Vad skulle ni gett?

M

Moej

Vad skulle ni gett till ett tinkersto på 500 kg, inte så hårt arbetande just nu utan ridning ca 4 dgr i veckan, mest skritt och trav, 13 år, ca 155 cm hög?
Hur stor mängd hö och vad för kraftfoder?

Sv: Vad skulle ni gett?

Ja, du som du säkert hört förut så är det SVÅRT att säga utan analysvärden på ditt hö.

Men din häst väger nog ca 600kg skulle jag gissa på. Hon är ungefär lika kraftig som min Polly var (norsvensk) och dessutom 3cm högre i mankhöjd.
Jag vägde Polly på våg och den visade 620kg.

Låt säga att du skulle ha ett bra hö ( t ex 8Mj och 48smbrp/kg foder). Då skulle jag ge 9kg hö plus antagligen lite mineraler.
Kraftfoder behövs inte i det fallet.

Skulle däremot ditt hö ha t ex 8mj och bara 20 smbrp/kg så måste man tillföra protein eftersom höet har för lite.
men det går alltså inte säga utan analys!

Okej, var bara lite nyfiken på hur andra skulle gjort, ingen väldigt seriös fråga alltså.
Hon väger säkert över 600 kg nu, hon har skaffat sig en rejäl mage :D när hon kom var hon ganska mager, då vägde hon 500 kg.
Vart kan man vända sig för att få experthjälp med foderstaten?

Moej skrev:
Okej, var bara lite nyfiken på hur andra skulle gjort, ingen väldigt seriös fråga alltså.
Hon väger säkert över 600 kg nu, hon har skaffat sig en rejäl mage :D när hon kom var hon ganska mager, då vägde hon 500 kg.
Vart kan man vända sig för att få experthjälp med foderstaten?

*pekar på mig själv* Här! ;)
Nä men någorlunda kan jag det där iaf. Annars finns det ju nån HelenaH..... här som verkar jättekunnig! och en massa andra.

Men börja med att analysera höet/ange värdena så kan vi hjälpa dig!

Vägde du henne på VÅG då hon vägde 500kg?

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
520
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
571
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 903
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 624
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama