Vad kollar dom på besiktningen egentligen?

EjanKolifejan

Trådstartare
Då jag aldrig själv vart med med släpet på besiktning så undrar jag vad det är dom kollar egentligen?
Bromsar antar jag, men mer?
Jag har ett gammalt tranesläp här hemma, från 73, som pojkvännen använder till att köra skräp och virke i, besiktad UA i slutet av våren, trots att handbromsen är väldigt rostig.
Men visst antar man att det skall gå att köra utan någon större fara när det är besiktat UA för bara någon månad sedan?
Igår när han skulle koppla på släpet och dra ner handbromsen så lossna hela alltet:crazy: Han stod alltså med handbromsen i handen. Så bra var den!!!
Är ju väldigt glad över att jag inte kört hästen i den iallafall kan man ju säga...

Kollar dem inte handbromsen på kontrollbesiktningen?:confused:

(OBS, kan tillägga att hade vi vetat att handbromsen var riktigt SÅ dålig som det visade sig igår hade vi givetvis inte använt släpet alls!)

Senast ändrad:
Sv: Vad kollar dom på besiktningen egentligen?

Bromsverkan kontrolleras, Ljus och de skall kontrollera golvet på hästsläpen också, kulkopplingen, eventuellt glapp i påskjutsanordningen.
Dock kontrollerar dom inte om handbromsspaken är rostig eller inte, fungerar bromsarna kan spaken vara hur rostig som helst egentligen. Bara det fungerar vid besiktning. Spaken har inget med släpet körduglighet att göra, bromsarna fungerar ändå när man kör med släpet, dock kan du inte bromsa släpet när du parkerar det efter att du kopplat loss släpet.

Fyller på med att de kollar skicket på hjulaxlarna och även de bärande balkarna undertill.

Tack! Jättebra svar, nu blev allt mycket klarare för mig!
Men kollar dem verkligen golvet? Har hört av flera stycken att dem INTE kontrollerar golvets skick på en besiktning? Hur är det egentligen?

Dom skall kolla golvet på hästtransporterna men viss bilprovningar är lite slappa med det, här i Falkenberg och i Halmstad är dom stenhårda på det.

Är du säker på att de skall kolla golvet?
När jag har frågat på bilprovningen (i och för sig för en handfull eller fler år sedan) så har de sagt nej - det ingår inte, men vi tittar ibland ändå. Själva golvet räknas inte som en trafikfara om det ruttnar/oxiderar (eller vilket material det nu är) sönder och en hov går igenom (ve och fasa). Däremot är de noga med de bärande balkarna som gör att lasten kan trilla igenom helt och hållet.
Lite dubbelmoral, men så förklarade bilprovaren till mig (Gislaved vill jag minnas att det var förresten).
Vi får kanske maila/ringa och fråga och få ett glasklart svar - en gång för alla? :)

När jag har frågat på bilprovningen (i och för sig för en handfull eller fler år sedan) så har de sagt nej - det ingår inte, men vi tittar ibland ändå. Själva golvet räknas inte som en trafikfara om det ruttnar/oxiderar (eller vilket material det nu är) sönder och en hov går igenom (ve och fasa). Däremot är de noga med de bärande balkarna som gör att lasten kan trilla igenom helt och hållet.
Lite dubbelmoral, men så förklarade bilprovaren till mig (Gislaved vill jag minnas att det var förresten).
Vi får kanske maila/ringa och fråga och få ett glasklart svar - en gång för alla? :)

Jag har fått precis samma svar som du, att det är de bärande balkarna som kollas, inte golvet. Men de brukar vara snälla och kolla golvet om man ber dem!

Har frågat bilprovningarna här i närheten och de säger att de skall kolla golven, däremot så åligger det inte dom att kolla väggarna. Golvet är precis som balkarna lastbärande så det kollas, sen är det nog olika från bilprovning till bilprovning på hur hårda de är i bedömningen på golvet, här i Falkenberg och Halmstad vet jag att de är hårda på golvets skick.

Har frågat bilprovningarna här i närheten och de säger att de skall kolla golven, däremot så åligger det inte dom att kolla väggarna. Golvet är precis som balkarna lastbärande så det kollas, sen är det nog olika från bilprovning till bilprovning på hur hårda de är i bedömningen på golvet, här i Falkenberg och Halmstad vet jag att de är hårda på golvets skick.

Det kanske är olika från transportmodell till transportmodell hur pass bärande golvet är?

Ringde bilprovningens tekniker och frågade, de skall kolla golvet noga i hästtransporterna, så sa teknikerna till mig. De skall vara noga med detta och inte bara bärande balkar.

Ett golv är alltid lika bärande oavsett modell du har, balkarna under sitter som en förstärkning och för att hålla ihop släpets ram.

Ett golv i en transport är alltid bärande oavsett modell.

Det kanske är olika från transportmodell till transportmodell hur pass bärande golvet är?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Alternativ till försäkring
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Tillbaka