Vad kan det vara??

Sv: Vad kan det vara??

Det hade min häst också en gång, mindre knöl som växte men sedan försvann. Jag höll bara den under uppsikt hur den förändrades. Vet inte alls vad det kom sig av.

Om knölarna växer skulle jag ringa vet. Kan vara någon sjukdom såsom cancer.

Det kan vara melanom (även kallat skimmelsjuka). Denna tumörform drabbar i synnerhet skimlar, men även andra färger kan drabbas.

Det kan också vara en reaktion på insektsbett av något slag. Avvakta en tid och se vad som händer. Om de inte försvinner - kontakta veterinär för diagnos.

Om det blir variga/kladdiga sårskorpor på efter ett tag så kan det vara en reaktion på för mycket protein. Mitt gamla halvblod fick en proteinchock för ett antal år sedan som började i svansen.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har en rund knöl bakom örat, spottkörteln?, som svullnar upp och smärtar emellanåt och gjort så då och då under ett par år. Inte...
Svar
19
· Visningar
684
Senast: Badger
·
Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 275
Senast: Blyger
·
Hästvård Hej! Har en valack som har en tendens att få gaskolik. Vi har testat allt, verkligen allt. Men ibland smäller det till utan förvarning...
Svar
0
· Visningar
238
Senast: Mary_Oh
·
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 624
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka