Vad kostard et att ha en häst på foder??

M

Maja88

Hej
Jag funderar på att ha en häst på foder. Än så länge är jag bara på funderar stadiet men vill veta lite kring hur mycket det kan tänkas att kosta. Jag tycker att det borde vara lite billigare att ha en häst på foder än en ha en egen häst.

Jag bor utanför en liten stad i Småland. Den hästras jag är intresserad av är island. Jag har till än början tänkt att ha hästen i ett närbeläget stall och det behöver inte vara några lyxigheter som ridbana utan jag vill kunna ha tillgång till box allternativt lösdrift, att man hjälps åt med fodring och in- ut släpp (så att inte ala varje dag släpper ut sina egna hästar).

Vill på sikt köpa häst men vill först testa genom att ha en häst på foder vad det innebär att sköta en häst 365 dagar om året oavsett om det är en underbar vårdag eller en vintermorgon med -15. Jag har haft sommarhäst när jag var yngre och sedan gått på ridskolan. Nu går jag på ridskola och ska även ta privatlektioner på ett islandshästställe för att komma in mer i att rida islandshäst och sedan även för att få kunskap kring foder och sjukdomar.

Hoppas ni fått en bild av vad jag vill och att ni kan hjälpa mig. Kanske är det till och med någon som fudnerar på att hyra ut sin häst på foder om en år eller sådär? Någon som kanske planerar att bli gravid och då inte vill/kan rida under graviditeten och de första månaderna.

Tacksam för alla tips och alla hjälp.

//Maja
 
Sv: Vad kostard et att ha en häst på foder??

Kul att du är i skaffa foderhäst tankar :-) men:

Nej varför skulle det vara billigare? Hästen ska fortfarande ha mat, skos, vaccinationer, omvårdnad allmänt mm. Det blir inte billigare för att man har den på foder..? :confused: Ock nästan alltid får fodervärden stå för alla veterinärkostnader också och inte ägaren.

Vad som skulle kunna vara billigare är om ägaren står för försäkringen och inte fodervärden. Så har jag/vi gjort när jag haft foderhästar.

Men annars kommer du inte billigare undan för att det är en foderhäst.
 
Sv: Vad kostard et att ha en häst på foder??

Som fodervärd är den enda kostnaden du slipper, inköpet av hästen.

Annars är det nog i regel så att FV står för alla hästens kostnader i övrigt.
 
Sv: Vad kostard et att ha en häst på foder??

Kostnaden är den samma oavsett du har en häst på foder eller om du äger den själv, det enda du slipper är kostnaden för köpet av hästen o ev. försäkringen, om du hittar en hästägare som står för den
Fodervärden står för samtliga kostnader för hästen så som stallplats, foder, skoning, veterinär osv.
 
Sv: Vad kostard et att ha en häst på foder??

Det som är billigare är väl att ägaren oftast står för försäkringen, annars så är det alla kostnader förutom inköpet då.

Är det billigare du vill ha så kanske medryttare är mera lämpligt?
 
Sv: Vad kostard et att ha en häst på foder??

Jag måste få säga emot er som sagt att fodervärden måste stå för alla kostnader (utom möjligtvis försäkring). Jag och ägaren till min foderhäst har gjort upp att vi delar på ev. veterinärkostnader, vilket gör ju att det blir billigare. Detta hör ju dock till ovanligheten, men jag vill bara säga att det inte MÅSTE innebära att man står för alla kostnader när man är fodervärd. Det kan ju vara förhandlingsbart :)

Priser för att ha häst verkar kunna variera väldigt mycket beroende på vart man bor och vad man hittar för ställe att ha hästen på. Hovslagare kostar olika beroende på vad som behövs. Min ena har t.ex. ringskor med sulor och behöver skos var sjätte vecka medan den andra i vintras gick 18 veckor utan verkning. Det spelar ju givetvis också roll om hästen blir skadad/sjuk. Håller den sig frisk behöver den bara träffa veterinär när den ska vaccineras (1 gång/år och för mig med 2 hästar som vaccinerades mot stelkramp gick det på cirka 1000 kr). Är oturen framme kan det dock bli väldigt dyrt :/

Ang. hö/hösilage/ensilage så beror ju det på vad man hittar för leverantör. Kanske har stallägaren och då behöver man inte betala för något leverans (vilket jag nog tror man behöver annars). Här omkring kostar hö runt 1,5-2 kr/kg har jag för mig.

Jag tycker att foderhäst är ett väldigt bra alternativ innan man vet om man verkligen vill/klarar av att ha häst. Jag tänker att man då också alltid kan vända sig till ägaren om man har problem med något.
 
Sv: Vad kostard et att ha en häst på foder??

Ja det är nog inte så ofta som det sker, te x skulle jag inte själv vara med och betala på en veterinär räkning pga te x kotledsinflammation om fodervärden ridit och haft hand om hästen själv. Det får helt och hållet falla på fodervärdens lott.
 
Sv: Vad kostard et att ha en häst på foder??

Som de flesta menar, det kostar normalt lika mycket att ha foderhäst som andra hästar, ibland står ägaren för hela eller delar av försäkringen och viss veterinärkostnad. Med islandshästar så är det fortfarande så att det inte är helt lätt att hitta foderhäst, åtminstone inte om man inte kan klara problemhästar, utbildning/inridning av unghäst eller man vill ta sig an en pensionär eller en häst som ska stå kvar i nuvarande stall. Har man kontakter och/eller erfarenheter är det givetvis lättare och givetvis kan man ha tur.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejhej! Nu behöver jag lite hjälp ifrån alla er kunniga Bukisar :) Jag har hela mitt liv varit väldigt hästintresserad och ridit på...
Svar
7
· Visningar
1 049
Senast: mattson
·
Övr. Barn Hej. Fågan står i rubriken. Ska bli mamma i början av juli, och har då lite funderingar kring hur jag ska göra med min häst...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 429
Senast: Glen_Grant
·
Ekonomi & Juridik Vet inte om denna ligger under rätt rubrik men jag testar:) Jag är en student (har tre terminer kvar på utbildningen) och jag har...
2
Svar
20
· Visningar
2 667
Senast: WBanna
·
A
Hästhantering Jag skulle vilja få många snabba svar här :) Vi har köpt två hästar till vår gård och båda skulle komma hem i helgen. Den ena skulle vi...
2
Svar
38
· Visningar
5 204
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp