Vad sjutton göra med/hur förvara löshöet?

Alexandra_W

Trådstartare
Fick hem 1½ ton lite drygt med fjolårshö idag. Löspressade balar, och tyvärr så gick vissa balar sönder vid avlastningen av höet. Vilket innebär att jag nu står med ett BERG av löshö (förutom berget av balar då *s*)som ger mig huvudvärk. Just nu ligger det i en stor hög i stallet, men så kan det ju inte ligga, det ligger nämligen på betonggolv nu =/

Grejen är den att jag har inte plats för det någonstans eg, jag skulle ju inte ha massa löshö utan balhö :crazy: Hade det varit mindre hade jag helt sonika bara kastat det, men nu är det såpass mycket att det känns himla synd att kasta det. Det är ju inget fel på det liksom.

Men hur räddar jag det? Klurat på om man kan packa det i plastsäckar (har inga papper tyvärr) och påså sätt få 'upp' det från golvet, blir lättare att hantera då med. Är det en dum ide rent lagringsmässigt? (Arbetsmässigt är det ett helvete då en plastsäck rymmer typ 4kg..) Någon annan ide?

Sv: Vad sjutton göra med/hur förvara löshöet?

Vi har förpackat en del löshö i stora IKEA-kassar, men det ryms ju inte så mycket i en sådan. Så nej, har inget bra förslag. Kanske ta en enorm presenning och "slå in" höet i?

Jo jag packade i några IKEAkassar men bytte snart till säckar, rymdes ju inget i kassarna.

Jag var inne på presenningspaket, men jag är rädd det blir varmt och fuktigt 'därinne'?

Du har ingen tom box? isåfall kan du lägga (last)pallar i boxen och förvara höet löst på pallarna. Huvudsaken är att inte höet ligger på betong golvet.

Nix, ingen tom box.

Och svårt få det ligga kvar på lastpallar som 'stor fritt'.

Så jag har verkligen huvudvärk ang det där förbaskade löshöet och vet verkligen inte alls var jag ska göra av det, utom då möjligen packa i en miljard säckar.

Och precis, det är 'bara' det att det ligger på betonggolvet som är problemet. Fast det är ju inte så 'bara' iom att jag inte har någon annanstans att lägga det =/

Nix, ingen tom box.

Och svårt få det ligga kvar på lastpallar som 'stor fritt'.

Så jag har verkligen huvudvärk ang det där förbaskade löshöet och vet verkligen inte alls var jag ska göra av det, utom då möjligen packa i en miljard säckar.

Och precis, det är 'bara' det att det ligger på betonggolvet som är problemet. Fast det är ju inte så 'bara' iom att jag inte har någon annanstans att lägga det =/

Du har ingen snäll granne som kan pressa om det då??
Plocka bort snörena i så fall.

AM

Inte det heller tyvärr, ena grannen tar in sitt löst. Andra grannen är ju den som jag köpt höet av, och han har iofs press (den som pressar sådär skitlöst *s*), men han är mitt uppe i årets skörd nu, så tror inte han riktigt har tid. Men kan ju kolla.. Det vore ju en himla bekväm lösning faktiskt, att få det balat =)

Kan du inte lägga en presenning på golvet o lägga höt där på? Så har jag förvarat löshö o det var inga problem

Hur förvarar du balarna ?

I stallet. Om du tänker dig att stallgolvet är en fyrkant, så 1/3 av golvet är dels upphöjt, och av trä. Där ligger de. (Stallet är stooooort). Tyvärr får jag inte plats med löshöet där, då jag inte hade räknat med en massa löshö, utan bara 'röjde' där för balarna. Och ska jag nu röja mer plats så måste jag flytta balarna först = fler går sönder.

Snacka om att måla in sig i ett hörn liksom =/

Arabia - blir det inte fuktigt då? Det är ju annars en hyfsat enkel lösning? Jag var dock tveksam till om man riskerar att få kondens eller liknande?

Arabia - blir det inte fuktigt då? Det är ju annars en hyfsat enkel lösning? Jag var dock tveksam till om man riskerar att få kondens eller liknande?
Om du lägger ut byggplast (finns på rulle hos byggvaruhus) eller en stor lättviktspresenning på golvet bryter du fuktvandringen från betongen. Bör vara den bästa lösningen, du får då bara fukt den vanliga vägen - uppifrån.

Fråga: Det verkade som om du hade höet i en ände av stallet eller jag kanske misstolkade. Förvarar du höet i stallet längre perioder? Har du hästarna inne så borde det ge problem ändå eftersom stall är en ganska fuktig miljö.

Om du lägger ut byggplast (finns på rulle hos byggvaruhus) eller en stor lättviktspresenning på golvet bryter du fuktvandringen från betongen. Bör vara den bästa lösningen, du får då bara fukt den vanliga vägen - uppifrån.

Fråga: Det verkade som om du hade höet i en ände av stallet eller jag kanske misstolkade. Förvarar du höet i stallet längre perioder? Har du hästarna inne så borde det ge problem ändå eftersom stall är en ganska fuktig miljö.

Nejdå, du tolkade helt rätt, de ligger i ena änden av stallet. Och du har helt rätt i ditt antagande att det blir problem om man försöker lagra det där, i vissa perioder. Hästarna bidrar inte med någon fukt, stallet är stooort ochd et är skyhögt i tak. MEN.. det är kallstall, och har exakt samma temp och ffa luftfuktighet som utomhusluften. Så nu på sommaren t ex går det fint sålänge det inte regnar veckor i sträck. Även vintertid när det är KALLT går det fint. Men höst och vår går det inte, och heller inte fuktiga/regniga vintrar/somrar.

Det är numera den enda anledningen att jag använder hösilage (tidigare var det för att K var dammkänslig och inte kunde äta hö, men hon är ju borta), jag kan inte lagra hö vettigt längre period, utan måste endera ta hem väldigt små 'portioner', eller ha rejält med tumme med vädret. Skulle vara myycket billigare för mig med hö än småbalshösilage (3 glupska djur på fri tillgång..), men när/om jag får stå och kasta massor med hö, så blir det inte bara lika dyrt/dyrare, det blir merarbete med.

Men eftersom den TREDJE frysboxen i ordningen (sucka..) tackade för sig i våras, så köpte jag in hö nu för sommaren. (Annars fryser jag hösilaget sommartid). Men till hösten blir det hösilage igen, fram till nästa sommar.

Ska prova med pressenning då får vi se!

Du kanske kan har ett sånt där grönt kompostgaller runt också för att avgränsa i sidled så att säga. :)

Du kanske kan har ett sånt där grönt kompostgaller runt också för att avgränsa i sidled så att säga. :)

Hrm...skulle gå åt bra många sådana kompostgaller =/ Det är en stoooor hög som sagt :crazy:

Men ska börja prova med presenning får vi se, förhoppningsvis smäller hästarna i sig MAAASSOR med hö det närmaste *S*

Kom bara att tänka på det för jag satte ihop flera såna till kaninutebur tidigare. :angel:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka