Vad ska man äta istället för bröd?

Lalinea

Trådstartare
Jag äter bröd 7 kvällar i veckan och ibland även lunch. Har noll inspiration och kunskap om vad man kan äta istället på kvällarna ? Så vad äter ni ? Jag är ganska trött kvällstid och kommer inte orka laga middag. Men det vore toppen att komma ut brödcirkeln.

Jag är en sån som måste äta en varm middag för att fungera. Mitt tips är att under helgen laga matlådor att ta fram och värma. Det behöver inte vara superavancerat.
När jag själv hamnar i tidsnöd äter jag gärna omelett, soppor (Kelda har goda på tetra), kokta/ångade grönsaker med lämpligt enkelt tillbehör tex kräftstjärtar, korv, fisk, kallskuret

Jag äter bröd 7 kvällar i veckan och ibland även lunch. Har noll inspiration och kunskap om vad man kan äta istället på kvällarna ? Så vad äter ni ? Jag är ganska trött kvällstid och kommer inte orka laga middag. Men det vore toppen att komma ut brödcirkeln.

Jag gör matlådor, som @G-uldlock skriver, och fryser in. Vanligen enkel mat som lasange, linsgrytor, kikärtsbiffar, svampgryta med sötpotatis, chili con carne... Försöker göra storkok på söndagarna och det brukar bli 5-6 portioner om antingen blir lunch- eller middagslådor.

Har jag ingen låda hemma, men är sådär vansinnigt hungig så kan jag ex:
* koka linser (tar typ 5-8 min), och snabbsteker samtidigt blandade grönsaker, kryddar och häller över en tetra krossade tomater alternativt en burk kokosmjölk
* koka pasta, samtidigt steker du champinjoner och lök, häll över alprogrädde och peppra.
* stek upp två nävar oumphf, gör ex couscous eller bulgur till, samt en snabb sås / ketchup

Äter du ägg och kött så är ju omelett en höjdare på snabbmatsidan, bara att blanda ihop och steka med ex skurna tomater, ost, paprika, resterna från gårdagens potatis... Det är svårt att göra fel.

Får jag totalstopp i hjärnan så gör jag havregrynsgröt, eller krasst - köper med mig en pizza på vägen hem. :D

Happy Pear! Jättebra enkla recept som är billiga, nyttiga, och mättande:

Gör som övriga och gör matlådor. Orkar inte stå och laga mat på veckorna!
Kvällsmat/fika äter jag i princip aldrig.

Jag gör tvärtom. Äter lättare mitt på dagen o g lagad mat på kvällen. Men jag kommer ALDRIG palla stå och laga middag efter jobbet om jag måste göra det själv, nu äter jag hemma hos mina föräldrar eftersom det är så himla nära och jag brukar kolla på tv där för de har roligare kanaler. Jag hatar helt enkelt både att laga mat och att äta den, det är få maträtter jag tycker om och ännu färre som jag klarar av att laga. Och skulle det stå i kontrast till stallet/andra roligare grejer som jag på grund av mina arbetstider inte har behövt göra på kvällen nu kommer matlagning hamna så långt ner på priolistan att det inte ens står med.

Tänkte i så fall byta, och äta lagad mat (ute) på lunchen på jobbet. Och äta det lättare målet på kvällen. Jag klarar mig absolut utan två varma mål om dagen. Ägg äter jag mycket. Havregrynsgröt. Yoghurt. Gillar du kvarg kan du ju äta det? Finns ganska mycket (faktiskt) om man vill komma undan just mackträsket men ändå inte vill/kan/hinner/orkar laga/äta varm mat både till lunch och middag.

När jag inte pallar äter jag fil, yoghurt, mjölk med flingor. Jag kan också koka gröt, det går snabbt.

Jag fick en sådan här ungefär, av mamma häromveckan:

https://www.fruugo.se/bra-2-varme-m...KEHTlwrseqgwgJQJy0Pnmh3O0PorHQvEaAmcDEALw_wcB

Gör omelett i micron på tre minuter, minimalt med disk (jag vispar upp äggen i en mugg med en gaffel bara) och man kan skiva ner vad man nu vill ha för fyllning direkt i plastlådan. Inte för att det är särskilt jobbigt att göra omelett i stekpanna, men jag måste säga att denna är en liten välsignelse. Har i lite överblivet pålägg eller riven ost, grönsaker, svamp osv. - allt blir bra!

Ta en helg och gör soppa, Lätt att värma upp när an kommer hem och kan varieras

Matmuffins är också bra alternativ, Pizzabullar Gör ett lass, frys in och ta upp och värm på kvällen

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 087
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 218
Senast: Jahaja
·
Kropp & Själ Är permanent sjukskriven på 75% sedan många år tillbaka pga fibromyalgi. Jobbar 25% men jag mår verkligen inte bra. Tröttare än...
Svar
8
· Visningar
1 627
Senast: Angel
·
Kropp & Själ Hej! Senaste veckorna har gymma vid 9/10 tiden på fm vilket jag tycker är väldigt bekvämt i sig. Men problemet är, jag blir SÅ trött...
Svar
5
· Visningar
607
Senast: Seaside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama