Vad har ni att säga om dessa sadlar?

Askur

Trådstartare
Nu kan jag inte dra ut på det längre, det är dags att prova ut en sadel till lilleman!
Fastnade för dessa sadlar men tänkte höra med er om ni har lite åsikter kring dem innan man tar ut en sadelutprovare:

1.AQUILA Verus
2. AQUILA Callidus
3. AQUILA Mentis 17" - Demoex!
4. Top reiter start

Tacksam för svar!

Nu kan jag inte dra ut på det längre, det är dags att prova ut en sadel till lilleman!
Fastnade för dessa sadlar men tänkte höra med er om ni har lite åsikter kring dem innan man tar ut en sadelutprovare:

1.AQUILA Verus
2. AQUILA Callidus
3. AQUILA Mentis 17" - Demoex!
4. Top reiter start

Tacksam för svar!

Kan ju inte säga något specifikt kring dessa sadlar då jag inte har någon personlig erfarenhet av dem, har aldrig själv på förhand kunnat se vilken sadel som varit aktuell för vår häst utan vi har alltid provat ut en passande.

Den jag har nu på lilleman är en Albion med luft, en fantastiskt skön sadel för både hästen och mig. Inget som stör eller hindrar, men som sagt det var något som prvades ut på just honom.

Dessa sadlar är inte provade men samma leverantör har varit och mätt honom tidigare fast för ett annat företag den gången så det är därför h*n tipsade om dem, för att de förmodligen skulle kunna vara bra på honom/för mig. Men tills man bestämmer sig så vill jag gärna höra lite åsikter ifrån ryttare, hur sadelns inverkan känns överlag. Känns alltid lite bättre om man skulle köpa en sadel som passar bra + hört bra saker om ;)

2. AQUILA Callidus
Jag har en sån. Trivs bra i den. De korta knästöden gör att skänkeln är fri men man har stödet kvar. Mjuk att sitta i, lagom bred för mina sittknölar men inte jätte bred midja(kunde dock vara smalare i mitt tycke. Något takformad o för rakare ryggar men mjuka bossor. Bra kvalitet så här långt(ca 5 mån).

Men så här i efterhand skulle jag vilja prova en 16.5" har en 17", den är lite stor men den andra kanske blir för liten. Hade även velat se den med ullstoppning för att kunna anpassa den lite mer.

Liknande trådar

Tjatter Påsklov!! I dessa Covid-19 tider när hela Stockholm stängs ner och ser ut som en spökstad bestämmer sig Stockholmarna för att dra till...
74 75 76
Svar
1 512
· Visningar
58 788
  • Låst
Kropp & Själ Tänkte att jag börjar med att dra lite snabb bakgrundsfakta för att göra dagens situation tydligare: Är rent allmänt väldigt smärttålig...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
22 780
Senast: LenaH
·
Utrustning Jag har precis varit på sadelprovning med mitt sto. Hon fick omdömet kort rygg, relativt hög manke, kraftigt bogparti, hög bak (dock ej...
Svar
2
· Visningar
4 084
Senast: Morran
·
Utrustning Danska fröken är inte helt enkel när det kommer till sadlar. "Min" sen många år betrodda sadelutprovare har dessutom slutat och jag har...
Svar
19
· Visningar
2 376
Senast: Emiro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama