Vad heter föreningen som registrerar tyska ridponnyer?

Pazuzu

Trådstartare
Ja, som rubriken lyder? Och vad har de för hemsida? Kan inte hitta något när jag googlar.:(

I Tyskland är det som gäller, om det inte framgick.

Sv: Vad heter föreningen som registrerar tyska ridponnyer?

Det finns inte endast en förening som gör det, utan varje förbund registrerar ponnyer. Det beror bla på vilket förbund stoet och hingsten tillhör. Det finns alltså ponnyer som tillhör Hannoveraner, Westfalen, Holstein, Rheinland, osv, osv... Vet du vad ponnyn är registrerad som?

Aha, det är så det ligger till.:idea: Tyckte det var verkligen mysko att jag inte hittade någon förening...

Jag vet tyvärr inte hur ponnyn är registrerad, mer än att den är född 1999 och efter Top Nordpol. Det kanske går att köra uteslutningsmetoden om det är så att hingsten inte är godkänd i alla förbunden?

Grejen är att jag skulle vilja maila föreningen den är registrerad i för att få veta moderns härstamning. Jag har tyvärr inte kunna googla mig till den. Morfadern uppges vara Nantano, men då han är far till Top Nordpol antar jag att man har förväxlat farfar/morfar, vilket brukar vara vanligt hos dem som inte är så säkra på hur man skriver ut härstamningar.

Aha, det är så det ligger till.:idea: Tyckte det var verkligen mysko att jag inte hittade någon förening...

Jag vet tyvärr inte hur ponnyn är registrerad, mer än att den är född 1999 och efter Top Nordpol. Det kanske går att köra uteslutningsmetoden om det är så att hingsten inte är godkänd i alla förbunden?

Grejen är att jag skulle vilja maila föreningen den är registrerad i för att få veta moderns härstamning. Jag har tyvärr inte kunna googla mig till den. Morfadern uppges vara Nantano, men då han är far till Top Nordpol antar jag att man har förväxlat farfar/morfar, vilket brukar vara vanligt hos dem som inte är så säkra på hur man skriver ut härstamningar.

Det är säkert så att Nantano är farfar och inte morfar, ja. Har du provat att leta efter hästen på www.allbreedpedigree.com eller på www.paardenfokken.nl? Det är inga kontrollerade sidor, men man kan ändå ofta hitta information där. Lycka till :)

Om du har det tyska registreringsnumret står några av de första siffrorna för vilket förbund ponnyn är registrerad i. Har du ponnyn här? i så fall kan du ju se vilket brännmärke den har.

Top Nordpol verkar vara registrerad i Westfalen. Sen kan han ju vara godkänd i flera förbund. Men du kan ju alltid börja där. Jag har själv varit i kontakt med just det förbundet och de var väldigt vänliga och hjälpsamma.

Tyvärr har jag inte tillgång till reg.numret, men nu när du nämner brännmärkning kommer jag på att jag har foto på det. Så här ser det ut:

31741637.jpg

Och det ser faktiskt ut som Westfalens märkning, så jag slänger iväg ett mail till dem!

Förresten, vet du vad talet 56 står för? Det kanske underlättar för dem om man uppger siffrorna?

56 är de 2 sista siffrorna i reg.numet innan årtalet , alltså tredje och fjärde siffran från slutet

ex 3414101235698 på en häst född 1998.

Aha, tack!

Jag har nu mailat iväg uppgifterna till Westfahler-förbundet, och väntar med spänning på svar!:)

Liknande trådar

Gnägg Hjälp! Jag och min tränare planerar att ta med hästen till Tyskland för en veckas träning och har börjat nysta i vad vi behöver göra för...
Svar
16
· Visningar
1 063
Senast: Piaff
·
Juridik & Ekonomi Letar efter nuvarande skrivning av lagen om tillträdesförbud till bl.a. bibliotek. Hittar den bara i den här skrivningen , d.v.s. vad...
Svar
4
· Visningar
699
Juridik & Ekonomi För två, tre år sedan höll vår förening i musikquiz vid tre tillfällen. Vi mejlade STIM (där man betalar för att man använder...
2
Svar
26
· Visningar
3 955
Senast: Rie
·
Hästmänniskan Jag har en fundering och behöver veta om någon har erfarenhet om samma sak och vad som kan ha hänt. Detta gäller en häst jag precis...
Svar
5
· Visningar
1 298

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka