Vad skulle ni ta?

Status
Stängd för vidare inlägg.
T

Tebazz

Jag ska nu skaffa en ny medryttare till min häst, och vill helst ha hjälp med betalningen av honom. Hur mycket skulle ni kunna med att ta betalt för detta:
Varje gång medryttaren är där måste detta göras:
  • Mocka
  • Fodra
  • Byta vatten
  • Sopa i stallet
  • Sköta om hästen
  • Fyll på vatten i hagen vid behov
  • Se över hästens behov

Detta får medryttaren göra i ridningen:
  • Promenadrida
  • Rida ut i skogen
  • Konditionsträna
  • Lite lättare dressyrträning på vägarna
  • Kanske hoppa något skutt ibland, dock ej mycket.
  • Tömköra om medryttaren är kunnig inom detta

Detta får medryttaren ej göra i ridningen:
  • Träna i paddock
  • Träna för instruktör
  • Tävla
  • Hoppa mycket och hårt
  • Ej heller allt för hårda träningspass

Hästen är 17 år, och har lite problem med benen vid allt för hård träning. Speciellt efter vila (fast vilken häst har inte det). Jag kommer försöka ha en medrttare som är där 2 gånger i veckan, och då vill jag vara helt ledig. Alltså slippa åka dit och kolla, och vara med jämt, dvs medryttaren har fullt ansvar för hästen.

Tycker ni att det är alldeles för mycket att ta 500:- i månaden för detta? eller kanske för lite?
Kostnaden för mig att ha hästen är ungefär plus, minus 2500:- i månaden.
Hur mycket hade ni tagit för det här? Eller kanske hur mycket hade ni vart beredda att betala?

Sv: Vad skulle ni ta?

Det är svårt det där med att ta betalt föra tt ha en medryttare.... De flesta vill ju inte betala når när dom hjälper till.
Jag personligen tycker att det verkar var aett rimligt pris men kom ihåg att skriva nåt sorts kontrakt ifall det skulle hända nåt så blir det inte en massa tjafs.

Jo det klart! Tack så mycket :D
Visst, det kommer vara skitsvårt. Men så länge man skriver det i annonsen, och de vet det från början borde det ju inte vara några problem. Känns ju som att det kommer bli mer seriöst, än om det inte betalas alls. Jag tror man får vara ganska rak, även om det är svårt. De får ju ändå rida ens häst 8gånger i månaden, man kan ju räkna på vad det blir på ridskola :angel:

Alltså, med sådana villkor tror jag inte det svåra är att ta betalt om man väl hittar en medryttare utan att hitta en seriös medryttare öht (som är villig att gå med på kraven). För en seriös medryttare skulle knappast anse det för dyrt, men ju mer frihet man får = ju fräschare häst och ju mindre jobb man behöver bidra med desto lättare att hitta många seriösa spekulanter skulle jag gissa på.

men ju mindre jobb, borde ju betyda oseriösare ryttare, hade jag känt i alla all. Då kommer de ju bara för att rida, och inte ta hand om hästen.
han är fräsch, det är inte det. Utan mer att jag vill sköta träningen själv, eftersom han tidigare vart felriden och han avskyr dressyr.
Men hittar jag en riktigt duktig ryttare till honom, så är det självklart att hon/han får träna i paddock med honom. Det är mer det att jag inte vill ha någon människa som tränar i paddocken i 2timmar, och helt virrar bort honom, nu när jag just kommit igång med träningen och det går så bra för oss. Men är medryttaren duktig, kan jag såklart ge mer frihet, men kanske inte på en gång.

Det kommer ofta trådar om medryttarpris, fodervärdpris, hästvärde med mera med mera med mera... Till sist blir tråden mer och mer annons, eller också bara massa babbel om att har man skaffat sig häst, får man ta hand om den själv. Behöver man hjälp får man BETALA någon för att hjälpa till eller ha en gratis skötare och så vidare.

Själv anser jag att en medryttare, ska kunna tänka sig att betala, för att bevisa att denne är seriös och inte bara vill ha en häst att pyssla med när hästen är frisk och medryttaren inte är upptagen av pojk- flickvän, bio eller pizzeria...

Sök gärna här på fritidsridning efter gamla trådar om medryttare och pris.

Mvh

IngelaH
moderator

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
534
Senast: MiniLi
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 850
Senast: Miiikaela_
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 297
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 393
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Menskopp
  • Åderbråck efter graviditet