vad händer?

E

explosiv

Haft min storhäst i 7 månader nu. Tränar/tävlar hoppning med honom och allt går jättebra FÖRUTOM att något är totalt förändrat i hoppningen sen 2v tillbaka......
Han har börjat att komma knäppt på varenda jäkla hinder, alltid hoppa av försent o dumt. Tilläggas bör att han är super-rutinerad tävlingshäst, helt okomplicerad. Även om vi kommit fel på nåt hinder tidigare så hoppar han helt annorlunda nu.
Men igår på tävlingen i 1m-klassen så hoppade han av försent o klumpigt, så till en oxer red jag på honom lite extra. Då stannar han istället... börjat bli förvirrad..... Innan har han någongång kunnat hoppa av försent, men ändå "flyta över hindrena" så man knappt märker skillnad.

Undrar vad det kan vara...... behöver han mer fart? Förra ägaren rejsade runt banorna, och jag är mer försiktig. Men det har ju funkat o hoppa honom i mer mänskligt tempo innan, så varför skulle det va annorlunda nu helt plötsligt? Hmmm...

Ägaren kommer faktiskt hit på onsdag med sin nya totto och är med på hoppträningen på klubben. Känns skönt =)

Men kanske någon som har små tips o idéer iaf?

Sv: vad händer?

Din häst kanske vill göra något annat än att hoppa och tävla en massor? Kanske detta är anledningen till att förra ägaren sålde?

Kanske förra ägarens ridning börjar gå ur hästen nu och då får du helt enkelt börja lära dig rida fram till och emellan hindren istället för att bara åka med.

Du kanske behöver lite mer "tryck" i honom. Kanske inte så mkt snabbare, men med mer energi. Kolla att han svarar lika bra frammåt som bakåt.
Träna på att hitta avsprångspunkten bara genom att rida över småhinder/bommar.
Rid på avstånd o m hjälpbommar så ni hittar avsprångspunkten!

Att han stannade kanske beror på att du blev osäker? (även om du inte är medveten om det, du kanske spännde dig) dom är ju känsliga djur.

explosiv skrev:
Haft min storhäst i 7 månader nu. Tränar/tävlar hoppning med honom och allt går jättebra FÖRUTOM att något är totalt förändrat i hoppningen sen 2v tillbaka......
Han har börjat att komma knäppt på varenda jäkla hinder, alltid hoppa av försent o dumt. Tilläggas bör att han är super-rutinerad tävlingshäst, helt okomplicerad. Även om vi kommit fel på nåt hinder tidigare så hoppar han helt annorlunda nu.
Men igår på tävlingen i 1m-klassen så hoppade han av försent o klumpigt, så till en oxer red jag på honom lite extra. Då stannar han istället... börjat bli förvirrad..... Innan har han någongång kunnat hoppa av försent, men ändå "flyta över hindrena" så man knappt märker skillnad.

Undrar vad det kan vara...... behöver han mer fart? Förra ägaren rejsade runt banorna, och jag är mer försiktig. Men det har ju funkat o hoppa honom i mer mänskligt tempo innan, så varför skulle det va annorlunda nu helt plötsligt? Hmmm...

Ägaren kommer faktiskt hit på onsdag med sin nya totto och är med på hoppträningen på klubben. Känns skönt =)

Men kanske någon som har små tips o idéer iaf?

Det är ryttarens uppgift att servera hästen en bra avsprångspunkt, om han kommer "knäppt" på varenda hinder så gör inte du ett särskilt bra jobb och kanske borde backa tillbaka till att träna på bommar på marken så att du blir säker på att hitta avsprångspunkten. En häst som får felläägen serverade gång på gång får tillslut nog och stannar. Hur roligt tror du set är för hästen att gång på gång få jobba som en gnu för att ta sig över hindret. Det tar i ryggen att hoppa ur fellägen ofta blir det dessutom med en ryttare som inte hänger med riktigt i språnget vilket gör att det tar ännu mer i ryggen då de inte kan sänka halsen i språnget. Tycker du nu fortfarande att det är så konstigt att han stannar ?

Sett detta fenomen gång på gång ryttare som inte är färdiga för det köper ny häst och tror att hästen skall kompensera upp alla dess brister istället för att ta tag i det och verkligen lära sig själv. Visst funkar en period men det slutar alltid med att hästen tröttnar och börjar stanna och så var ännu en fin hopphäst fördärvad. Nej, skärpning ut med bommar på ridbanan lär dig att hitta rätt avsprångspunkt öka därefter mkt sakta svårighetsgraden, när du hoppar en 1 meters bana på träning utan att komma fel till ett enda hinder, ja då kan du åka ut och tävla igen.

_Peplis_ skrev:
Du kanske behöver lite mer "tryck" i honom. Att han stannade kanske beror på att du blev osäker? (även om du inte är medveten om det, du kanske spännde dig) dom är ju känsliga djur.

Inget ont om dig nu _Peplis_ ! Men har man en "superrutinerad" Tävlingshäst som trådskaparen beskriver, så tycker jag att det är konstigt om man måste ha "tryck" i hästen för att hoppa 1 m banor....

Håller f.ö med gylle!

för att hästen ska hoppa bra måste man ha "tryck" (givetvis olika "mycket" beroende på klass) oavsett vilken höjd man än ska hoppa...

och bara för att hästen är rutinerad betyder det inte att den är självgående

En rutinerad tävlingshäst är inte dum, den tröttnar tillslut på att behöva jobba så hårt. Det gör alla hästar, de gör inte mer än de behöver. Tycker det låter som om du "åker" med. Träna på att rida fram, landar inte hästen som en balettdansös efter hindret så pang på och få igång galoppen. Ratta inte för mycket innan hindret utan se bakom det och låt hindret komma till dig. Det blir gärna något som sitter mer i ryttarens huvud än i hästen att ekipaget alltid kommer fel.

Känner verkligen igen problemet. Jag har tidigare ridit mycket så, försiktigt. Jag har påstått att jag gjort det iaf men sanning och säga är att jag red passivt, åkte taxi. Jag säger inte att man skall skena som en annan b-ponny utan ha energi i galoppen hela tiden. Det skall kännas som om det går för fort för det gör det antagligen inte.

Träna på småbanor med mindre hinder där du kan variera tempot fast ha energi och bjudning i hästen hela tiden.
Det är antagligen det absolut vanligaste felet vi ryttare gör, vi engagerar inte hästen utan bara åker och förväntar oss att det skall gå bra. Sen fattar vi ingenting efteråt.

Lycka till!

Jag är ingen expert på något vis, men jag känner igen en del bitar av det du berättar. Min häst började oxå göra sådär nångång i augusti ungefär. La till med konstiga saker i hoppningen, kunde hux flux inte räcka till över en oxer för att han inte kom på exakt rätt avsånd. Kraschlandade, stannade osv.

Han hade kotledsinflammation i bägge frambenen. Eftersom de var bägge fram såg han inte halt ut utan kändes bara konstig.

Men du har antagligen redan kollat upp din häst så han inte har ont.

J_e_n_a skrev:
Inget ont om dig nu _Peplis_ ! Men har man en "superrutinerad" Tävlingshäst som trådskaparen beskriver, så tycker jag att det är konstigt om man måste ha "tryck" i hästen för att hoppa 1 m banor....

Håller f.ö med gylle!

Så kanske det är, har aldrig ridit ngt riktigt superrutinerad häst som iprincip är självgående, men lite tryck tycker jag nog att man alltid ska ha. Även om man kan kräva mer självgående av en äldre och mer rutinerad häst.

Men då undrar jag trådskaparen: vad menar du med superrutinerad? Har det gått typ SM eller?

tant agda skrev:
för att hästen ska hoppa bra måste man ha "tryck" (givetvis olika "mycket" beroende på klass) oavsett vilken höjd man än ska hoppa...

och bara för att hästen är rutinerad betyder det inte att den är självgående

Bara för att man inte har "tryck" är inte hästen självgående.... Självklart handlar det om olika grader av tryck beroende på hinderhöjden, men jag sätter ogärna tryck på en häst om den endast hoppar upp till 1 m och är superrutinerad.... Gör mer skada än nytta för en sådan häst. Rider man unghäst därimot är det en helt annan sak.

Man kan rida en icke självgående häst och få den att vilja hoppa hindren på ett lugnt och avspänt sätt upp till 1 m utan att sätta press och tryck på den...

Svar till alla! =)

Gylle> jag KAN rida.. vill inte låta skrytig på något vis men jag är rätt duktig på att se avstånd och "måtta in". Meeen, vi kan ligga helt rätt och han trampar ändå om så han kommer för nära hindret. Hoppas du förstår min lilla förklaring.

pmm> Nej, så är inte fallet.

SanchoPancho> Tack, jag ska prova att rida honom lite mera framåt, med lite mera tryck... inte för att det bör spela för stor roll, men visst kan det göra lite skillnad.
Däremot vill jag inte direkt påstå att jag bara "åker" med honom. Om jag gjorde det skulle han inte hoppa särskilt mycket alls =)

LitenIsa> Nej, det har jag inte kollat upp. Han är kollad i slutet av september, innan förra ägaren lämnade över honom till mej. Men om det inte blir någon förändring så måste det självklart kollas upp...

_Peplis_ Inte direkt! Så du menar att en superrutinerad häst måste ha gått SM? Jag tycker ju inte att den definitionen har med höjder etc att göra, utan hur stor tävlingsvana m.m de har.
Han har "bara" gått 120hoppning.

Till Alla;

tror ni det kan ha att göra med att han behöver raspas? Han behöver nämligen raspas regelbundet. Idag vägrade han ta in bettet i munnen, alla tecken har kommit på bara några dagar, men han ska raspas på torsdag. Så vi håller tummarna nu! :)
Någon som har nån sån här lustig erfarenhet att dela med sej..?

Nu har jag löst mysteriet! =)
Tack för era svar.......

Det har nog varit lite av varje. Mest att vi inte har kommit igång ordentligt -hela våren. Massa stillestånd hit o dit. Så han har lite dålig galopp förtillfället, inte så kraftfull och har inte bakbenen med sej riktigt. Då blir det jobbigare att hoppa i lustempo :)
Så mera ben och kraft i galoppen, något lite snabbare tempo är lösningen =)
Sen raspades han idag... så han mår nog prima om några dagar igen i munnen :D

tschüss

även om de e löst så vill ja endå svara :D

Min ponny såldes som en ponny som hoppade "ALLT" men efter ett tag så vägrade han på vissa hinder, ungefär samtidigt som ja fått honom att sluta rusa i full köttbulle mot hindrena så ja tror att han inte vågade vägra innan. asså ja vet ingenting om dom som hade honom innan för han kommer från Irland så de e inte alls säkert att dom va dumma mot honom eller nått men han verkade jämt stressad mot hinder. ( Ja menar ABSOLUT INTE att den som haft din häst innan vart superduper sträng mot den eller nått!!!!)

Nu vägrar han nästan aldrig om inte ja rider tokigt ( :angel: ) å han har slutat rusa :banana:

Han e verkligen så söt :love: :love: :love: :love: :love:

Irländare rider oftast på ett annat sätt än vi svenskar.
Så det kan va därför hästen va så "rusande"...

Om hästen börjar "vägra" ta in bettet i munnen så brukar det oftast ha ngt med att göra att den inte trivs med ridningen!!!

Och sätter igång o hoppar 1 meter hinder gör man väl inte fören hästen är tillräckligt stark i benen/musklerna för att kunna korta/länga, eller??! :confused:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 057
Senast: Bison
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 416
Ridning Hej! Jag har en valack som pallnitar och drar ner huvudet. Oftast efter hinder men ibland bara av att galoppera. Detta har han gjort sen...
Svar
7
· Visningar
1 521
Ridning min irländare,het som en skogsbrand och hoppglad som bara den gick omkull milt för någon månad sen. Vi hade minimerat hoppningen innan...
Svar
10
· Visningar
2 281
Senast: Bullen22
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Pusseltråden
  • Positiva tråden del 2

Hund, Katt, Andra Djur