Vad har er häst för BLUP?

Gabby_Ossi

Trådstartare
jaa vad har er (halvblod) häst för BLUP index? Va inne asvh o kollade damernas :)

Moonlight hade
EXT 97
GÅNG 112
HOPP 98
TOTAL 102

och Molinna
EXT 121
GÅNG 143
HOPP 90(fast hon hoppar MKT bättre än mamma Moonlight :angel: )
TOTAL 118

så vad har era hästar för BLUP? Kolla här!

Sv: Vad har er häst för BLUP?

Min har:
Ext Gång Hopp Totalind Typ Ben Rörels Skritt Trav Gal Tmp G Tekn H Tmp H Mankh Egen bed* Bed avk R(TI) Medelfel
118 108 82 103 114 113 112 109 106 108 104 81 82 -1.2 1 0.65 15

Fin häst har jag ! Fast hoppa gjorde han inget vidare när han visades ;-)

Den enda av våra hästar som är kvalitetsbedömd finns inte med. :confused: Däremot finns vår import med som ej är kvalitetsbedömd men reggad här i Sverige då. Naturligtvis utan några poäng då iom att han ej är unghästbedömd, bara tävlad vanliga tävlingar. Kollade lite andra sv hbl jag vet och det var inte alla de som fanns med heller. Trist.

varken Molinna lr Moonlight är hellr bedömda, men BLUPen tar de väl bara ut från härstammningen?? om jag förstod rätt... lr om de har bedömda avkommor... jag vet inte riktigt vilka som är med, alla förut en som jag sökte på var med (en 2åring)

Jag är lite skeptisk :D
mest beroende på att mitt sto, som hittills bara gått 3-årstestet och där var bättre på alla saker än sin mor, i Blup:en hade sämre resultat än mamman :confused:
OK det inte helt rättvist eftersom Blup:en bara är preliminär om inte kvalitetstest har genomförts, men ändå.

Dessutom fick hon -0.4 på mankhöjd... Hon var 173 cm på 3-årstestet :cool:

som jag sa är BLUP en för ston och valacker nog inte beroende av egna kvalitetsresultat, utan går helt på härstammningen... Eller om ett sto har en bödömd avkomma räknas det oxå in... så fattade jag det...

Gabby_Ossi skrev:
jaa vad har er (halvblod) häst för BLUP index? Va inne asvh o kollade damernas :)

Moonlight hade
EXT 97
GÅNG 112
HOPP 98
TOTAL 102

och Molinna
EXT 121
GÅNG 143
HOPP 90(fast hon hoppar MKT bättre än mamma Moonlight :angel: )
TOTAL 118

så vad har era hästar för BLUP? Kolla här!

Bara undrar hur bra är BLUP på din häst alltså skall det vara höger eller låga siffror :confused:

Jag har läst någonstans att förr var 100 i BLUP en "normal" siffra, idag har utvecklingen gått frammåt och 110 i BLUP är mer "normalt".
En "bra" häst ska alltså helst ha över 110 i BLUP.

Min har ext: 134, gång 146, hopp 93, total 124. (Hon är kvalitetsbedömd själv och har en bedömd avkomma också, så det borde var någorlunda rätt siffror.)
Är förhoppningsvis dräktig med Royal Olymp... Kollar 18/7! :crazy:

Mina ston (avelsdjur ;) ):

Magic Mist

Ext Gång Hopp Totalind Typ Ben Rörels Skritt Trav Gal Tmp G Tekn H Tmp H Mankh Egen bed* Bed avk R(TI) Medelfel
109 111 131 117 108 124 101 86 97 123 112 131 130 3.1 1 0.63 15

Eischa

106 94 85 95 109 117 104 91 98 100 96 84 84 -0.3 0 0.56 17

Jag tror nog att det är kvalitetsresultat och kanske även 3-årstest som ligger till grund även för ston och valacker. Men de verkar ligga lite efter vad gäller att föra in resultat både vad gäller avkommor och tester så det kanske blir bättre om något år :)

Min äldsta avkomma som är 5 år i år var inte införd på mamman nämligen, trots att hon finns med i databasen själv och har både egen avkomma som är bedömd och själv är visad som föl och vid 3 år.

Senast ändrad:

Mitt sto's mamma har flg. BLUP:EKS:117
GÅNG:118
HOPP:131
TOTALT:122
Mitt sto finns tyvärr inte med i databasen,men hon är en exporterad 04'a så jäg vet inte om hon är berettigad? :confused:

Senast ändrad:

Gamlan hade: (e: Labrador 588-Pegasus 424)

EXT 98
GÅNG 93
HOPP 82
TOTAL 91

Frågan är hur de räknar fram detta...?? Vad jag vet så är hon bara visad 1 gång och det var med sin andra avkomma. Går de på stam eller vad?

( Fick däremot reda på nu att hon har ytterligare ett "barnbarn" som föddes -03 e:Magini. )

Min häst har:
hopp: 84
gång:65
totalt: 75
Alltså inte så super bra... men hon kan hoppa bra ändå och för mig är det de som räknas :D

Min ena häst stod att hon var född 1987, hon är född 97... Den andra som aldrig är visad hade massa siffror, vart hämtar de dem ifrån kan man ju undra.

97:an hade också siffror fast hon aldrig är visad

Vad skoj att kika på den sidan.

Min har
Ext 77
Gång 85
Hopp 65
Total 76

Verkar inte så lysande direkt :smirk:

Fick genom den sidan reda på vad hennes sista föl fick för namn. Superskoj att veta.

Min tjeja har:
Ext: 102
Gång:94
Hopp:118 :)
Tot: 104

Typ:102
Ben:116
Rörelser:100
Skritt:90
Trav:95
Galopp:101

Mank:0.7
Vetkar ju vara ganske bra, lite bättre gång dock :smirk: men hon är ju inte visad o så själv, så är ju bara ca siffror

Lyckades hitta andra pållan också.
Hon har:
EXT:97
Gång: 97
Hopp:121
Total:105

(e:Acapulco Gold -Jumper)

108 108 109 108 117 98 109 97 105 115 110 118 99 2.0 * 0 0.7 14

Tja, över medel i alla fall.. :) Och bevisligen tänker jag ju inte fel när jag avlar på hoppningen...
Hennes mor hade 97 i totalindex (obedömd, tävlad 120), hennes starkaste sida var dock ridbarheten.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min älskade häst har fått kolik och leversvikt. Vi har gjort allt och veterinären har varit här tre gånger nu. Sista gången så fick...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 630
Senast: Alexandra_W
·
S
Avel En lång historia kort - Jag har helt plötsligt ett fullblodsto hemma. Tanken var att sälja henne när hon fått ordning på sina...
Svar
4
· Visningar
926
Senast: sarabacklund
·
Avel Inspirerad av tråden om de nya ELIT hingstarna i Trakehner Verband började jag fundera på när det kan vara dags för ASVH att utnämna en...
Svar
1
· Visningar
2 051
Senast: sona
·
Avel Blev väldigt glad idag när jag upptäckte att morfadern till mitt sto var det bästa fullblodet för halvblodsavel vi haft i avel i sverige...
Svar
9
· Visningar
1 420
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Adoptivhund vägrar gå ut
  • reservdelar till klösträd
  • Uppdateringstråd 30