Vad ska jag göra???

N

Nalle_Björnen

:confused:
allt känns så jobbigt nu.
Var på en hopptävling igår med pållen min.ALLT gick så himla fel.Kändes inte ett dugg bra.Vägrade att hoppa,inte ens på framhoppningen :( joo,när vi la ner hindret... Sen i klassen,(en LC) stanna hon 2 ggr på 1:a och sen vägra vi ut oss på 3:e... :cry:

det här var inte första gången,utan har hänt sen i början av sommarn,konstigt nog lyckades vi ta oss runt en LD för 2 veckor sen...på träningarna går det bra.
sadeln är kollad och bytt,ryggen kollad likaså benen...

I stallet är hon klassad som en tjurig bitch ponny och ingen vågar gå nära henne,visst hon är väldigt tjurig och "taskig" mot dom andra hästarna,dock ej alla..Hur vänjer man bort sånt? Blir både svårt att rida i ridhuset på kvällarna och en del människor behandlar även mig annorlunda..

Nu börjar jag undra va det är för fel? :confused: :confused:
Är det hos mig det sitter? Att jag inte är tillräckligt motiverad? Kan det vara fodret? Hon har alltid vart tjurig,ända sen hon kom,för snart 3 år sen

Idag tog jag en lugn (!) tur i skogen,och lyckades ramla av när pållen skulle under en gren men ja fick inte plats,så sitter här och har ont lite överallt :cry:

Nu börjar jag tappa modet,det känns som om allt går nerför.Att inget går framåt.Inte i skolan heller.Proven och en del kompisar...för att inte tala om kärleken ..*snyft* :cry:

VAD ska jag göra ?

Sv: Vad ska jag göra???

Du kanske ska göra något annat ett tag! Tävlingssäsongen har ju varit igång ett tag och jag antar att ni tränat och tävlat endel då? Ta lite paus från hoppandet, försök bara få det att kännas kul och sänk kraven. Rid ut i skogen och ha det mysigt med din häst!

Känner igen känslan av att allt är skit, men när man känner så då brukar det inte funka så bra med hästarna heller. Dom känner säkert av att vi inte är på topphumör och därför funkar inte komunikationen rätt! När det inte funkar blir i alla fall jag bara frustrerad. Och då funkar ingenting!!!

Så när det gäller hästen tycker jag du ska ta en liten paus och bara göra det som känns rätt och går bra. Går man in i duster när man är sur redan innan kan det sluta illa...När det gäller allt annat så brukar det ordna sig efter en tid! Försök tänka på allt roligt istället för det tråkiga och jobbiga. Livet går vidare...

Hoppas du mår lite bättre!

Det finns mer på en häst än rygg o ben... ;) vem har gått igenom hästen och på vilket sätt?
Hästen verkar ju inte må bra för fem öre om hon är så grinig. Hur är stallmiljön? Rider du med för hårda krav? Får hon gå ute länge om dagarna? Om hon nu är helt frisk, släpp träningar o tävlingar ett tag och sysselsätt er med kravlös ridning, gärna med kompisar. Markhantering är oxå otroligt roligt o lärorikt.

Hej
Det kan faktiskt vara så att hästen inte gillar att tävla.Jag har stött på en hel del såna ponnyer.ibland tycker de att det är ok att tävla och hoppar runt banan,men ofta "säger de upp sig".
Kanske ni ska ta en paus från tävlandet och bara träna och rida ut i skog och mark,i ca en månad eller så,eller faktiskt längre period. och sedan ta en tävling och vad som händer?
Hästen kanske känner att du inte mår bra,och har lite höga krav på dig att hästen kanske vill säga STOPP,ta det lungt matte. jag vil vila och det ska du med göra? vi ska vila och ha kul ihop?
Jag tycker att du ska ta och finna nöjet och motivationen -ta et break från tävlandet och kom igen til våren med friska nya andetag! =)
Lycka till =) !!

Det konstiga var att för 3 veckor sen var vi på en tävling,LD och LC,och då gick det skapligt.Men då var det 1 ½ månad sen sista tävling,så jag tror inte att det är för mycket tävlande.. :confused:

Vi tar en dag i taget,dessutom har jag hittat en jätte ducktgi tjej som ska rida henne 2 dar i veckan så det känns redan bättre! :smirk:

Tack för era tips och uppmuntrande !

Har du nåt bra tips som man kan träna från marken ? Som får hästen att verkligen lyssna ?

Det låter som om ponnyn inte tycker det är roligt att hoppa just nu. Kanske känner för stor press på tävling. Låt bli att hoppa på ett tag och gör sådant som ponnyn tycker är roligt. Ta sedan upp hoppningen igen och se om intresset kommit tillbaka. En del hästar har väldigt jobbigt under pälssättarperioden (det har verkligen min häst). Kan det vara detta eftersom det gick bra för några veckor sedan? Ge inte upp hoppet men ta det lite lugnt kanske?

Vad får hästen för mat? Går den i hagen varje dag? Vad för sorts hage, storlek, kompisar? Det låter som att din häst antingen har ont någonstans eller är riktigt trött på livet. Har du kollat så att den inte har magsår tex? Vart har den bott innan den kom till dig? Stora stall? Har ni stort stall nu? Hur ofta får hästarna mat? Finns många orsaker som kan göra en häst grinig men jag tror inte att en häst är sur utan anledning utan det är helt enkelt något som stör den.

hösilage,hö,havre,betfor,mineraler...japp minst 8 timmar i hage,stor hage med en kompis,finns både skog,öppen mark buskar å gräs ytor.FIN HAGE :D

Bestämd häst.Kan det vara så att hon bara har tagit övertaget ? Och att jag måste återvinna hennes förtroende och respekt?

Får den tillräckligt med grovfoder så att magen hålls igång? Det kan vara så att hästen har tagit över och vill bestämma. Kan också vara så att hon är extremt osäker för att något hänt henne innan hon kom till dig. Ytterligare en anledning skulle kunna vara att hästen inte har vuxit upp med andra hästar och därför inte förstår sig på flockbeteende. Hon fattar helt enkelt inte att du är ledaren eller att det är rangordning i flocken.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 287
Senast: Grazing
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 540
Senast: Cambrie
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 409
Tjatter Inne på dag 13 i karantän. Idag lyckades jag spela piano två gånger i 5- 10 minuter i sträck för första gången på 2 veckor så nu har...
2
Svar
39
· Visningar
2 800
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar