Vad saknas?

Fiorano

Trådstartare
Min ponny är helklippt likt ett par andra ponnier i stallet. De klipptes alla ganska samtidigt i början av februari. Skillnaden är att min inte satt hälften så fin ny sommarpäls som de andra. Hon är superblank i den klippta pälsen och det har kommit en del sommarpäls, men det är fortfarande den klippta pälsen som dominerar.

Tidigare år har hon också varit helklippt, men jag tycker att sommarpälsen kommit fortare då. Jag förstår bara inte varför? Hon går naken över dagarna när det är sol och mer än 5-6 grader, hon äter samma hö som de andra i stallet och får utöver det även havre och proteintillskott. Foderstaten är inte exakt räknad men hon ligger snarare i överkant än underkant.

Har en liten aning om mask kanske? När kan man göra träckprov som tidigast?

Är det något annat tillskott som kan saknas?

I övrigt är hon pigg (jättepigg!) och glad och funkar kanon i arbete.

Sv: Vad saknas?

Min är klippt sista gången i december och vi bor betydligt längre söderut än du, han är fortfarande lite lätt randig och har bara precis börjat fälla lite i ansiktet, ingen sommarpäls i sikte. Nu brukar han iofs vara sen men jag hade inte oroat mig i ditt ställe :)

Tänk på att pälssättning/fällning är individuell.
Min ena häst är så gott som klar med pälsbytet medan den andra inte ens har börjat.
Du ska se att sommarpälsen kommer komma ;)

Som andra sagt så är det ju individuellt. Men du kan ta träckprov nu om du vill, inga problem sålänge ni har "vår" och det har ni väl. Barmark, plus och lit värme. (jag har redan kollat mina för flera v sen)

Ja och jag bor i skåne, min har bara några få tussar med sommarpäls, och en liten ragg längs ryggen! Också klippt i December.

Tack för era svar:)! Borde kanske sluta tänka så mycket:o. Tänkte nog iofs köra på en kur multivitamin, kan inte skada iaf:p.

Liknande trådar

Hästvård Min pålle 15 år har rent ut sagt för j***a ful päls just nu. Han hr alltid varit lite sen medfällningen men i år är det extremt. Alla...
Svar
3
· Visningar
773
Senast: Sparf
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka