Vad stör ni er på?

gunhild

Trådstartare
Har skaffat Horse1 och spenderat mkt tid (varit sjuk) med att kolla på diverse hästserier. Helt ok underhållning men som hästmänniska/ryttare finns det många fel och konstigheter som man stör sig, oerfarna tänker säkert inte på det på samma sätt :p Vad stör ni er på när ni ser filmer och serier med hästtema?
Mina störmoment som jag tänkte på nu: Ryttare som ska hoppa svår bana, de har självklart duktig ryttare som stand in som hoppar höga hinder i galopp men när det är närbild så syns det att ryttaren travar och rider lätt samt att hindrena är lägre. En annan är när de har olika hästar som spelar samma häst dessa hästar är olika höjd, färger och tecken.

Vad stör ni er på? :crazy:
 
Sv: Vad stör ni er på?

Jag stör mig på att de lägger in extra gnägg och sådant i filmer och de använder alltid samma typ av ljud till alla filmer vilket gör att man hör att det låter väldigt fel.
 
Sv: Vad stör ni er på?

Haha det har du rätt i, hästar gnäggar inte i närheten av så mkt som de gnäggar i filmer. Eller "vill säga ngt med sina gnäggningar"
 
Sv: Vad stör ni er på?

Jag stör mig enormt på att det alltid ska läggas på en jäkla gnäggning så fort en häst stegrar :banghead: Alltid!!
Nu har jag inte spenderat sådär överdrivet mycket tid ihop med hästar på bakbenen men inte ett enda litet gnägg har yttrats i dessa samanhang.
 
Sv: Vad stör ni er på?

Gnäggningar retar jag mig allra mest på. Hästar som visar en sak med kroppsspråket men enligt det pålagda gnägget säger något helt annat.

Jag stör mig också på när man säger att det är en viss sorts häst när man ser att den är något annat. I en tv-film sa en man för många år sen "titta på mina arabiska fullblod" men hagen var full av travare.
 
Sv: Vad stör ni er på?

Förutom ovanstående så stör jag mig också på när ryttare skriker "hyjaaaah" och skakar med tyglarna för att få galopp (eller tömmarna). Stör mig även på brummanden och frustningar som låter helt onaturligt i mina öron, speciellt om de filmar en närbild av mulen vid ex lopp så kommer det nåt konstigt mellanting av brummanden och frustningar. Löjligt. Och irriterande :p
 
Sv: Vad stör ni er på?

Ljuden som många redan skrivit. Det ska alltid läggas på gnäggningar i alla möjliga och omöjliga sammanhang. :banghead:
 
Sv: Vad stör ni er på?

haha ja alla ljud de lägger till hästarna! brummande, frustande, gnäggande HELA tiden!! Att de travar och rider lätt i närbild ryttare, men när de visar hästen (men stand in ryttare) så galopperar den ;) När hästarna ska "skena iväg" för att de blir rädda för ngt ser man hur ryttaren driver på den våldsamt för att få den att kasta sig iväg, (måste man liksom ta med de drivande skänklarna i bild?) samma sak när hästen ska tvärnita "olydigt" så filmas det hur ryttaren våldsamt drar stopp på hästen... (måste det med i bild eller kan man få hästen att tvärstanna utan att våld-dra den i munnen?)

Jag funderar lite hur filmhästarna egentligen har det... många tagningar? Många rycka, slita, dra, svänga, driva, skrämma för att få till lite "action" i vissa scener? :/ Åtdraget skärp runt ljumsken för att få dem att rodeobocka?

Annars, vilka serier/filmer ser ni på? Jag är inne på heartland nu :)
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 858
Senast: zarmino
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 070
Senast: QueenLilith
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 156
Ekonomi & Juridik Hej! Jag kommer inom snar framtid att lägga ut min häst på försäljning. Det blir första gången jag ska sälja en häst och jag har några...
Svar
9
· Visningar
2 739

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp