vad skulle ni ge en 2-åring för föderstat med denna analys??

N

Nickan

Ts 73%
Smältbart protein 24g/kg foder
Energi 6,4 mj/kg foder
Kalcium 1,5 g/kg foder
Fosfor 1,3 g/kg foder
Magnesium 0,5 g/kg foder
Kalium 12,5 g/kg foder

-------------------------------

Råprotein 69 g/kg ts
Smältbart protein 33 g/kg ts
Energi 8,8 mj/kg ts

Hästen är en 2-årig arabtjej med MKT huvud, ganska ok i kroppen (lite bukig) tömkörs lite till och från och träningen kommer ökas såfort underlaget bättras.

äter nu
10 kg ensilage
0.5 kg havre
0,5 kg korn
0.3 kg betfor om dagen

tips utan havre? Lucern? Soja? vad kan man ge (proteinhalten är ganska låg på ensilaget vad jag förstått??)

I stort sett samma energi (rätt högt ligger du, 77 MJ) men upp med proteinet (du saknar idag 25%) får du om du istället ger 7 kg hösilage, 2 kg lusern och resten som du ger.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
420
Senast: Elo
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 782
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 929
Senast: Jeslin
·
Foder & Strö Antar att det finns massa såna här trådar, men hittar ingen som säger "såhär bör det vara". Så, har fått analyssvar på ett hö som finns...
Svar
11
· Visningar
2 046
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama