Vad ska jag ge för kraftfoder?

Grolas

Trådstartare
Ska hämta hem min häst vad ska jag köpa för kraftfoder? När jag köpte henne i våras fick hon müsli och mineraler, jag fortsatte då hennes förra ägare gav det. Har ingen aning vad hon äter nu då hon är hos fodervärden, dock kan jag fråga såklart. Men vad hade ni gett förutom hösilage? Hon är ett halvblod som har lite svårt och hålla hull, innan iallafall när hon kom. 7 år och rids bara lätt ibland. Tänkte börja med 12 kilo hösilage, kanske räcker och bara höja grovfodret?

Sv: Vad ska jag ge för kraftfoder?

Kraftfoder använder man för att kompensera för brister i grovfodret, så du ska köpa ett som gör just det.

Alltså måste du veta vad ditt grovfoder innehåller.

Om det visar sig att ett kraftfoder behövs, köp det som hästen redan äter eller fråga om du får köpa lite av fodervärden att använda som övergång. :)

Gör en analys på ditt grovfoder; annars vet du inte hur mycket hösilage hon behöver och om/vad hon ska ha för komplimentsfoder (kraft/mineraler)

Kraftfoder använder man för att kompensera för brister i grovfodret, så du ska köpa ett som gör just det.

Alltså måste du veta vad ditt grovfoder innehåller.

Om det visar sig att ett kraftfoder behövs, köp det som hästen redan äter eller fråga om du får köpa lite av fodervärden att använda som övergång. :)

Kraftfoder kan man sluta tvärt med utan att det påverkar tarmfloran.
Dock ska man vänja in långsamt om man börjar med något nytt.
Grovfoder ska man helst blanda det "gamla" med nya så att det blir en "övergång".

Det jag menade var att man inte behöver ha någon "övergång" när det gäller kraftfoder & få behöver hon ju inte köpa kraft av fodervärden

Precis, men en helt ny sort behöver man ju smyga in, och om hästen verkligen behöver sitt kraftfoder är det ju bra att kunna blanda med det gamla för att hålla givan uppe.

Varför ska man blanda med det gamla om det inte passar det nya grovfodret? Får hästen inte i sig tillräckligt under invänjningsperioden kan man ge nått kilo extra av grovfodret

Ja, det kan man ju också göra, men oftast är det ju inte så svårt att blanda under nån vecka.

Man tar en analys på sitt grovfoder och utgår från det, behöver man komplettera med kraftfoder väljer man det som passar bäst. Vad som nästan är säkert är att selen och E-vitamin behöver läggas till då det alltid finns dåligt av det i svenskt grovfoder.
Du kan ju fråga fodervärden vad din häst har för behov så vet du direkt ungefär vad för MJ och SMRP du behöver lägga hästen på.

Jag hade börjat med att analysera silaget om ingen analys finns. Det går jättebra att göra i efterhand också.

Utan analys är det omöjligt att veta lämpligt fodermedel utan då blir egentligen svaret på frågan: Ingenting eller vad som helst..
När man har analys är det jättelätt att kunna få hjälp med att kolla på foderstat, antingen själv (finns massor av info på nätet!) eller så kan man lämna analysen till någon som kikar på den och hjälper till att räkna.
Att tänka på är att det aldrig finns någon tabellhäst så man kan inte följa resultaten till punkt och pricka, men det ger väldigt bra direktiv på vad man bör ge som minimumgiva samt ett utslag som visar vars gränsen går men man kan altså fortfarande fodra utöver det om hästen kräver.

Hur stor är hästen och vad för TS på silaget?
Är det en fullstorhäst på 5-600kg så är inte 12 kg så jättemycket.

Somsagt - fixa analys och använd det som en kompass.

De flesta hästar behöver inget kraftfoder alls då det inte är så vanligt att grovfodret ger för lite, möjligen mineraler.
De enda som i regel behöver extra tillägg på kraft är de som är jättesvårfödda eller de som ligger i elitträning (som är en väldigt minoritet!). Jag tycker nästan att problemet brukar vara åt andra hållet - folk riskerar att få överviktiga hästar.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 107
Senast: QueenLilith
·
Övr. Hund Varit fodervärd åt en hund i drygt 1.5 år. Nu skulle hon upp till uppfödaren och få valpar och då vi hamnat i diskussioner så vill han...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
8 285
Senast: Vicks
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 704
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Hej! :) Jag ska prova ett nytt kraftfoder i höst åt mina hästar då de inte gillade lusernen de fick i fjol. Jag inväntar ännu svar på...
Svar
2
· Visningar
997
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama