vad ska jag kolla efter? och temp

cili

Trådstartare
Vaknade idag och såg massa blodfläckar på hela golvet. Tog upp katten, synade henne noga - inga sår någonstans. när jag satte ner henne upptäckte jag att hela mitt finger var rött. Så jag vände på fröken katt (fast inte så brutalt som det där lät..) och såg bloddroppar runt slidöppningen. Hon har nu slutat blöda och jag har pratat med vet som sa att jag skulle ringa igen om hon visade onormala symptom, men dum som jag är glömde jag ju att fråga VAD jag ska kolla på.

Visst känner jag min katt, och vet hur hon beter sig. Och på just beteendet märker jag ju förändringar fort.
Hon äter normalt, dricker normalt, hoppar upp ur sin sovstol när man kommer med godispåsen...
Men finns det något mer jag kan hålla koll på?
Ska hämta termometern och tempa, men hur tempar man en katt? och ungefär vad brukar dom ha för temp? (katten i fråga är ett och ett halvt år gammal).

Min sambo var inne på att hon kunde fått missfall, men jag hittar inga utdrivna foster någonstans.

En sak är säker i alla fall: idag SKA kastreringen bokas.

Sv: vad ska jag kolla efter? och temp

Det låter allvarligt tycker jag, livmoderinflamation?
Jättekonstigt att veterinären inte ville ha in er? Jag skulle ha varit påträngande och krävt att få komma för ett ultraljud och en undersökning faktiskt.

Hur yttrar sig livmoderinflammation i övrigt?

Jag vet inte med mig att jag har hört om att det kommit rent blod ur slidan vid livmoderinflammation, men det är säkerligen inte omöjligt.

Vissa honor visar väldigt lite symptom och oftast är de första symptomen väldigt diffusa, blir de riktigt dåliga har det väl oftast gått ganska långt. (aldrig haft livmoderinflamation på egen katt.) Ökad tvätt "där nere" ihop med något höjd temp kanske? Sedan försämras som sagt allmäntillståndet. Tempa henne som steg ett, en vanlig termometer i ändtarmen. (38-39° anses väl "normalt" men det är ju svårt att veta om man har en förhöjning om man inte har koll på kattens normaltemp..)
Hoppas det ordnar sig för er.

det var vanligt ljust blod kan tilläggas, inga klumpar eller grejer.
hon bryr sig inte om när man känner eller trycker någonstans på kroppen.
och hon tvättar sig inte mer än hon brukar.

typiskt att man alltid tänker att "det där händer aldrig min katt", det hade varit en fördel om jag vetat hennes temp och åtminstone haft Hälsoråd för katt hemma

det kan eventuellt vara ett vanligt rivsår, eftersom en annan katt i huset ogillar min och gärna jagar henne och slåss. av den anledningen har min katt egen låda, vattenskål och matskål inne i rummet där jag är, men dörren brukar stå på glänt så hon kan gå ut om hon vill. svårt att se i all päls

Ska hämta termometern och tempa, men hur tempar man en katt? och ungefär vad brukar dom ha för temp? (katten i fråga är ett och ett halvt år gammal).
QUOTE]
De brukar ha normal temp, ca 38 de kan ju ligga ngt under, men över det feber. Kolla slemhinnor, ögon,munnen om hon är blek.

Hur yttrar sig livmoderinflammation i övrigt?

Livmoderinflammaton behöver tyvärr inte märkas på katten alls. Det är en otäck sjukdom på det sättet.

Löper hon? Min hona har börjat få blodiga flytningar när hon löper. Hon är noga kollad av veterinär och jag har fått veta att det faktiskt förekommer att honkatter kan blöda lite när de löper.

Jag skulle dock ta katten till veterinär. Bättre att kolla en gång för mycket än en gång för lite. Jag har haft en hona med livmoderinflammation och attans vad fort det gick med henne. Det märktes absolut ingenting... helt plötsligt var hon helt utslagen ochdet pumpade ut var från slidan. Hela livmodern var köttmos.

Ja,ta henne till en veterinär.Jag tänkte en massa så som slidhinneframfall,blodfyllda cystor,tidigt missfall,canser...Ja,sen blev det bara värre och värre.......Men om hon ändå skall steriliseras/kastreras i dagarna så be dem titta extra på henne samtidigt när hon ändå är nedsövd. Men det du kan göra innan är som du själv kommit på att kolla hennes temp. Det bästa sättet att veta en katts normaltemp på är att någon gång-kanske en gång i halvåret ta en temp på den när den mår bra men det är ju inte lätt för dig att göra......I övrigt skall du titta på att den äter men framför allt att den dricker och får behålla det den får i sig. Samt palpera(känn och lättare kläm)den över kroppen och se om den verkar smärtfri.
Men jag tycker att er veterinär svarade litet nonchalant faktiskt. Jag tycker det borde ingått i rådgivningen vad du skall hålla koll på. Ring till andra veterinärer och ännu hellre någon större veterinärmottagning typ universitetssjukhus och fråga.Fördelen med universitetssjukhus är att de ofta är många samt "överambitiösa"studenter som nästan vill för mycket samt en massa lärare,profesorer som är vana vid att undervisa och ge råd.

jodå, hon löper.

när jag skrev det första inlägget var jag helt uppstressad, nu i efterhand kan jag se det hela med andra ögon och säga att det var inte såå mycket blod att det rann ut. det kom någon/några droppar på golvet var gång hon satte sig ner och sen gnuggade hon ut det med pälsen så det såg värre ut än det var.
och det kan inte ha hållt på någon längre tid eftersom fläckarna som fanns på golvet när jag vaknade inte hade hunnit torka. men man blir ju ändå orolig.

ska ringa veterinären när pojkvännen kommit hem, så ska vi se hur pass snart vi kan få en tid för kastrering och allmänkoll

jodå, hon löper.

när jag skrev det första inlägget var jag helt uppstressad, nu i efterhand kan jag se det hela med andra ögon och säga att det var inte såå mycket blod att det rann ut. det kom någon/några droppar på golvet var gång hon satte sig ner och sen gnuggade hon ut det med pälsen så det såg värre ut än det var.
och det kan inte ha hållt på någon längre tid eftersom fläckarna som fanns på golvet när jag vaknade inte hade hunnit torka. men man blir ju ändå orolig.

ska ringa veterinären när pojkvännen kommit hem, så ska vi se hur pass snart vi kan få en tid för kastrering och allmänkoll

Skönt att de bara är löp, rekomenderar kastrering det är det bästa jag gjorde på vår honkatt.

Ah men då kan det förklara blodet. Håll lite extra koll ändå, men nu andas jag lättare. ;)

Nu har vi ringt den lokala veterinären och han har gett oss en tid redan klockan ett idag :bow: (tar vanligtvis en vecka, men han ville kolla henne så snart som möjligt när vi sa att det droppat blod)
Då är det dags för allmän hälsokontroll, kastrering och chipmärkning.
Är det något speciellt jag borde fråga när jag väl är där?
Tratt bör hon väl ha på sig antar jag, så hon inte är i såret och slickar sen.

Gud så skönt att få tid så fort!

Angående tratt skulle jag kollat på andra alternativ, många katter blir upprörda av tratt. Det finns någon form av uppblåsbar krage att sätta om kattens hals, den verkar i mina ögon bättre. Kroppsstrumpa är också ett sätt att skydda såret. Lycka till!

Nu är katten hemma igen. Kastrerad och chipmärkt.
Han sa att hon hade troligtvis varit dräktig, men höll nu på att resorbera (inga foster hittades) och att det förmodligen hade lett till livmoderinflammation så småningom om det fått vara kvar.
Han sa att ingen tratt behövdes, eftersom han använde någon tråd som katterna tydligen inte tyckte om att slicka på.

och självklart glömde jag ju fråga när jag kan ställa fram vatten och mat till henne igen, och nu har han patienter och kan inte svara i telefon :crazy:
så ni kanske kan hjälpa mig med det?

Ställ fram vatten och mat när hon är helt vaken. Vatten före mat. Vänta hellre lite längre med maten så slipper hon må illa.

Skönt att allt är fixat nu. Hoppas hon piggnar till snabbt efter operationen. :)

Liknande trådar

Katthälsa Stackars Soda mår inget vidare alls =/ Hittade honom igår "i en hög" på stallgolvet med alldeles för snabb andning. Var som en het trasa...
2
Svar
24
· Visningar
24 058
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 734
Senast: Luleå
·
C
Katthälsa Vet inte vad jag ska ta mig till. Närmar sig kanske bristningsgränsen för mig snart(mår inte bra psykiskt nämligen). Detta är min...
Svar
9
· Visningar
3 587
Senast: Cheeserica
·
Hästvård Eller ja,kankse inte så mystisk egentligen men men. Och pga sina randiga och rutiga skäl brukar jag undvika att fråga här på Buke men...
Svar
3
· Visningar
1 011
Senast: amkm
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama