Vad har balarna för vikt!

Rosen

Trådstartare
Hur fungerar det när ni köper hö? Leverantören anger en ca balvikt. Brukar det stämma eller brukar balarna väga mindre?
Min erfarenhet när man köper hö är att leverantören skattar en balvikt på t.ex. 11 kg men när man väger balarna så väger de flesta balarna ca 8 kg. Vi har köpt hö från flera olika ställen under årens lopp och det verkar vara praxis att balarna väger mindre än vad levernatören angivit. Vad är era erfarenheter?
 
Sv: Vad har balarna för vikt!

Säljare väger knappast alla balar de gör, utan de väger en viss % av skörden och sedan tar de den genomsnitliga vikten av dessa som vikt för alla balar. Vissa är lättare och vissa är tyngre.

Vill man som köpare veta och betala för den exakta vikten så får man nog väga alla balar själv..Vilket kanske är lite väl jobbigt om man köper 10 ton hö :crazy:

Tack och lov att man slipper det där ;)
 
Sv: Vad har balarna för vikt!

Har man tex 100 balar o slumpmässigt väljer ut 30 så får man en bra siffra. Min erfarenhet är att säljarna ofta inte alls gör så .
PL
 
Sv: Vad har balarna för vikt!

Min höbonde sa förra våren och i höstas att han balar vägde 8 kg. Väldigt tunga balar för att ligga på 8 kg bara. :) Hur som helst så när jag behövde hem mer tidigt i vintras så diskutera vi detta och han tog en bal och sa att okej denna är nog som medlet. 10 kg stanna den på och det är nog lite lägre än snittet ligger på.

Visst jag har fått endel balar som bara väger 8-9 kg men jag har oxå fått balar som landat både på 14 och 15 kg så jag tror att jag tjänar på att vi räknar 10 kg balen.
 
Sv: Vad har balarna för vikt!

Min erfarenhet är att alltför många säljare inte gör det.
Skrev förresten fel 30 balar är ett represtativt urval av 1000 inte 100.
PL
 
Sv: Vad har balarna för vikt!

Bonden jag köper hösilage av väger alla balar innan jag köper dem. Skulle det råka va lite is på dem petar han bort det. Har man inte som konsumen rätt att kräva vägning innan köp?
 
Sv: Vad har balarna för vikt!

På mitt förra stall fick vi mycket hö levererat per gång ( 10-15 ton) och vi vägde tillsammans med säljaren 10 balar varje gång, vi valde ut fem balar och säljaren valde ut fem balar, sedan räknar vi ut en medelvikt och multiplicerade det med antalet balar.
 
Sv: Vad har balarna för vikt!

Vi kör lastbilen över en våg för bilar/lastbilar,så vi vet helt noggrant varje gong..Vet självklart på förhand hur mycket lastbilen väger utan hö..:idea:
 
Senast ändrad:
Sv: Vad har balarna för vikt!

Vi brukar väga 10-20 balar och sen tar vi ett snittvärde på vad de väger. Det kanske inte blir exakt på kilot rätt men det är så små summor så det orkar varken jag eller höleverantören bråka om!
 
Sv: Vad har balarna för vikt!

Både och... Både tyngre och lättare balar än genomsnittet beroende på vem jag handlar av. Kan ju säga att jag inte handlar av den personen längre som alltid hade lättare balar än vad han uppgav. Jag väger upp allt hö till mina pållar i Ikea-påsar så jag hade ju koll på vad som gick åt, lite svinn får man givetvis räkna med men när det typ skillde 100 kg på ett lass med 50 bal så sa jag till att jag ville ha balarna vägda när vi lastade. Snacka om sura miner! Den jag handlar av nu väger var 10:e bal och så tar vi genomsnitt på det.
//marti
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 855
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 254
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 928
Senast: Jeslin
·
Foder & Strö Var tvungen att byta hö, eftersom min bonde hade slut. Har kämpat som en galning för att få tag i hö här, alla har slut eller så är det...
Svar
12
· Visningar
1 607

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp