vad kostar butta?

F

Fantasi

ja, nu har equterapeuten varit ute, det enda han kunde hitta var stel och öm halsmuskel på ena sidan, orsakat av att han belastar en a fram mer än det andra (är halt vid böjprov på båda) och att han ömmar en hel del vid palpering av höftleden hb. dock är det vänster bak han är synbart halt på, fast veterinärerna hittar inte hältan..

han är sprutad med kortison/dmso vid höftled och halsmuskel och det som sedan står på tur är en period på butta.

men var kostar butta? ni som har erfarenhet..och hur lång brukar behandligstiden vara? ges det med foder eller? en eller flera ggr om dagen?

Sv: vad kostar butta?

en pkt. kostar 291.50. det är 20 dospåsar. första dagen ger man 1 påse per 100 kg, sedan hälften. hur länge beror på varför hästen får det. det ges i fodret eller blandas med tex. lite vatten i en spruta och sprutas in i munnen (många hästar äter inte om man lägger det i maten). dagsdosen delas upp på mellan 1-3 ggr/dagligen.

är inte butta receptbelagt? Vet. skrevv iafa ut butta till min häst. Han fick det i 15 dagar 2 ggr/dag. Skulle ges i maten men då han inte åt det så blandade vi med vatten och gav i en spruta.

har för mig att vi fick betala runt 800 kr.

jo, den ligger på recept och det är livstids karens.

livstids karens.

Måste bara göra en liten förtydling, det är livstids slaktkarens, hästen får alltså inte gå till livsmedel om man behandlat med butta, även om den slaktas 10 år efter behandlingtillfället. Däremot är det bara 14 dagars karens för tävling, kan ha fel på exakt antal dagar här men ville bara klargöra så att ingen missuppfattat det du skrivit ang livstids karens och tolkar det som karens för tävling el dyl.

:o givetvis menade jag slaktkarens. tänkte hälften och skrev hälften :o

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 941
Senast: Jamtland
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 202
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 072
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 955
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Snabbmat?