Vad letar ni efter hos hästarna beroende på inriktning?

cahs

Trådstartare
Nu har jag funderat rätt länge på detta med vilka kvalitéer som passar vilka inriktningar. Om ni vill ha en pleasurehäst, vad letar ni efter? Likaså hunter, western riding, reining, tidsgrenarna osv... Mer än stammen givetvis.

Jag har läst, googlat och undersökt lite men har inte kunnat sammanfatta det tillräckligt så jag hoppas ni kan hjälpa mig med detta!

Sv: Vad letar ni efter hos hästarna beroende på inriktning?

Stammen säger faktiskt väldigt mkt.

Eftersom det finns så många olika inriktningar inom western så blir det nästan som att de olika stammarna nästan blir som olika raser i sig. Så vill man ha en Cuttinghäst vilken jämförelsevis blir som en BC i hundvärlden så söker man en häst stammad för det. En Roper, en Pleasure, en Barrel/Pole osv.

Narurligtvis kan en stam som eg är avlad för en viss typ av användningsområde även ge en häst som kanske passar för annat men det är nog mera ett lyckoskott och hårt arbete i sådant fall.

Själv tittar jag först och främst på stammen. Vissa faller bort direkt eftersom de inte passar mina ridintressen. Därefter exteriören och temperamentet.

Temperamentet är väldigt viktigt. Skulle det vara en häst med extremt bra temperament men kanske en mindre avviklese i exteriören kan jag hantera det under förutsättning att det inte är en häst som skall avlas på utan endast vara ridhäst för mitt eget bruk.

Sen, som de flesta andra blåsta tjejjer som mig själv så får jag alltid för mig att jag skall ha en viss färg med visa tecken osv... men det slutar oftast bara med att jag kommer hem med en tråkigt brun utan tecken alls....:angel:

Kan jag så väljer jag bort ett vitt och ett färgat framben.

Men de säger ju att "en bra häst har ingen färg.."

mvh Eva

Det är ju egentligen självklart... Ungefär som halvblodens dressyrblod och hoppblod... Hur dum får man va... :angel:

Nu kom jag på hur jag ska uttrycka min egentliga fråga! Jag hoppas du/ni förstår den.

Min arab, han har ju ingen stam som visar vad han är avlad för. Så kan jag på något vis guidas genom hans färdigheter, svagheter, syn på livet för att hitta en passande inriktning?

Eller är det bara att testa?

Detta ämne kan man ju skriva längdmeter om men extremt kortfattat så är detta mina åsikter.

Om man tittar på en individ med tanken att den ska fungera till något specifikt och alltså inte för avel så är det i princip bara individen i sig som är viktig för mig. Alltså vilka förutsättningar har den att prestera det jag vill. Där är stamtavlan av underordnad betydelse, man kan inte rida på papper. Däremot kan man av stamtavlan utläsa vilka egenskaper som är avlade på och ej, och man kan få en uppfattning om vad som ligger för den specifika individen och vad som inte ligger för den. Men individen i sig är det viktiga.

Även om en häst har superstam är det inte säkert att rätt egenskaper faktiskt slagit igenom och det kan också vara så (vilket det ganska ofta är) att man avlat på fel individer -tex individer utan tillräckligt bra egenskaper MEN med toppstamtavla och/eller kombinerat helt fel linjer/individer med varandra (ofta av ren okunskap) och fått ett sämre resultat än vad namnen i stamtavlan vid första anblick avslöjar.

Kortfattat så tittar man ju på ganska olika egenskaper beroende på om man vill rida reining, pleasure, hunter, dressyr osv. Jag är inte så intresserad av reiniers, tids och kossehästar så jag vet inte vad specifikt man kanske tittar efter men mycket är ju detsamma.

Rent generellt för en reiner vill man väl se en kvick, vändbar häst som av naturen gärna sätter sig över bakhasorna när den vänder, den bör ha en bra galopp och flera växlar, traven /jogen är av underordad betydelse.

En pleasurehäst vill jag ha extremt balanserad i det naturliga, född med en rak topplinje där halsen inte är för kraftig, inte för högt, lågt eller brett ansatt. Jag vill ha medfödda bra gångarter utan för mycket aktion, svepande avslappnade rörelser. Själv bryr jag mig inte så mycket om storlek, bara det inte är för stort för det brukar kunna påverka rörelserna. Jag vill se en avslappnad häst som har alla önskvärda attribut naturligt.

På en hunter vill jag se en lite högre mer kvadratisk häst med mycket luft under om man säger så. Samma avslappnade topplinje och långt avslappnat svepande steg också utan aktion men med längd. De absolut mest typade hunterhästarna anser jag själv gör sig bäst i just hunterklasserna och inte så ofta i westerklasserna som trail, wr, hms osv.

En allrounder kan vara ett mellanting av ren hunter och ren pleasurehäst ofta med lite mer av det ena. dvs Allround engelsk eller allround western.

För grenar som tex western riding, trail, horsemanship, showmanship funkar de flesta hästar om dom är välridna och lättguidade. För western riding krävs naturligtvis en häst som har lätt för galoppombyten av naturen.
För trail är min personliga uppfattning att jag föredrar en pleasureavlad eller western allrounder.

För tidsgrenar hade jag nog tittat på racingblod, dvs snabba vändbara hästar och där det kanske inte gör så mycket om dom är lite heta.

Överlag vilket gäller alla typer är en korrekt exteriör, och det har mer med vinklar att göra än storlek, muskling osv. Man vill ha låga starka haser som hästen i det fria behåller under sig och samlar sig över, inte för rakt kors med hög svansansättning. En kortare underlinje än överlinje, inte för raka hasor eller kotor, inte krokhasig, bra djup i bålen osv osv. Bra exteriör är grundläggande för alla hästar och hästar kan ha korrekt exteriör fast se väldigt olika ut.

Psyket är naturligtvis viktigt på ALLA hästar.

Om man sedan utvecklar diskussionen till att gälla en potentiell/framtida avelsindivid blir den långt mycket mer komplicerad.....

Ang din arab så som sagt, visst kan man utläsa mycket av stamtavlan men inte allt. Du har ditt facit rakt framför dig, vad har din häst lätt för. Hur rör den sig i det naturliga, hur beter den sig, vilken gångart väljer den helst -är den explosiv, vänder på en femöring, gillar att raca runt i galopp eller jogga runt lite avslappnad och saktar av och stannar innan den vänder eller tar en volt tillbaka, hur byter den galopp i hagen -lätt och korrekt eller är den alltid lite sen eller byter först fram osv.
Hur är den byggd, styrkor och svagheter i exteriören?
När är den som mest tillfreds i ridningen, lungna skritturer, snabba galopper, på hoppebanan, i krånglig terräng där den får hitta bästa stället att sätta ner hovarna osv?

Prova lite olika grejer och se vad den har lättast för!

Väldigt intressant svar! Nu har jag lite att fundera på men har nog gissat mig fram rätt bra än så länge!

Varför ska de ha ett långt huvud? Eller missförstod jag vad hon sa? Är det för att hålla balansen bättre? :idea: Hahaha skämtåsido....

Hehe, jag vet inte, hon berättar ju inte riktigt varför hon gillar att han har långt huvud.. :D Utseende kanske? Min Sune har långt huvud (och många andra likheter..), så det är väl bra.. haha! :p

Bra poänger överlag men en del rena faktafel hittade jag på den sidan (tex ang registrering av crop out som paint, men jag antar att sidan är gammal och inte uppdaterad på några år)

Vill bara å det starkaste vända mig mot detta:

"och vinkeln i hasen gärna så rak som möjligt," :crazy:

Ja hasen ska vara stark och inte för vinklad eller krokig men en del linjer av quarterhästar inom alla typer uppvisar numera fruktansvärda hasor -spikraka och extremt ohållbara! Hellre åt det rakare hållet än tvärtom absolut (och tom gärna) men ingenting får gå till överdrift och uppfödare genom åren har verkligen lyckats gå bananas med vissa grejer :grin: Så jag vill bara kommentera den meningen på den länkade sidan!

Här är ett Exempel där "vinkeln i hasen är så rak som möjligt" :eek:

Senast ändrad:

Shit! Det absolut VÄRSTA jag sett! :crazy:
Hasorna vinklar ju sig nästan åt fel håll!
Huuuuuuur tänker man här? Varför måste allting gå till det yttersta?

Bra fråga! Att det alltid måste gå överstyr???

Ah, du med... (Missade)

Visst, hasorna är direkt faktafel, men även vad du skall titta efter rent
exteriört för övrigt. Jag är nästan lite impad över hur många fel man kan
få in om en sak vars överskrift är "Allt om".
Lite kusligt faktiskt.

Jag kollade inte så noga :o

Bara ögnade igenom den första sidan det länkades till och hetsade upp mig över raka hasor sedan måste jag erkänna att jag inte läste längre....

