Vad reagerar hon på egentligen? (transportering)

Alexandra_W

Trådstartare
Jag har senaste åkturerna med donnan ägnat en hel del tid åt att försöka räkna ut VAD det är hon reagerar på när hon 'hoppar till' därbak i släpet varje gång vi möter en lastbil. Hon åker generellt sett superbra, bryr sig nada om ifall vi blir omkörda av varken långtradare, motorcyklar eller 'sportbilar' i långt över lagstadgad hastighet.

Däremot så när vi MÖTER lastbilar så känner man att hon 'hoppar till' därbak. Får inte 'spunk' eller panik, utan hoppar till en gång sen är det bra. Hon hoppar dock lika mycket om det är 'lugnt' en timme och sen möter vi en tradare, som om vi möter 10 stycken i konvoj. Dvs det är inte enbart 'överraskningsmomentet' eller att hon stod och sov eller liknande.

Hon blir varken bättre eller sämre av örontussar, och blir varken bättre eller sämre om hon åker drogad/drogad. Och det gör mig lite brydd vad det är? Har funderat på att täcka för det vänstra takfönstret och se om det blir skillnad, men det känns lite långsökt?

Vibrerar det olika i släpet beroende på om man blir omkörd eller möter kanske? Eller vad är det som ger reaktionen?

Hon åker med stängd lucka. Och det är inte ett alternativ att fälla den. Jag är en sån som nästan in absurdum kör mina med liten lucka, och fram tills den här donnan har ALLA - unga som gamla, rutinerade som orutinerade, valt att åka med luckan nere. Den här donnan är dock klart orolig av att ha luckan nere bara hon står i släpet, och är lugnast när släpet är 'helstängt' (dvs när både skötardörr och lilla luckan är stängd). Hon har generellt svårare att koppla av och lättar atts tressa upp sig ju mer hon har att 'hålla koll på'/behöver 'hålla koll på'. (märks i andra sammanhang med). Så, hon får fortsätta åka med luckan uppe (och matte ska sätta in fläkt istället, vad gör man inte för de små liven)

Det är inget stort problem egentligen, jag störs ju som förare eg inte av att hon 'hoppar till', men det kan ju inte vara roligt för henne, så jag skulle gärna komma på vad det är som hon hoppar för, och kunna ta bort anledningen för henne. Men jag har verkligen ingen aning om hur? Eller ens varför hon bara hoppar vid möte?

Sv: Vad reagerar hon på egentligen? (transportering)

jag har en bekant vars häst inte klarade av att åka i transporter där fönstret "mitt fram" gick för långt ner. den hästen reagerade troligen på att hon såg vägen? då. hoppade bla. över mittväggen en gång.

i transport där det bara är ett mindre fönster fram som sitter högre upp, eller där mittfönstret saknas åker hon hur snällt och fint som helst.

så iofs. visst kan det bero på takfönstrena. då ser hon ju innan det "susar förbi" och hörs, istället för att först höra sedan se. jag tycker inte det låter orimligt och säkerligen värt att pröva.

Det blir ju ett lufttryck när bilarna kör förbi. Kan det vara detta hon reagerar på?
Mina kan reagera vid möte av tunga bilar och släp, gillar inte heller när det ligger bilar kloss bakom transporten.:crazy: Få bilister verkar förstå detta, tyvärr.

Senast ändrad av en moderator:

Svarar flera - fast det borde ju vara lika läskigt att se en stor lastbil som kommer bakifrån genom lilla takfönstret? Men som sagt, täcka vänstra takfönstret är min sista ide för att underlätta för henne.

och jo det blir ju ett vinddrag och säkerligen 'vibrationer' av det, men är det så olika om de kör om (kommer bakifrån) som om man möter dem (kommer framifrån). Hon bryr sig inte alls vid omkörningar som sagt, ens om ekipaget tar vind och 'svajar till' lite?

Just vinddraget är/blir ju knivigt att ta bort dock =/ Men inte alls orimligt det är det, därför jag klurade på omd et är olika om de kör om kontra om man möter dem, vinddraget?

Jag tror att det är så att dom mötande bilarna är svåra att känna av eftersom vår egen bil är framför transporten och hindrar hästen från att höra/känna framåt. Dom som kommer bakifrån har hästen redan hört och känt, det blir inte lika plötsligt. Sedan inbillar jag mig att det blir ett slags sug eller en skakning när lastbilen passerar.

Har du själv åkt inne i transporten någon gång?

Min hoppar till när jag kör under broar.
Och det gör han oavsett om han kan se ut eller inte...
så hur han märker att vi kör under en bro eller inte vet jag inte.

Min hoppar till när jag kör under broar.
Och det gör han oavsett om han kan se ut eller inte...
så hur han märker att vi kör under en bro eller inte vet jag inte.

Det LÅTER!

Du får ett helt annat ljud i släpet när du åker under en bro eller genom en tunnel. Det är säkerligen det din häst märker av och reagerar på =)

Ljudet kastas ju tillbaka mot väggar/tak, och blir annorlunda.

Jag tror att det är så att dom mötande bilarna är svåra att känna av eftersom vår egen bil är framför transporten och hindrar hästen från att höra/känna framåt. Dom som kommer bakifrån har hästen redan hört och känt, det blir inte lika plötsligt. Sedan inbillar jag mig att det blir ett slags sug eller en skakning när lastbilen passerar.

Har du själv åkt inne i transporten någon gång?

Jo, sug/skakning/vibration/luftdrag blir det jud efinitivt, men underligt att det skiljer så mkt beroende på om kommer baifrån eller framifrån? För det borde som sagt bero på någon form av skillnad i hur det upplevs. De som kommer bakifrån kan komma fort och 'oväntat' och dundra förbi - hon bryr sig inte. Men om de vi möter så kommer lugnt och fint och så så reagera hon. Men kan ju mycket väl vara att bilen är framför etc, samtidigt så när de kommer bakifrån så borde de inte känna av vibrationerna förrän den passerar iaf?

Ljudet har jag helt uteslutit som källa, då hon är precis likadan om man dövar henne, och hon reagerar inte på annat ljud.

Jag har åkt i släpet ja, men inte när vi mött lastbilar, det är inte säkert. Inte åkt när hon är i heller, av samma anledning. Däremot har jag åkt med förra stoet och med valacken (dock inte mött några lastbilar då som sagt).

Nu blöev jag lite osäker, får kolla nästa gång, men spontant så har jag inget minne av att hon reagerar på bussar, ens stora/långa bussar. Bryr sig inte om traktorer vi möter heller.

Aha :idea: Då är det ju inte så konstigt att han reagerar.

Mina egen funderingar blev besvarade när jag åkte i transporten under flera mil. Det är skillnad på möte och omkörning!
Även vägunderlaget påverkar och upplevelsen förändras om man åker i öppet landskap gentemot tät skog på båda sidor vägen osv.
;)

Hon bryr sig inte om landskapet i övrigt, utan allt är okej, utom att möta lastbilar.

Frågan är ju hur man tar bort/dämpar vibrationer/etc.. det är ju en betydligt knivigare fråga..

Luften runt din bil och ditt släp trycks undan i en riktning av din bil och ditt släp och luften runt det mötande fordonet trycks undan i motsatt riktning, så när dessa luftmassor krockar så påverkas båda fordonen av det men ditt ekipage som är minst påverkas mest. Därför är det skillnad mellan att bli omkörd och att möta. Fordonet som kör om dig trycker iväg luften i samma riktning som ditt ekipage, därför blir det ingen "luftkrock" som gör att släpet kränger. Ju långsammare du och den mötande kör desto mindre kraftig blir "luftkrocken" och desto mindre påverkas släpet. Ju större det mötande fordonet är desto större luftmassa kommer "flygande" mot er och desto mer kränger släpet. Därför påverkas släpet så mycket av stora lastbilar med långa täckta släp. Så om du vill ha liten påverkan på dig ska du köra på vägar där låg hastighet råder.

Undrar om släpet kränger mindre om det är dubbelaxlat? Det blir nog i alla fall mindre effekt om du kör hästen i en hästbil (en sån där liten som man får köra med B-körkort) istället för i ett släp eftersom släpet ju är ganska rörligt där bakom bilen.

Minsky - ah tackar! Där var ju förklaringen just vad som är skillnad 'luftmässigt' etc med möta och bli omkörd.

SLäpet kränger dock inte, inte kännbart iaf, ens om jag skulle släppa ratten. Men även om det inte kränger, så känns/hörs det ju uppenbarligen i släpet. Ingen aning om hon skulle reagera annorlunda i dubbelaxlat, det hon åkt vanligt hästtransport är i mitt enkelaxlade, innan jag köpte henne har hon ju bara åkt lastbil.

Liknande trådar

Träning Jag har länge undrat över varför min häst inte vill åka transport. Det har inte hänt någonting särskilt exceptionellt när vi har varit...
Svar
14
· Visningar
1 556
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama