Vad ska man avla på för sto egentligen?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Thuja
  • Startdatum Startdatum
Sv: Vad ska man avla på för sto egentligen?

summer san skrev:
Hade själv ett halvblodssto som var i stort sett farlig vid hantering och ridning, och som varit svår sedan hon var föl. Hon hade en guldkantad stamtavla och helsyskonen var godkänd hingst, och prestations diplomerade ston. Jag anser att hon var helt olämplig att avla på då hon uppförde sig idiotiskt och antagligen skulle ha fört detta vidare till sina föl. . Vilket jag naturligtvis fick veta EFTER att jag köpt henne....Nåväl, jag lyckades häva köpet och lämnade tillbaka hästen, hörde nyligen att hon var satt i avel..... :eek: .

Ok, då hamnade vi ju i en helt annan situation... Lynnesfel?...tror nog snarare på hormonfel, eller tråkiga erfarenheter...kanske hon har väldigt ont någonstans...? :confused:

Tråkigt att det blev så för dig med märren, men de som sålde henne måste väl ändå ha sagt någonting om hennes temperament tilldig?

Om det är rättt elller fel att hon blivit satt i avelsboxen nu kan man ju diskutera i evighet, men faktum är att många riktigt "svåra" märrar har visat sig vara superbra mammor, som inte nedärver sitt kinkiga humör till sina föl...

Mitt sto har ju blivit behandlad med Hippotrim inför förra semin och efter detta har livmodern dragit ihop sig fint och hon HAR faktiskt lugnat ner sig lite.

Samma vet. som dömde ut henne som avelssto har nu sagt att hon, nu när hormoner och livmoder verkar fungera, är ett ganska lämpligt avelssto trots allt! Det kändes otroligt skönt att höra! :rofl:

Det verkar som det väldigt ofta är hormonerna som spökar i kombination med arv i många av stona med "lynnesfel"...

Tyvärr blev jag grundlurad vid det köpet, ägaren drog en vals om att hon var efter i sin utbildning på grund av en rad orsaker.... :mad: Hon såldes som väldigt trevlig och lovande dressyrhäst, och var utmärkt att rida på provridningen, kan säga att det var enda gången hon var ridbar under vår korta tid tillsammans...Nåväl jag kontaktade uppfödaren som ägt hästen fram till ca sex månader innan jag köpte den och han bekräftade mina farhågor. Han hade sålt hästen billigt som problemhäst, efter att ha lagt massor av tid och pengar på henne. Tack vare hans intyg lyckades jag häva affären :) !
Uppfödraren beskrev hästen som ett ogräs i sin uppfödning, och menade att hästen hade något vilt i sig som aldrig gått att tämja, vilket jag sannerligen fick erfara :eek: . Hormonfel känns inte så aktuellt i detta fallet men visst finns det sådana ston också, en kompis till mig hade ett sto som var väldigt krånglig men efter att hon fått en glaskropp inlagd i livmodern, fungerade hon väldigt bra som tävlingshäst i dressyr.
Det som förvånade mig var att jag blev kontaktad av två stycken större uppfödare som ville köpa henne för hennes stam trots lynnesfel under den tid jag förhandlade om att häva köpet, jag tyckte det var märkligt att det var sånt riv efter en häst som i mina och uppfödarens ögon knappast skulle nedärva något lämpligt temprament för ridning?

Jag har ett sto med jättebra exteriör och hopptecknik, men som har lite vasst psyke. Oftast snäll o inte nervös, men kan vara lite opålitlig ibland, speciellt när hon har överskottsenergi. Jag väljer ändå att avla på henne då jag tror att hon kan tillföra aveln något och att jag blivit rekomenderad av andra, men jag är viktig med att välja en hingst som har mkt bra temeprament. Precis som man väger upp för/nackdelar mellan sto o hingst ang exteriören så måste man ju kunna göra det samma med temperament såvida inte stoet är "helknäpp" eller vad man ska kalla det....

Det är ju väldigt svårt att veta vad som slår igenom på avkomman, men man kan ju ta ett föl och prova om man misstänker att stot är lite väl vasst. Jag tycker att svensk avel borde ta efter tyskland och deras 100- dagars prov, för att eliminera de hingstar som har sämst temprament. Problemet med "mitt" sto var att hon inte accepterade någon form av påverkan varesig i ridning eller hantering. Det kunde vara ett rent helsike att bara leda henne till hagen, att binda upp henne gick inte. Hon var direkt aggressiv mot tex hovslagare och veterinärer, och ridningen skall vi inte tala om.... I hennes fall tror jag att fölet lärt sig ett dåligt betende oavsett vilken hingst man valt. I mina ögon är det helt obegripligt att någon vill avla på en sådan häst, för de flesta vill väl få fram en ridhäst som kan prestera?

summer san skrev:
Jag tycker att svensk avel borde ta efter tyskland och deras 100- dagars prov, för att eliminera de hingstar som har sämst temprament.
Det tycker jag inte att bara svensk avel ska gora, utan hela varlden!!
Nu ar det ju sa att en godkand hingst alltid ar godkand. Istallet borde vi titta pa avkommorna och se hur de blir i bade psyket och prestation och de hingstar som inte ar nagorlunda konstanta eller som orsakar samma "fel" ska tas bort som godkanda hingstar. Da slipper vi fa fler avkommor som vi inte behover ha pa marknaden.
Tyvarr handlar det ocksa om att vi som betacker ston maste ta myckt mer ansvar for vad vi betacker med...men vissa hingstar ska helt enkelt kastreras.

Fram for kontroll av avkommorna!!

I Sverige kontrolleras ju avkommorna till halvblodshingstarna och når de inte upp till en viss standard utrangeras hingsten eller sänks.
Men visst, jag håller med om att mer fokus borde sättas på temperament, i dag är det nästan omöjligt som stoägare att få veta vad en hingst har för temperament om man inte själv kan besöka den eller känner någon som känner till hingsten. Därför blir det ju ofta också väldigt mycket rykten och skvaller både kring hingstarna och deras nedärvning.

Håller med. Ett exempel tycker jag är Bellini, väldigt fin hingst men många knepiga avkommor. Min bästa häst någonsin var efter Bellini men inte ens jag kan säga att hon var okomplicerad. Har han några avkommor i svår klass, dressyr, och i så fall hur många? Jag menar de flesta Bellini avkommorna rör sig ju väldigt trevligt så det borde finnas några i svår vid det här laget?

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
17
· Visningar
2 073
Senast: Freazer
·
Avel Jag går ettan på hästgymnasium och har en uppgift kallad "fantasi-avel" där vi väljer ett sto och en hingst som vi ska låtsas avla på...
Svar
13
· Visningar
2 904
Senast: Kisseninan
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 342
Avel Ja när korsar man gränsen för vad som är etiskt och moraliskt ok? När blir det "våldtäkt"? Läste i en annan tråd om bremsning och linor...
Svar
12
· Visningar
2 131
Senast: YlvaG
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Valp 2025
  • Kattbilder #10