*darrar med underläppen*

fy faaaaaan vilken acklig bild! URK!

varfor allt ska ga till extremt? For att nagon far for sig nagot, "den manniskan vann pa en san hast - dar ar skillnaden (som den personen ser) da ska vi gora/avla sa" o sen eskalerar det. Eg. samma sjuka som gar i brostforstoringar eller vissa varmblodsuppfodare som avlar stor fram - liten bak for att det blev meriterat nagonstans o sa fastnade det.. typ.

TS

For oss/mig ar det ganska enkelt egentligen, vi kor pa basic krav for ridbara hastar - vettigt ansatt hals, raka, starka torra ben fram, vettiga vinklar bak. Sen ar det val eg upp till var och en ang vad som ar "Vettiga" vinklar. Sen ar massa och storlek ratt viktiga for oss med, vara bebisar kommer Troligen bli for sma for en hel den av roping jobben vi gor - pa Red verkar det kunna bli lite touch and go, han ar storre i typen an vad Baby ar sa fortsatter han sahar sa kommer han nog funka for allt emedan Baby inte kommer "utsattas" for tung roping - t.ex. kossor, utan hallas till kalvar och mindre ett ars stutar. ..vilket passar mig finfint.. *vissel* Har man en fungerande ridhast exterior pa sina hastar sa ger det ju en mer all round hast i sig sjalv, Hammers kommer aldrig kunna se ut som en fin pleasurehast - han ar helt fel byggd.. arligt talat sa ar han helt fel byggd for jattemanga saker, halsen ar hogt ansatt, han ror sig alldeles for "boingy", for rak bog, och, vet inte hur jag ska uttrycka det har sa det later vettigt, men for mycket "kort och uppat" for att egentligen vara en bra hast for oss. For mkt energistjalande rorelser och for lite Frammat i coctailen. Nu vet ingen riktigt VAD det ar i den hasten, han ar en av vara mysko grades, snabb gissning ar tennesee walker med lite drafties o en gnutta quarter, men det ar bara gissningar. Han ser jakligt rolig ut...

Nagot som ar viktigt for mig ur ren ridhastsynpunkt ar kort rygg - herr guls rygg ar for lang for att vara en optimal ridhast, annars gillar jag var han har sina kroppsdelar utover det. Jace och Jack ar mer typen av hast vi egentligen vill ha, inte jattehoga - men maffiga, rejala rumpor, mycket motor, djup bra bal, snabbvanda.

Jace
ponies019.jpg

Joe
ponies013.jpg

2 hastar jag tycker ar ganska lagom och ganska klassiska i vad vi letar efter. Har ingen riktigt vettig bild pa Jack eller Yeller.. och de har bilderna ar ju knappast ultimata heller, men de ger iaf en liten hint.. tycker jag..

Sen gallande araben - araber ar ju avlade sa olika fran kvartingarna att det ar svart att jamfora, lite som Wrangler var inne pa - du rider kvittot.. typ. Men t.ex. sa ar sallan en klassisk pleasure form en ultimat form for en arab, deras halsar ar for hogt ansatta for att det ska vara "bra". Nu, om man inte andrat det, sa skall man inom WRAS bedomma formen ut efter hasten - alltsa att en arab ska ga som en arab med huvudet hogre i sin samling och inte som en kvarting.. sa finns styrkan och mjukheten i hasten sa funkar en arab for western pleasure i WRAS t.ex. Du kan nog gora lite som du vill med din hastaplutt egentligen, vad du kanner for att rida... Har over finns det ju andra "typer" av araber, reiningaraber som ar sma muskelpaket, cutting araber, pleasure araber som ser ut som.. eh ja.. barbiehastar. *duckar for flygande foremal* Ska se om jag kan ta mig till Royal Red i ar o slanga upp lite bilder, dar finns alla mojliga och omojliga varianter av araber och halv-araber som gor allt ifran klassisk dressyr till att dra vagn.

Nu hänger jag ut mig lite då jag alltid glömmer bort att fråga tränare och kunnigt folk när jag träffar dem på plats.

Om jag vet med mig att jag har en bra grundsits (när det gäller och jag är på tipp topp!) och min häst inte har de bästa gångarterna, då ökar mina chanser till placering om jag rider i grenar där jag som ryttare bedöms mer än hästen? Typ Horsemanship?

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 246
Senast: Sasse
·
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 712
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 533
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
6 249
Senast: LaMagia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar