Vad ska vi välja för underlag?

SnigelEffekt

Trådstartare
Jag behöver lite input! Det är som så att där jag har min häst så har vi fått en del i en maskinhall att ha som "ridhus". Tanken är att vi ska få ha delen under vintrarna när vi på grund av väder behöver träna hästarna inne. Tanken är alltså inte att ha det till vardaglig träning utan enbart under vintersäsongen när vädret sätter stopp för uteträning.

Botten i maskinhallen är betong och kommer förbli i betong, men vi behöver ju såklart ett ytskikt. Har någon några tips eller ideér om vad vi kan lägga på och hur mycket man bör lägga? Under sommaren när maskinhallen behövs till jordbruket skall materialet samlas ihop och sedan ut igen till nästa vinter för ridning.

Please help me :):bump:
 
Betong? Då är jag skeptisk, det låter jättedyrt.
Jag har bara varit med om att rida i växthus, där det odlades tomater i sommartid och användes som ridhus vintertid, så jämnade man bara ut jorden och la in spån.
Har du betong i botten måste det ju först till ett bärlager, sen ett topplager. Typ olika modeller av sand/grus. Ridsportsförundent har tagit fram en informationsbroschyr för underlag, kolla in den på deras hemsida.
 
Tanken är ju inte att det skall användas som något permanent ridhus utan just bara vintertid vid behov, det ska inte användas till hoppning eller någon avancerad träning, utan just enbart till att kunna röra på hästarna när vädret ute är för kass.

Jag ska absolut kolla deras broschyr, tack för tipset!!
 
Tanken är ju inte att det skall användas som något permanent ridhus utan just bara vintertid vid behov, det ska inte användas till hoppning eller någon avancerad träning, utan just enbart till att kunna röra på hästarna när vädret ute är för kass.

Jag ska absolut kolla deras broschyr, tack för tipset!!
Fast det är just det jag menar med dyrt att ta ut och in underlaget. Eller har du egen maskin? Kan du förvara underlaget nånstans när det inte används. Typ.
 
Varken maskiner eller förvaring är några problem :up: vårt största bekymmer är vad för material vi ska lägga in....!
 
Jag behöver lite input! Det är som så att där jag har min häst så har vi fått en del i en maskinhall att ha som "ridhus". Tanken är att vi ska få ha delen under vintrarna när vi på grund av väder behöver träna hästarna inne. Tanken är alltså inte att ha det till vardaglig träning utan enbart under vintersäsongen när vädret sätter stopp för uteträning.

Botten i maskinhallen är betong och kommer förbli i betong, men vi behöver ju såklart ett ytskikt. Har någon några tips eller ideér om vad vi kan lägga på och hur mycket man bör lägga? Under sommaren när maskinhallen behövs till jordbruket skall materialet samlas ihop och sedan ut igen till nästa vinter för ridning.

Please help me :):bump:

Jag tycker det verkar rätt bökigt med just att ta bort och lägga på igen..
Iom att ni bör ha något lite grövre och stadigare i botten och ev stenmjöl etc för att få det fast nog och sen ha "ridunderlaget" på det så känns det himla bökigt att ta bort för att kunna behålla samma underlag. Jag är ju inte alls expert på att anlägga sånt. Men att kunna få bort underlagen utan att de blandas ihop de olika lagrena känns svårt.
Utöver att det ju behöver sätta sig för att kännas trevligt.
Visst kan man platta till med maskin till viss del. Men det tar ju också mycket tid och jobb.

Jag hade om jag skulle fundera på en sån lösning kollat upp hur man ska gå till väga med något sånt lämpligast. Och valt ett underlag som sätter sig fort.
Ska det ligga lagrat funderar man ju lite kring val av material med. Då vill man kanske inte ha något som kan mögla, brännas etc om det får ligga i en hög och ev blir lite fuktigt någonstans. Så kanske då antingen sån gummi man får ha inne(kemisk/medicinsk ren) eller berg-material av något slag; sand eller en mix av dessa. Paddex kanske beroende på hur det kan funka.
Väljer ni grus/sand så tänk på att inte ha samma strl på alla korn. Då blir det dåligt fäste, lite sandstranskänsla där hästarna får använda senor/muskler lite väl..

Kan ni vattna något? Salta?
Har ni harv?
 
Jag behöver lite input! Det är som så att där jag har min häst så har vi fått en del i en maskinhall att ha som "ridhus". Tanken är att vi ska få ha delen under vintrarna när vi på grund av väder behöver träna hästarna inne. Tanken är alltså inte att ha det till vardaglig träning utan enbart under vintersäsongen när vädret sätter stopp för uteträning.

Botten i maskinhallen är betong och kommer förbli i betong, men vi behöver ju såklart ett ytskikt. Har någon några tips eller ideér om vad vi kan lägga på och hur mycket man bör lägga? Under sommaren när maskinhallen behövs till jordbruket skall materialet samlas ihop och sedan ut igen till nästa vinter för ridning.

Please help me :):bump:

Vi har fiberunderlag i vårt ridhus och är väldigt nöjda.
Nu har vi lagt på packat stenmjöl, men enligt tillverkaren så kan man lägga direkt på betong, bara man har någon typ av dränering så att vatten kan rinna ifrån och inte bli stående.
En annan leverantör av fiberunderlag rekommenderar att man använder något typ av "ottomatta" under för att få rätt svikt.

Lite tips bara:)
 
Jag behöver lite input! Det är som så att där jag har min häst så har vi fått en del i en maskinhall att ha som "ridhus". Tanken är att vi ska få ha delen under vintrarna när vi på grund av väder behöver träna hästarna inne. Tanken är alltså inte att ha det till vardaglig träning utan enbart under vintersäsongen när vädret sätter stopp för uteträning.

Botten i maskinhallen är betong och kommer förbli i betong, men vi behöver ju såklart ett ytskikt. Har någon några tips eller ideér om vad vi kan lägga på och hur mycket man bör lägga? Under sommaren när maskinhallen behövs till jordbruket skall materialet samlas ihop och sedan ut igen till nästa vinter för ridning.

Please help me :):bump:
Varför måste ni samla in ytskiktet inför sommaren?
Vad ska förvaras under sommaren i hallen?

Jag vet flera som använder sina ridhus som maskinhall.
 

Liknande trådar

Gnägg Vad gör man när det känns omöjligt, jo man frågar Buke, hoppas på hjälp trots lite smålångt inlägg! :) Jag har fram tills för en månad...
2
Svar
21
· Visningar
2 527
Senast: fjutten
·
Hästmänniskan Jag har sådan beslutsångest och behöver skriva av mig, och kanske bolla med någon... Jag är 28 år, har heltidsjobb och två hundar av...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 679
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Julklappstips till tränare
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp