Vad heter denna färgen?

Bison

Trådstartare
Vår stallkatt har en färg som jag aldrig sett innan, den kanske är vanlig bara att jag har missat den totalt.
Hon är sandfärgad, inga "ränder" eller hur man ska säga, så som "röda" katter har.
Några bilder, shiftningarna kommer av blixten, hennes färg är helt jämn uto svansen som har lite ränder.

071117047.jpg

071117048.jpg

071117050.jpg

:)

Sv: Vad heter denna färgen?

Inte helt hundra, rödpigmenterade katter är alltid luriga. ;)

Hon är tabby tror jag, man ser ränder i ansiktet också! Söt missa!

Har en likadan och den går under cremetabby

Eftersom TS skriver att markeringarna inte syns i vanligt ljus anser jag fortfarande att den är solid. Alla rödpigmenterade kommer ha markeringar i ansiktet också.

Det är är tex en av det bättre solida röda jag sett. (Fast just den här katten är felreggad spotted, hans uppfödare såg fel när han var liten)

*kl* borde den inte kallas agouti då när man inte ser tecken på kroppen men den har m:et i pannan och ränder på svansen?

*kl* borde den inte kallas agouti då när man inte ser tecken på kroppen men den har m:et i pannan och ränder på svansen?

Agouti används endast som benämning på maskade eller höggradigt vitfläckiga katter där det bedöms att det är omöjligt att exakt bestämma vilket mönster det handlar om.

Den här katten ska inte benämnas agouti. Antingen är den creme med vitt eller cremetabby med vitt för det råder inget som helst tvivel om att det är tabbymönstret katten bär. Frågan är alltså om katte öht. är mönstrad (agouti) eller inte.

Söt:love:
Min Musse såg ut sådär.

Vila ifrid Musse Mus.

*Tradkapning :eek: ursäkta!
Vad kallas denna färgen da? Det är som sköldpadd men gra istället för svart. Jag har aldrig sett det förut.

071178.jpg

Gör den? Tack!
Vet du hur det nedärvs..? Mamman var sköldpadd, pappan vet jag inte. Hon har tva kullbröder som är helt röda, tabbyteckande.

Blåsköldpadd är den diluterade (utspädda) varianten av svartsköldpadd. Hon har ärvt antingen svart eller rött från sin mamma samt svart eller rött av sin pappa (ärvde hon rött från sin mamma ärvde hon svart från sin pappa, ärvde hon svart från mamman ärvde hon rött från pappan). På så sätt blev hon skölpadda. Hon ärvde dock även ett dilutionsanlag från sin mamma och ett från sin pappa och därmed blev hon diluterad och blåsköldpadda.

För att en katt ska bli diluterad måste den ärva anlaget från både mamma och pappa.

Jag tror att katten i första inlägget är solid creme och vit. Detta pga den har helt cremefärgade morrhårskuddar, en agoutimönstrad katt har vita/ljusa morrhårskuddar. Öronens kanter är också cremefärgade och inte vita.

Åh vad roligt med bilder på crémefärgade kissar! (kallar dem det men vet inte alls vad det korrekta namnet är :o)

TS: vilken vacker stallkatt ni har!!

Mina föräldrar har en sån också, en liten ängel som vi hämtade när jag ännu bodde hemma, 12 veckor gammal och sov i min säng jämt :love: Nu är han 6 år gammal.
ÄLSKAR hans färg.

Tintinkattunge.jpg

Tinnisliten.jpg

Fler med katter med denna färg?

*kl*

Våran stallkatt är cremetigre´

Ska se om jag kan ta någon vettig bild på honom i helgen...

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
844
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
781
Övr. Katt Jag har en katt med extremt problematisk päls. Hon är korthårig, men med sjuka mängder ulligt underhår och hon fäller minst 8 av 12...
Svar
16
· Visningar
1 154
Senast: Hoarfrost
·
Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
10
· Visningar
1 944
Senast: Catsu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila
  • Senast tagna bilden XV