Vad kan detta vara?

T

Tussy

Köpte en liten korsningsponny för ett tag sedan och nu idag när jag var ute i hagen hos henne så ser jag när hon går och betar att när hon lyfter upp höger bakben så hakar det upp sig när hon tar ett steg fram. Jag provar också att lyfta upp benet och då blir det alldeles rakt och sen snärtar det till och benet böjer sig. Jag kan tillägga att hon är 4 år och jag veterinär bes. henne inte när jag köpte henne vilket jag kanske får ångra nu. Någon som vet vad detta är?:confused:

Sv: Vad kan detta vara?

kan vara patella upphakning, går att operera

Låter som patellaupphakning(knäskålsupphakning) på din beskrivning....Ponnyn kan ofta fungera bra trots detta...
Dock kan det opereras vid svåra fall,men oftast kan man förebygga/lindra besvär med rätt träning och muskeluppbyggnad..

Partella upphakning låter det som. Motion är a och o när det gäller upphakningar, en del säger att tillskott av b-vitaminer oxå ska vara bra

Min häst gör likadant(är patella). Köpte henne som 4-åring. vetbesiktigade men det upptäcktes inte. Åkte tillbaka till veterinären som ansåg att det var ett dolt fel, vi gjorde då en muntlig överenskommelse med tidigare ägare att hon skulle stå för stallplats, foder samt alla kostnader om vi valde att operera det året. Vi ville nämligen behålla.

Det krävs sällan operation. Patella gör inte ont för hästen på något vis och man kan nyttja den ridmässigt fullt ut om den inte fastnar så illa att den har svårt att komma loss(man måste backa loss hästen el likn). Ibland växer det bort och annars går det att lindra genom att man bygger muskler. Klättring är super!

Min häst är idag 7 år. Hon tävlas i både hopp och dressyr. Hakningarna kommer i perioder, hon kan inte vila från ridning utan rids åtminstonde 6 dar/vecka året om. ibland är det värre, ibland bättre men hon fastnar aldrig helt och därför har jag valt att inte operera. Känns som en onödig risk. Har pratat med flera veterinärer som håller med.

ibland är det värre, ibland bättre men hon fastnar aldrig helt och därför har jag valt att inte operera. Känns som en onödig risk. Har pratat med flera veterinärer som håller med.

Varför skulle det vara en onödig risk att operera patellan?

Jag lät operera min travare i båda bak. Det var grav patella på ena sidan. Det var svårt att backa loss det också. Hon fungerade alldeles utmärkt efteråt, hon travade obehindrat och hade aldrig några problem. Hon fick dessutom två föl.

Jag har haft ponny med lätt patellaupphakning. Det är inte ovanligt att de får det om eller när de växer mycket (vår var en unghäst). Vi pratade med olika vet och fick rådet att försöka få till bra muskler varför vi då började promenera i naturen (jag på marken alltså) och gärna i uppförsbackar. Vi fick också rådet av div olika pers att ge extra B-vitamin.
Sedan hade vi den ofantliga turen att när vi bytte hovslagare verkade han pållen liiite oftare än tidigare samt att han kunde verka så att hoven lättare rullade över liksom varpå upphakningen helt försvann. Dock ska påpekas att ett par dagar innan ny hovvis-tid kunde det visa sig igen. Själva verkningen gjorde allså pållen symptomfri. :bump:
Annars har jag hört att operation kan vara ett alternativ men det är väl alltid gott att försöka och se om det går utan.

Det är inte ovanligt att unghästar får hakningstendenser om tån blir för lång. Anlita en bra hovis och, om inte tån är kort redan, be honom korta den. HH

...låter som ett fall för en veterinär att ta tag i. hitta någon bra du kan diskutera med!
hoppas det går bra med pållen!

En del unghästar har patella medan de växer!
men "växer" bort sedan.
Men prata med vet. operation är att rekomendera så blir ni av med problemen för alltid.

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
999
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 581
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 334
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 872
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka