vad har handhästen för uppgift?

Sv: vad har handhästen för uppgift?

Jag tror inte att det är så enkelt som att det är flockledaren, jag undrar om klockan handhästen har är det som de andra hästarna är tränade att följa. Svårt att tro att flockkänslan skulle vara så stark att de skulle följa flockledaren så exakt hela tiden.
 
Sv: vad har handhästen för uppgift?

Men varför inte rida på den hästen istället? Oavsett om det är flockledaren eller något annat..?
 
Sv: vad har handhästen för uppgift?

Jag håller med om att det troligen är ett betingat beteende / inlärt på stimuli.

/V
 
Sv: vad har handhästen för uppgift?

Det kanske inte ser lika coolt ut, kanske inte inridna, kanske är "kommandot" för flocken att följa häst och ryttare+handhäst?
 
Sv: vad har handhästen för uppgift?

Tror inte handhästen är ridhäst, förr hade man skällko som var ledarkossan, hon går med flocken hela tiden och håller koll. Gissar att man har stora marker och många hästar vilket gör att ridhästarna inte hör ihop med flockarna på samma sätt.
 
Sv: vad har handhästen för uppgift?

Tror inte handhästen är ridhäst, förr hade man skällko som var ledarkossan, hon går med flocken hela tiden och håller koll. Gissar att man har stora marker och många hästar vilket gör att ridhästarna inte hör ihop med flockarna på samma sätt.

Låter rimligt.
 

Liknande trådar

IT & mobiler En vän har blivit bestulen på sin telefon utomlands, inköpt i Sverige, men saknar både inloggningsuppgifter till telefonens ID och...
Svar
0
· Visningar
422
Senast: Casteloro
·
Hundavel & Ras Inspirerad av tråden i Gnägg där folk gissar fel på hästraser tänkte jag att det vore kul med en på hundsidan också! :D Jag tror att...
8 9 10
Svar
188
· Visningar
18 997
Ridning Jag fick tipset i en annan tråd, och eftersom tanken funnits tidigare så slog den rot ordentligt. Jag har två ponnyer, en new forest...
2
Svar
21
· Visningar
3 372
Senast: ptr
·
  • Låst
Samhälle Vad händer i Amerika, och även i resten av västvärlden även om det inte gått lika långt? Nyligen så dödade en sk incel två kvinnor och...
26 27 28
Svar
558
· Visningar
39 479
Senast: Killaloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp