vad kan man göra åt mjäll?

lovehorses

Trådstartare
Min finnhäst har mjäll och det visar sig mest nu när hon lossar vinterpälsen. Hon får klåda under manen, det blir väl så kompakt där under att det kliar. Hon kliar bort pälsen så att det blir kala fläckar.
Märker mycket av mjällen då hon har vintertäcke på sig och då räcker det med bara några timmar som hon har det på sig.
Finns det något som kan hjälpa måt klådan? förra året satt jag på helosan det hjälpte lite. Funderar på att massera in olivolja i pälsen, vad säger ni om det?
Finns det något som man kan ge i tex maten för att förebygga det? (örter)

Tacksam för svar!

Sv: vad kan man göra åt mjäll?

Det låter nästan som pälsätare?? Det får någon av mina hästar varje år, vid den här tiden, o de har inga täcken på sej.

Pälsätare kan se ut som mjäll. Jag har gjort så, att jag rakat av där pälsätare sitter, som tur är blir det ofta under manen så det syns inte så mycket när man rakar så där. Därefter har jag på Frontline - det som man köper på apoteket, pipetter mot fästingar, löss etc för hundar o katter. Frontline finns oxå i en flaska som man sprejar på, jättebra om man har fler hundar o katter o även hästar som får pälsätare på vintern :-)

Upprepa efter en vecka med att spreja på o ha koll om det dyker upp fler ställen. Har tyvärr en som fått det på korset o vid svansen o ett sto hade över ögonen - där rakar man ju inte t ex. Vill man inte ta till Frontline kan man köra med grönsåpe-kuren. ta grönsåpa, någon dl och en liten skvätt vatten i o gno ut på det helst rakade stället.

Av någon anledning är det grönsåpan som funkar bäst även om gulsåpa är samma sak.

babyolja ;) gjorde susen på min å bli tvättad med det iaf.... jag hittade ingen ren olja så jag köpte bara en duschcreme å avnände det istället... hur bra som helst!
Med ren olja ska man blanda ut det med vatten å sen gnugga in i pälsen har jag för mig :)

Såvida det "bara" är irritation (och inte pälsätare) tycker jag att Aloevera Vet.formula hjälper superbra. Har det till svampliknande åkommor, försvinner på ett par dagar (både till hund och häst).

Skönt att ha själv också, när man får svamp i underredet (fast då tar jag gellyn) ;)

Testa mjällshampo från apoteket typ Selukos..... Det funkade för mig.

Tvätta hästen å av med täcken!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har en islandshäst på 11 år och förra sommaren så upptäckte vi att han har fått sommarexem. Vi började behandla så gott vi...
2
Svar
23
· Visningar
4 538
Senast: linda93
·
Hästvård Min shettis hade redan när jag köpte henne i augusti 2011 problem med klåda, då var de dock lindriga och försvann när jag behandlade med...
Svar
4
· Visningar
2 455
Senast: Boj
·
H
Hundhälsa Den andra hunden på gården här, inte min Frida utan Loka togs till veterinär för 2 månader sedan då vi trodde hon hade fått skabb. Blev...
Svar
7
· Visningar
2 881
Senast: Hjalti
·
J
Hästvård Vad gör man när inget hjälper:confused: Har en nordsvensk åring som för ett par månader sedan började klia sig på halsen, sedan spred...
Svar
11
· Visningar
2 086
Senast: Prick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka