Vad kan detta vara?

Widerberg

Trådstartare
Var uppe på betet för att tittat till hästen precis och upptäckte någon form av svullnad på undersidan av magen.
Det är ca 15 cm brett, och säkert 2 dm långt. I främre delen är det som tjockast och bredast, sen smalnar det av bakåt.
Ganska hårt, inte direkt "svampigt" men trycker man på den så blir det märke efter fingret, inte varmt och inte ömt heller. Hästen äter normalt, inte uttorkad men ser lite matt ut i ögonen. Tempade henne dock inte.

Tog två kassa bilder med mobilen
Från sidan
Bild-0207.jpg

Underifrån
Bild-0208.jpg

Är det något man bör oroas av? :crazy:

Sv: Vad kan detta vara?

Min förra häst hade en liknande svullnad och jag gissade då på att det var ett insektsbett. Det var ungefär lika stort som en handflata. Finns ju en hel del irreterande bitande djur nu.

Ha koll på det och kolla tempen. Kan också vara ett infekterad sticksår.

Min häst hade exakt en likadan svullnad förra sommaren, jag tog ut veterinären som tittade på hästen och hon sa att han blivit biten av något och fått en kraftig reaktion på bettet, det tog nog nästan en vecka innan hela svullanden var borta, men den försvann lite för varje dag som gick.
Hoppas det ordnar sig får din pålle oxå :)

Fettvalkar??:angel: nej,jag vet inte riktigt,men förra sommaren fick min ponny sånna saker under magen på båda sidor,och då sa min kompis att det var fettvalkar!

hehe,han har det fortfarande...:angel:

För hoppas att det bara är det isf.
Hon har dock aldrig under alla år reagerat särskilt kraftigt på något bett.

Pernilla_: Hon må vara fet :D Men nån fettvalk är det inte :p

Det troligaste är att det är en reaktion på t ex knottbett, men på bilden går det inte att skilja från sk ventrala ödem (vätskeutgjutningar) som beror på proteinbrist i blodet. Orsaken kan vara parasiter som skadar tarmslemhinnan och stör näringsupptaget, tarmskada av annan genes, leverskador mm. Om hästen mår bra fö är det inte så sannolikt, men håll lite koll på allmäntillståndet!

Om du trycker in ett finger i bulan, hur känns den då? Skalpig, som modellera?

Det där lät :crazy:. Nej som sagt, hon är sig själv i övrigt. Lite trött i ögonen bara.

Modellera beskriver den nog rätt bra ja.

Liknande trådar

Q
Hästvård Hej Alla Jag och min lipizzaner Qalle har verkligen haft ett tufft snart första år, Det började med eksem och sår på undersidan...
Svar
1
· Visningar
741
Senast: lady_vip
·
Hästvård I onsdags förra veckan opererades min häst, och när jag hämtade henne nästa dag gick hon inte riktigt bra, korta steg, speciellt neråt...
Svar
8
· Visningar
1 955
Senast: snofflan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka