Jag äter bröd 7 kvällar i veckan och ibland även lunch. Har noll inspiration och kunskap om vad man kan äta istället på kvällarna ? Så vad äter ni ? Jag är ganska trött kvällstid och kommer inte orka laga middag. Men det vore toppen att komma ut brödcirkeln.
Jag gör matlådor, som
@G-uldlock skriver, och fryser in. Vanligen enkel mat som lasange, linsgrytor, kikärtsbiffar, svampgryta med sötpotatis, chili con carne... Försöker göra storkok på söndagarna och det brukar bli 5-6 portioner om antingen blir lunch- eller middagslådor.
Har jag ingen låda hemma, men är sådär vansinnigt hungig så kan jag ex:
* koka linser (tar typ 5-8 min), och snabbsteker samtidigt blandade grönsaker, kryddar och häller över en tetra krossade tomater alternativt en burk kokosmjölk
* koka pasta, samtidigt steker du champinjoner och lök, häll över alprogrädde och peppra.
* stek upp två nävar oumphf, gör ex couscous eller bulgur till, samt en snabb sås / ketchup
Äter du ägg och kött så är ju omelett en höjdare på snabbmatsidan, bara att blanda ihop och steka med ex skurna tomater, ost, paprika, resterna från gårdagens potatis... Det är svårt att göra fel.
Får jag totalstopp i hjärnan så gör jag havregrynsgröt, eller krasst - köper med mig en pizza på vägen hem.
Happy Pear! Jättebra enkla recept som är billiga, nyttiga, och mättande: