Sv: Vad kan detta vara?
Min häst gör likadant(är patella). Köpte henne som 4-åring. vetbesiktigade men det upptäcktes inte. Åkte tillbaka till veterinären som ansåg att det var ett dolt fel, vi gjorde då en muntlig överenskommelse med tidigare ägare att hon skulle stå för stallplats, foder samt alla kostnader om vi valde att operera det året. Vi ville nämligen behålla.
Det krävs sällan operation. Patella gör inte ont för hästen på något vis och man kan nyttja den ridmässigt fullt ut om den inte fastnar så illa att den har svårt att komma loss(man måste backa loss hästen el likn). Ibland växer det bort och annars går det att lindra genom att man bygger muskler. Klättring är super!
Min häst är idag 7 år. Hon tävlas i både hopp och dressyr. Hakningarna kommer i perioder, hon kan inte vila från ridning utan rids åtminstonde 6 dar/vecka året om. ibland är det värre, ibland bättre men hon fastnar aldrig helt och därför har jag valt att inte operera. Känns som en onödig risk. Har pratat med flera veterinärer som håller med.