Vad kan man äta som är blått eller gult?

Andromedae

Trådstartare
Snart är den underbara dagen här igen - barnet ska ha födelsedagskalas! :D

I år har det önskats Miniontema. Jag ser då framför mig ett kalasbord med blå och gula saker. Mango, lemonad, andra gula grejer typ godis och bananer.

Men blått då? Efter blåbär tog min inspiration slut. Maten kommer att ätas av vuxna också, så det får gärna vara ätbart och inte bara blått.

Finns ju potatis som är blå. Får du inte tag på den, vanlig potatis och lite hushållsfärg. Så kan man färga spagetti också tex. Blå glass finns ju också. Smurfglass kallas den här.

Kan du dra blåfärgen mot lila så finns det en del frukt och grönsaker att välja mellan (tomat, morot, rödbeta, kål, sallad, vindruvor, plommon). Är ju ganska långt ifrån den minionblåa färgen men jag vettekatten om den alls går att finna i mat (om man inte vill färga maten alltså)...

I år har det önskats Miniontema. Jag ser då framför mig ett kalasbord med blå och gula saker. Mango, lemonad, andra gula grejer typ godis och bananer.

Men blått då? Efter blåbär tog min inspiration slut. Maten kommer att ätas av vuxna också, så det får gärna vara ätbart och inte bara blått.

Det är ju inte mycket mat som är blå - blåbär och björnbär t ex är ju snarare lila/svarta.

Jag hade satsat på gul mat och dryck, och blå dekorationer/tallrikar/servetter etc. Då blir ju bordet blått och gult utan att maten behöver vara det.

Nu myser jag lite, jag har en bok med vardagsfilosofiska experiment och ett av dem är att söka efter blå föda. Det finns ingen, inte ens blåbär är ju faktiskt blå :D

Nu myser jag lite, jag har en bok med vardagsfilosofiska experiment och ett av dem är att söka efter blå föda. Det finns ingen, inte ens blåbär är ju faktiskt blå :D
Kanderade violer kanske? Eller blå hummer

2040625963.jpg

Gurkörtsblommor. Det är allt jag kommer på. De är väl iofs mer dekorativa, men klart ätbara. Om man samlade massor skulle man kunna göra en sallad bara på dem.

Den är ju fortfarande blå föda. Tänkte som svar till boken alltså. Vet inte hur den blir kokt. Eller om den är rå på bilden för den delen.

Det finns blå kräftor också
Den ser levande ut på bilden, den verkar sitta på en brygga. Blå räkor är inte blå när man kokt dem. Jag har gjort ett ofrivilligt experiment med en akvarieräka som satte sig på lysröret, de blir röda som kokta. Jag tänkte att det kunde vara samma med hummern - det är väl en filosofisk fråga kanske, men kan man säga att maten är blå om den inte är det när man äter den? För rå hummer brukar man väl inte äta?

Blå kongo (potatisen) är väl ändå blå? Den brukar visserligen ha lite olika nyans men jag ser den nog som blå.

Den ser levande ut på bilden, den verkar sitta på en brygga. Blå räkor är inte blå när man kokt dem. Jag har gjort ett ofrivilligt experiment med en akvarieräka som satte sig på lysröret, de blir röda som kokta. Jag tänkte att det kunde vara samma med hummern - det är väl en filosofisk fråga kanske, men kan man säga att maten är blå om den inte är det när man äter den? För rå hummer brukar man väl inte äta?
Som sagt filosofisk fråga. En frukt som har rosa skal men vitt innehåll, får den inte räknas som rosa föda då? En torkad viol som ändrar färg, får den inte räknas som föda då? Jag tycker nog det räknas.

Som sagt filosofisk fråga. En frukt som har rosa skal men vitt innehåll, får den inte räknas som rosa föda då? En torkad viol som ändrar färg, får den inte räknas som föda då? Jag tycker nog det räknas.

På ett barnkalas ska det nog vara den tänkta färgen när det ligger på serveringsfatet.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter
  • Häst som stannar
  • Uppdateringstråd #2

Omröstningar

Tillbaka