrustning ska vara försäkrad.
//marti

I din hemförsäkring ingår:

*dina lösa saker upp till 200 000:- eller fullvärde (beroende på vilket du valt)
*rättsskydd
*ansvar
*överfall
*reseförsäkring

Hemplus ersätter:
Plötsliga oförutsedda händelser eller skador du själv orsakar på dina lösa saker, upp till max. 35 000:-. Även fickstöld ingår.

Hemplus ersätter inte om du går omkull med hästen, så länge hästen/husdjuret är "vållande" till skada på egendom ersätter inte hemförsäkrignen det.
Däremot ersätter hemplus om du själv orsakar skada på sadeln, forfarande max. 35 000.
En hemförsäkring täcker för dina egna, lånade och även hyrda saker.

Ang. stöld i sadelkammaren, det finns fortfarande vissa aktsamhetskrav. Att man ska förvara sakerna på ett sätt som är tillfredställande, te.x är det en bra grej att ha lås på sadelkammaren.

Fråga på, jag svarar så gott jag kan:)
(såg att du redan fått messa svar som är rätt också....)

Men om du har villahemförsäkringen ska man kunna teckna till ett tillägg så att du har utrustningen i stallet försäkrad genom hemförsäkringen. Så ahr iaf mina föräldrar det å dom har LF.

Tack för alla bra svar :bow:

fair lady, vad är ansvar?

PS. Konstigt det där med djurens vållande. Om tex en häst rullar sig och bryter bommen. Är då jag vållande som borde haft koll på hästen? *försöker förstå försäkringarnas dunkla värld*

Ansvar/skadeståndskrav är om du som försäkrad krävs på skadestånd för en skada som omfattas av försäkringen.Då utreder boalget om du är skyldig till skadan, de förhandlar med den som kräver skadestånd, för kundens talan i en eventuell rättegång och betalar det skadestånd du ev. kan vara skyldig.

Ett enkelt exempel (inte lätt att förklara enkelt i text:D ) är om ditt barn spelar fotboll på en lekplats & bollen skjuts in i ett fönster på närliggande hus. Din försäkring täcker då skadan på fönstret som ditt barn skjutit sönder.

Försäkringar är inte lätta....allt kan tolkas på olika sätt...ungefär som lagen, det handlar om att tolka villkor. Alla bolag har dessutom inte samma villkor även om grunden är lika mellan alla.

FairLady skrev:
Men om du har villahemförsäkringen ska man kunna teckna till ett tillägg så att du har utrustningen i stallet försäkrad genom hemförsäkringen. Så ahr iaf mina föräldrar det å dom har LF.
Det som finns i garage, förråd, verkstad och övriga byggnader är försäkrat med villa/hemförsäkringen men inte det som finns i sadelkammaren/stallet! Om jag förstod försäkringsgubben rätt så är detta en ganska ny förändring de gjort i sina försäkringsvillkor. Be dina föräldrar att kolla för jag tror inte det skiljer mellan länen.
//marti

marti130 skrev:
Det som finns i garage, förråd, verkstad och övriga byggnader är försäkrat med villa/hemförsäkringen men inte det som finns i sadelkammaren/stallet! Om jag förstod försäkringsgubben rätt så är detta en ganska ny förändring de gjort i sina försäkringsvillkor. Be dina föräldrar att kolla för jag tror inte det skiljer mellan länen.
//marti

Det finns något som heter bortaskydd i försäkringen som täcker för saker som finns i t.ex förråd, garage eller på annan plats (alltså även saker man tar med sig när man lämnar hemmet för en tur på stan...) Bortaskyddet kan täcka för saker i stallet också, förutsatt att du följer vissa aktsamhetskrav.

Det jag menar är ett tillägg i "lantbruksförsäkringen" eftersom det drivs som ett lantbruk, jag uttryckte mig inte rätt eftersom jag skrev villahemförsäkringen... Iaf detta tillägget har vi valt till, där har man möjlighet att välja ett eget värde och även totalt värde för foder som finns i stallet. Antar att det kanske är den du har fått lägga till...??

Sedan skiljer det faktiskt en hel del mellan de olika länsförsäkringsboalgen...framförallt vad det gäller självriskerna. Så det är definitivt värt att kolla upp vad som gäller i varje enskilt LF bolag.

FairLady skrev:
Det jag menar är ett tillägg i "lantbruksförsäkringen" eftersom det drivs som ett lantbruk, jag uttryckte mig inte rätt eftersom jag skrev villahemförsäkringen... Iaf detta tillägget har vi valt till, där har man möjlighet att välja ett eget värde och även totalt värde för foder som finns i stallet. Antar att det kanske är den du har fått lägga till...??
Nej, jag har inget lantbruk utan jag fick teckna en verksamhetsförsäkring för att allt ska vara försäkrat. Även foder, strö, vagn etc ingår i den försäkringen. Iofs blir det inte dyrare än den vanliga villa/hemförsäkringen men det är ju ganska viktigt att man har rätt försäkring den dagen det händer något. Den fastighet jag "äger" är en vanlig villa byggd 1975 på en fd bondgård. Några av de gamla uthusen finns kvar varav det ena då är mitt lilla stall.

Ett tips till alla är att göra en inventarielista på vad man har. Jag blev lite chockad när jag räknade ihop vad allt kostat!
//marti

Förmodligen är det samma som isf finns i det som mina föräldrar har i sin försäkring isf. Fast de då har "lantbruksvarianten" (hästgård) och du har fått det som ett tillägg till villahem förs. I deras ingår ju även marken.

ja, man blir lite halvt panikslagen när man inser hur mycket pengar det rör sig om.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Har kollat igenom flera olika försäkringsbolags villkor för att undersöka vad de egentligen ersätter. Med ett deprimerande resultat...
Svar
14
· Visningar
2 031

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka