Vad ska vi göra åt taket?

Philosophia

Trådstartare
Vår barack i hundklubben har ett tak som har börjat läcka. Det är en helt vanlig byggbarack med platt tak och asfaltspapp på. Pappen är så pass skadad att det inte räcker med att lägga i tätningsmassa, utan det måste läggas om. Dessvärre är det så pass kallt ute att det skulle behövas varmluftspistol för arbetet och vi har ingen el. Om vi täcker med presenning kan vi då riskera att det möglar under? Kan det rent av vara bättre att låta det vara som det är och låta det droppa i hinkar som vi tömmer tills vi kan åtgärda det när vädret tillåter? Eller finns det någon vettig temporär lösning?
 
Täck med presenning tills det tinat upp på våren och ni kan göra jobbet.

Låter ni det stå och fortsätta läcka så blir det ju mer fukt i själva taket och ni kan stå med en grandiost vattenskadad lokal till våren? VAtten har ju en förmåga att sippra iväg åt en massa olika håll, inte bara rakt ner i en hink...

Kanske är det billigast och enklast att lägga plåt sen?
 
Täck med presenning tills det tinat upp på våren och ni kan göra jobbet.

Låter ni det stå och fortsätta läcka så blir det ju mer fukt i själva taket och ni kan stå med en grandiost vattenskadad lokal till våren? VAtten har ju en förmåga att sippra iväg åt en massa olika håll, inte bara rakt ner i en hink...

Kanske är det billigast och enklast att lägga plåt sen?

Ja det är lite så jag tänker också. Andra är oroliga för mögel under plasten. För visst är väl inte är väl risken för mögel större under plast när miljön under taket inte är tempererad, åtminstone inte under vintern när det är kallt?
 
Ni kan inte lägga ribbor runt om och sen typ "plastplåt" uppe på så det blir en luftspalt mellan befintligt tak och plasten? Vet en som hade gjort så på en barack som användes som sadelkammare. Det kan ni ju återanvända sen efter ni gjort om taket, sätt en högre ribba framtill bara så åker allt vatten av istället för att lägga sig på taket. Dom kostar säkert inte många kronor på tex byggmax.
 
Ja det är lite så jag tänker också. Andra är oroliga för mögel under plasten. För visst är väl inte är väl risken för mögel större under plast när miljön under taket inte är tempererad, åtminstone inte under vintern när det är kallt?
Mögel växer inte så bra i kyla nej.

Men låter ni det läcka in i huset så finns det ju alla möjligheter att det ska mögla överallt.

Så OM det skulle mögla så är det väl att välja mellan massor av mögel eller lite mögel? Jag skulle tycka valet var lätt....
 
Dessvärre är det så pass kallt ute att det skulle behövas varmluftspistol för arbetet och vi har ingen el.
Gasolbrännare...? Om ingen har egen lämplig så går det att hyra på vanliga hyrfirmor för byggutrustning.
Sen, beroende på om ni äger baracken eller hyr den, kanske det skulle vara idé att snickra upp ett lutande plåttak? Antingen ett vanligt ryggåstak med enkla takstolskonstruktioner - det behövs ingen heltäckande råspont - eller allra enklast ett pulpettak som dock blir litet fulare. Platta tak är sällan någon riktig höjdare...
Ett par-tre händiga personer en rejäl heldag borde räcka, om man planerar väl.
 
Alltså, taktäckare jobbar även under isiga vintrar och använder gasolbrännare. För den saken skull är det inget arbete att skjuta på. Hade hellre gjort det omgående och minimerat risken för skador, än fått lägga pengar BÅDE på provisorium, takläggning OCH skador.
 
Jag håller med några andra. Att fixa ett plåttak klarade jag och min dåvarande händige på vårt hus utan större problem. Sambon var händig men jag har tummarna mitt i handen.
Det var förvånansvärt enkelt. Det går nog att hyra de verktyg som behövs på tex hornbach eller liknande om ingen kan låna ut till klubben.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Dejtingtråden del 38
  • Tvättstugedrama
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Avels fråga
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp