Vad händer om det dröjer mer än 1 år mellan vaccinering?

W

Wildiz

Vad händer om vaccineringen för influensa dröjer typ 1 år och 1 vecka? måste man gör ngn extra "omvaccination" då?:confused:
för vi har inte fått tag på vår veterinär i tid och det verkar som det kommer gå över datumet för min ponny, hur och vad gör man?:o

tacksam för snabba svar!

Sv: Vad händer om det dröjer mer än 1 år mellan vaccinering?

Fattar inte riktigt vad du menar? :$
ja, jag vill tävla, eller iaf ha ett giltigt vaccinationsintyg... :angel:
så jag måste göra ngn extra vaccinering då? men hur och vad.?:confused:

Du måste grundvaccinera om hästen precis som om den var ovaccinerad.

Okej:(
tack för svaren iaf...:)

Javisst är det surt men det är som ovanstående har skrivit, lite extra kostsamt och omständigt blir det tyvärr!

Kan du inte ta ut en annan veterinär då än "eran"?

som ovan skrivit att du måste vaccinera om om du ska tävla och varför vara ute i sista minuten ?

Mia

kl & tl
mina ponnyer har inte blivit vaccinerade på flera år nu då de bara gått i hagen hemma och inte varit i närheten av andra hästar, tills vi köpte en stor häst som blir vaccinerad, och vi fick en ny granne som har många hästar och inacorderingar. behöver jag vaccinera mina ponnyer? de är 14 och 28år gamla och har aldrig varit förkylda eller haft ngn smittande sjukdom. de går fortfarande bara i hagen men min stora häst träffar grannens hästar ganska ofta då jag använder deras ridhus och brukar ställa henne i en box i stallet där då jag tar in grannens hästar (tar hand om stallet då grannen är på tävlingar).

Är de inte ens vaccinerade mot stelkramp? Men kan de leva med att dina hästar blir sjuka och även dör (vilket hästinfluensa kan leda till på äldre hästar) så behöver du ju inte vaccinera.

mm, pappa tyckte att det var onödigt att lägga pengar på dem då de ändå bara gick och åt gräs, tog till och med bort försäkringen på dem.
jag har dåligt samvete för att de inte är vaccinerade och inte är försäkrade, men det blir nog svårt att försäkra dem igen då den ena är fång häst och den andra har haft kronisk hosta och är gammal.
jag är också smått orolig att de blir sjuka av vaccineringen då de inte blivit vaccinerade på så länge. och om vi skulle vaccinera om dem så får jag nog stå för kostnaden och det har jag inte råd med just nu. ( studenten kommer snart/ betalade vet till gamlingen då han var förstoppad + häst tandläkare + hopp träning)

Jag hoppar in och lånar tråden lite, kanske PL kommer tillbaka och kan ge ett bra svar? Det här är såå pinsamt! :o

Min häst skulle nämligen ha vaccinerats i mars... :cool:

Jag har varit helt inställd på att det var i maj, men tydligen så gjorde jag det tidigare förra året av någon anledning. Smart!

Jag har inget behov av ett korrekt ifyllt vaccineringsintyg för att kunna tävla eller så, men däremot kan det ju vara intressant att veta hur pass skyddad hästen faktiskt är när det gått ett par månader över tiden? Antar att hästen inte är oskyddad samma dag som ett år passerat, men HUR länge räcker skyddet innan man måste göra om grundvaccineringen helt?

Det är alltså influensavaccinet det gäller, stelkrampen ska räcka något år till.

Lämnar ett avtryck bara för att kunna hitta tråden när jag kommer hem och har tid att skriva :)

När hästarna tävlar internationellt och har FEI pass så måste de vaccineras med 6 månaders intervaller. Eller iaf vara vaccinerade senast 6 mån innan de kommer till tävling. Detta pga att vaccinet inte skyddar hästen (lika bra?) i 12 månader.

Så då kan man ju egentligen undra hur stor skillnad ett par dagar gör? Egentligen.. Men nu är ju reglerna som de är och säger att man ska göra om grund vaccinering om man missar sitt datum.

Sen blir det ju skillnad för en häst som reser mycket och "utsätts" för många olika "smittor", och en häst som går isolerad hemma på en gård ute i skogen. Så att säga;)

Jag TROR det beror lite på hur gammal hästen är. Är den några år gammal och har varit fullvaccinerad hela tiden fram till denna miss, så är jag relativt säker på att skyddet finns där några månader över tiden, kanske till och med upp till ett år senare, men jag kan ha fel så jag väntar med spänning på ett svar från den som vet mer säkert. :)

Ja, det var ju en intressant tanke. Isf så är hon 6 år och grundvaccinerades första gången som 2-åring. :laugh:

Jag hoppar in och lånar tråden lite, kanske PL kommer tillbaka och kan ge ett bra svar? Det här är såå pinsamt! :o

Min häst skulle nämligen ha vaccinerats i mars... :cool:

Hallåååå där! Det är ju inte klokt - EXAKT samma tabbe har jag gjort! :o

Har alltid varit jättenoga och så upptäckte jag detta nu!

Vi tävlar inte heller så för den sakens skull spelar det ingen roll men som sagt: gäller skyddet? :confused: :o

Nu kommer jag att få chans att vaccinera 26/4, då en veterinär kommer och gör en massa "småärenden" i grannstallet. :laugh:

Så efter det kommer jag ju att ha ett svar på om hon måste få en spruta till snart eller om vi kör på som vanligt. Om jag minns kan jag ju rapportera i den här tråden också! ;)

Liknande trådar

Hästvård Hej, har åter igen ett problem med hästen 🥹 (ska det aldrig ta slut!?) Efter att ha ägt min nuvarande häst i ett halvt år upptäcktes...
Svar
0
· Visningar
525
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 551
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 820
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 225
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka