Vad har ni för sadel?

Sv: Vad har ni för sadel?

Jag har en Lippo Dressyr sadel. Den är utprovad till min förra häst som var väldigt finlemmad i kroppen.. ligger ok på hästen jag har nu också. Jag provade bara sadlar som passade hästen och valde den som passade mig bäst helt enkelt utav dem.
Tycker väldigt mycket om min sadel, är väldigt mjuk att sitta i och ger mycket stöd till ryttaren. Har haft endel problem med ryggen men får inte ont utav den här! :)

Jag tänkte något ekonomiskt. Provade ingen sadel som jag inte hade råd med. Hade en budget på 15tusen, .. kunde tänka mig att eventuellt gå över med någon tusenlapp om jag hittade någon riktigt bra.. men köpte min för 13.500kr!

Viktigt för mig är att sadeln passar både häst och ryttare. Det kommer inte bli bra om någon av parter inte trivs med sadeln.

Mina båda bomlösa passar lika bra på smal som bred häst har t.o.m haft londonen på en smal fullblodsarab med stor manke:p.

Det beror på att mina båda har bra mankfrihet med en hård pommel fram för att skydda manken.
tyvärr är top reiter och tex kari flex sådana bomlösa som har väldigt dålig mankfrihet de är låga framtill och riskerar att ligga på manken.

sen är kanalen så smal på top reitern tyckte inte alls om den när jag provade den.

Stämmer nog det du skriver. Jag har främst testat de du nämner +Master Back :)
Kanalen ÄR smal på TR och väl tight fram, det är väl det jag tycker sämst om med den. Använder den med padd som lyfter fram. (Ska prova ut bomsadel nu i mars och ha denna att variera med.)

Har en lippo islandssadel.

Efter att ha prövar många sadlar i olika prisklasser var det denna som passade min häst bäst och mig, den har korta kåpor och jag har korta ben ;)

Jag har en Globus Gloi till Jorunn.
Köpte den för den låg bäst på Jorunn som på 1 år hade växt ur 4 olika sadlar:crazy:

Den var rätt skön för mig med men nu när jag rider mera seriöst och inte bara rider ut i skogen dvs använder sadeln lite mer så är den riktigt oskön=(

Jag hatar sadeln den är enbart kvar idagsläget bara för den passar hästen och jag får dras med den tills jag sparat ihop till en ny.

För mig spelar inte prislappen roll jag provar sadlar tills jag hittar en som passar mig och hästen, har jag tur kostar den 9000 har jag otur kostar den 32000.

Kostar den 32000 så får man väl prioritera.. annars har banken alltid pengar:D

Liknande trådar

Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
516
Senast: liiinnea
·
Utrustning Håller på och provar ut ny hoppsadel till min häst och hon trivdes superbra i en Prestige Roma Jump. Vi fick den ändrad till rätt...
Svar
12
· Visningar
1 053
Utrustning Då var det dags att se över sadelsituationen igen, då vi fått problem med svullnad och ömhet vid mankbasen. I väntan på att sadlarna...
Svar
6
· Visningar
1 141
Western Jag använder inte FB och tänker inte börja igen med det. Men jag skulle gärna vilja ha folk online att bolla med, fråga saker osv. Jag...
2
Svar
23
· Visningar
4 230
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar