Bukefalos 28 år!

Vad och hur tränar ni er hund?

Kalaspinglan

Trådstartare
I vår vardag försöker jag lägga in olika träningsmoment - på promenaderna, i hissen, på morgonen, ja.. ni förstår säkert.

Givetvis tränar jag mycket lydnad, både ute och inne, men försöker också att ha lite hjärngympa (fast väldigt begränsat eftersom jag är skitkass på att hitta på saker).

Jag försöker att vara varierad men ändå med någon slags sans för att inte förvirra honom alltför mycket (han är ju bara 5 månader).

Nu känner jag att fantasin tryter lite, jag vill vara lite roligare för både min och hundens skull. Jag märker att allt går så mycket snabbare när vi har roligt tillsammans (som exempelvis nu senast när jag hade honom i 25 meter lång lina och tränade inkallning och följsamhet, då jag hade möjlighet att hoppa runt och busa och våga lita på honom)...

Vi har också varit på agilitybanan och prövat gå i tunnlar, på rampen, gå slalom mm där jag verkligen fått tillfälle att träna lydnaden. Han tycker verkligen att det är roligt att hitta på lite nya saker, han blir väldigt uppmärksam och pigg...

Så, vad gör ni för att liva upp promenaderna eller träningen?
 
Sv: Vad och hur tränar ni er hund?

Det här brukar jag göra för att liva upp inkallningen lite. Gå runt ett staket, en häck, ett fotbollsmål beroende på "svårighetsgrad" och sen kalla in. Iaf min hund tycker det är mycket roligare att komma om det är en liten "utmaning" på vägen. :)
 
Sv: Vad och hur tränar ni er hund?

Jag brukar "tappa vanten" på promenaderna. På lite varierade ställen, på grusvägen eller i skogen. Då får hunden gå tillbaka och leta upp vad och var matte tappat. De tycker det är kul! Ibland verkar det som om de tycker att de har världens slarvigaste matte. :D

Sen brukar jag köra uppletande med olika föremål, antingen bollar, vantar el. kottar, stenar och pinnar.

Brukar även gå in i inhägnader där det finns två ingångar. Då går jag igenom den ena och så rakt igenom inhägnaden tills jag kommer till nästa ingång. Där går jag ut och låter hunden vara kvar "inlåst". Sedan så börjar jag att gå lite långsamt samtidigt som jag lockar på hunden. Då får de tänka till och komma ihåg hur de kom in. Passa detta lite på en valp, det får inte bli för svårt. Då kan det bli väldigt påfrestande för valpen. Försök hjälpa valpen genom att gå mot ingången där ni kom in, fast på utsidan.

Är vi två kör vi även lite personsök, där den ena får springa och gömma sig och den andra håller hundarna. Kör även detta själv men det är inte lika kul då jag måste avslöja ungefär var jag är då jag skriker varsågod. :D :angel: Roligast är när man klättrat upp i ett träd. :p

Blandar in lite lydnadsmoment under promenaderna också. Med personsök eller liknande som belöning.

Kommer snart på fler men har inte tid att skriva.....återkommer
 
Sv: Vad och hur tränar ni er hund?

Inte så mycket faktiskt... På nått sätt så måste ju hundarna få vila och bara vara. Jag avsätter begränsad tid för träning. Däremot så kan jag köra småsaker på en promenad om hunden är pigg. Men jag träter inte gång på gång under en promenad.

Men vissa regler gäller ju alltid. Inte dra i kopplet, inte gå fram till folk, inte rusa genom dörren etc. Men jag gör inte onödiga situationer hela tiden för att "träna" hundarna. Typ träna sitt och ligg eller stanna och sånna saker, det gör jag inte "bara för att". (Men man kanske borde? ;))
 
Sv: Vad och hur tränar ni er hund?

Jag brukar passa på att hitta på lite saker när vi går promenader. När jag går ute i skogen där vi inte riskerar att stöta på någon annan hund så brukar jag släppa henne lös och träna på inkallning. Annars tjatar vi vårt höger, vänster, sakta, stanna och såna saker som hon fick lära sig som liten (hon är 7 år nu).

När jag är i joggingspåret så brukar jag gå bort från spåret och låta henne hoppa upp på stenar på kommando, gömma godis i barken på träd som hon får ställa sig på bakbenen för att komma åt, hoppa över något omkullvält träd alternativt gå balansgång på det.

Annars kör vi ju släde då och då eller så drar hon hem maten i skrindan alternativt bär hem den i sina klövjeväskor.

