Sv: Vad letar ni efter hos hästarna beroende på inriktning?
fy faaaaaan vilken acklig bild! URK!
varfor allt ska ga till extremt? For att nagon far for sig nagot, "den manniskan vann pa en san hast - dar ar skillnaden (som den personen ser) da ska vi gora/avla sa" o sen eskalerar det. Eg. samma sjuka som gar i brostforstoringar eller vissa varmblodsuppfodare som avlar stor fram - liten bak for att det blev meriterat nagonstans o sa fastnade det.. typ.
TS
For oss/mig ar det ganska enkelt egentligen, vi kor pa basic krav for ridbara hastar - vettigt ansatt hals, raka, starka torra ben fram, vettiga vinklar bak. Sen ar det val eg upp till var och en ang vad som ar "Vettiga" vinklar. Sen ar massa och storlek ratt viktiga for oss med, vara bebisar kommer Troligen bli for sma for en hel den av roping jobben vi gor - pa Red verkar det kunna bli lite touch and go, han ar storre i typen an vad Baby ar sa fortsatter han sahar sa kommer han nog funka for allt emedan Baby inte kommer "utsattas" for tung roping - t.ex. kossor, utan hallas till kalvar och mindre ett ars stutar. ..vilket passar mig finfint.. *vissel* Har man en fungerande ridhast exterior pa sina hastar sa ger det ju en mer all round hast i sig sjalv, Hammers kommer aldrig kunna se ut som en fin pleasurehast - han ar helt fel byggd.. arligt talat sa ar han helt fel byggd for jattemanga saker, halsen ar hogt ansatt, han ror sig alldeles for "boingy", for rak bog, och, vet inte hur jag ska uttrycka det har sa det later vettigt, men for mycket "kort och uppat" for att egentligen vara en bra hast for oss. For mkt energistjalande rorelser och for lite Frammat i coctailen. Nu vet ingen riktigt VAD det ar i den hasten, han ar en av vara mysko grades, snabb gissning ar tennesee walker med lite drafties o en gnutta quarter, men det ar bara gissningar. Han ser jakligt rolig ut...
Nagot som ar viktigt for mig ur ren ridhastsynpunkt ar kort rygg - herr guls rygg ar for lang for att vara en optimal ridhast, annars gillar jag var han har sina kroppsdelar utover det. Jace och Jack ar mer typen av hast vi egentligen vill ha, inte jattehoga - men maffiga, rejala rumpor, mycket motor, djup bra bal, snabbvanda.
Jace
Joe
2 hastar jag tycker ar ganska lagom och ganska klassiska i vad vi letar efter. Har ingen riktigt vettig bild pa Jack eller Yeller.. och de har bilderna ar ju knappast ultimata heller, men de ger iaf en liten hint.. tycker jag..
Sen gallande araben - araber ar ju avlade sa olika fran kvartingarna att det ar svart att jamfora, lite som Wrangler var inne pa - du rider kvittot.. typ. Men t.ex. sa ar sallan en klassisk pleasure form en ultimat form for en arab, deras halsar ar for hogt ansatta for att det ska vara "bra". Nu, om man inte andrat det, sa skall man inom WRAS bedomma formen ut efter hasten - alltsa att en arab ska ga som en arab med huvudet hogre i sin samling och inte som en kvarting.. sa finns styrkan och mjukheten i hasten sa funkar en arab for western pleasure i WRAS t.ex. Du kan nog gora lite som du vill med din hastaplutt egentligen, vad du kanner for att rida... Har over finns det ju andra "typer" av araber, reiningaraber som ar sma muskelpaket, cutting araber, pleasure araber som ser ut som.. eh ja.. barbiehastar. *duckar for flygande foremal* Ska se om jag kan ta mig till Royal Red i ar o slanga upp lite bilder, dar finns alla mojliga och omojliga varianter av araber och halv-araber som gor allt ifran klassisk dressyr till att dra vagn.