När hon var yngre brukade jag åka skidor med henne lös, vänja henne vid selen, hon fick dra små granruskor i selen för att ha något bakom sig, dra tom skrinda osv. När hon blev äldre började jag linköra med henne när jag åkte skidor.

Förut lade jag även spår till henne för att variera träningen lite men nu har det inte blivit av på länge. Brukar tappa vanten ibland så att hon får leta rätt på den eller om jag har någon med mig så får de springa och gömma sig så får hon leta rätt på dem.

Ibland gömmer jag en del av hennes mat (torrfoder) inomhus så får hon leta det eller så gömmer jag godis. Brukar även gömma godis i tomma toarullar eller hushållsrullar. Ibland så låter jag henne gissa i vilken hand jag har godis eller så får hon sätta tassen på den plastmugg som hon tror innehåller godis. Då blir hon dock lite väl ivrig ibland, varför gissa eller leta när man kan välta alla muggar på en gång. Toarullarna gör hon konfetti av så är man väldigt noga med städningen så kanske det inte riktigt är att rekommendera om man nu inte vill städa direkt efteråt.

Mvh Anna
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad och hur tränar ni er hund?

Ja, som tippan skriver. Jag håller heller int på i tid och otid varje promenad. Det jag skrivit ovan lägger jag in lite då och då.
Vill inte ha en hund som inte kan nöja sig med att gå och strosa själv. Och jag vill inte ha en hund som springer runt fötterna och säger : kom igen, matte. Kom igen nu då...hitta på något!!

Så att säga kör lite lagom. :D
 
Sv: Vad och hur tränar ni er hund?

Kanske bäst att tillägga att även jag tar promenader då vi bara går.

Mvh Anna
 
Sv: Vad och hur tränar ni er hund?

Jag gör faktiskt inte så mycket alls med Atlaz under våra promenader, att upptäcka, se, lukta och spåra i hans takt ( lös) är nog..

Såklart att det blir lite träning i och med att man måste kalla in honom ibland vid möte etc

Sedan har jag vissa "pass" då jag tränar mer ingående på just inkallning m.m men det kör vi inte så ofta.

Just nu är det mest promenader och lek/lär som gäller.

/ C och 6 månader Atlaz
 
Sv: Vad och hur tränar ni er hund?

Jag har en hundras som är extremt aktiv, de ska ju lätt klara en dag på fält, dag efter dag... Så hon är väldigt svår att få trött.

Så istället för att hitta på 1000 aktiviteter nu när hon är ung så tränar vi rätt mycket på att ta det lugnt. För man måste faktiskt träna på det också. Jag har nu fått en lugn hund som slappnar av. Var på massageföreläsning nu i helgen och jag blev ombedd att ta med Loka eftersom hon är lugn. Vi kommer in i ett för henne främmande hus, hon hälsar inte på någon, varken hund eller människa uatn sätter sig bredvid mig och efter någon minut så ligger hon på sidan och sover. Så känner jag mig stolt över min hund :)

Vi tränar ca 4 dagar på hundklubb i "vanliga" fall (dvs när det inte är vinteruppehåll). Då är det allt från träning till sitta stilla bredvid matte (eftersom jag är instruktör). Men det blir en hel del lydnad. Vi är även på agilitybanan och trixar lite.

Jag spårar också med henne och jakttränar mycket. Dessutom är hon med på ridturer. Jag har även börjar införa godissök inne som lite skojaktivitet när jag är lat och det är kallt ute (jag är ändå så mycket ute :angel: ). Dessutom är hon alltid med i stallet (minst 1,5 timme om dagen)

Något som jag började med Loka tidigt va lite freestyle (dans med hund), så hon kan lite benslalom, buga, rulla runt, snurra osv. Det är rätt kul och lätt. Dessutom är ju olika sökövningar också lätt, typ köttbulleträdet (gömma köttbullar i barken på träd), gömma dummys...

Men glöm inte att ta det lugnt.

Personligen promenerar jag inte mycket, de är ute, men på gården och jag går "kisserundor" på 10 minuter. Långpromenader blir det sällan för min del, mina föräldrar däremot lånar dem till det.

//E med 15 månader Loka
 

Liknande trådar

Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
796
Senast: Nova123
·
Övr. Hund Jag kom att tänka på min allra första hund hon var 1 år när jag köpte henne och jag var 19 år och det var den mest fantastiska tiden i...
2
Svar
33
· Visningar
2 821
Senast: Linda_A
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 801
Senast: Bulldoozer
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 240
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp